TheKing700 schreef :
- zowel de voorstag als de achter/zij stagen lopen allemaal naar hetzelfde punt vooraan de mast. Hoort dit zo? Is het niet steviger als ze allemaal los van elkaar aan de mast bevestigd zitten. Want nu komt er wel erg veel kracht op 1 punt te staan lijkt me?
Of heeft dit te maken met het roteren van de mast?
Ik meen te zien dat bij jou ook het voorstag en hoofdwant op 1 grote sluiting vooraan de mast zitten. Bij Corsairs is dat wel een gangbare manier. Ik denk dat jouw mast wel flexibeler is, maar dat is misschien wel des te meer reden om het naar 1 punt te laten lopen.
Ja klopt zit op 1 sluiting, mooi, dan ben ik gerustgesteld
TheKing700 schreef :
- het grootzeil is nu met een pees, maar dit is af en toe best lastig hijsen alleen, ik dacht er al aan om zo’n pees begeleider te monteren. Maar is het niet mogelijk om met leuvers te gaan varen? Ik heb al verschillende forums gelezen dat het weinig kwa performance uitmaakt bij een ‘normale’ zeilboot. Dus vroeg me af hoe dat zat bij een trimaran in dit geval met een draaiende mast.
- en ik heb nu een roer in het midden zitten, maar zou het niet beter varen als ik op de twee drijvers een roer monteer, en de motor in het midden hang.
Op trimarans wordt vaak overgestapt op leuvers, omdat het (met het juiste systeem) makkelijker (lichter) hijst en strijkt. Maar op een niet te grote boot zoals deze zal dat hijsen wel gaan toch? Performance zal weinig schelen lijkt me.
Ja twee roeren op de drijvers is belangrijk als je je middenromp uit het water gaat varen... ben je dat van plan? Wij niet. Ik zou het maar mooi zo laten dat middenroer.
Ja t gaat wel, maar zonder stuurauto even snel je zeil hijsen alleen is wel een kleine uitdaging. maar hoe vaker gedaan hoe meer handigheid je erin krijgt natuurlijk.