Nachtvlinder schreef :
@WL: wat had je hiervoor voor deze koersen?
Een oude bijna verteerde rolfok/genua van pakweg 120 %. Ik wilde, naast een 130 % genua, die ik overigens bijna nooit gebruik, een HA-fok. Zeilmaker (Van Vliet) adviseerde me deze fok. Waarvan de schoothoek ook redelijk hoog uitpakt, maar die gewoon op de genua-rail wordt geschoot.
Zitten er gevaarlijke aannames in onderstaande redenaties?
-een dekzwabberend zeil (G2) is voor adw geoptimaliseerd want effectiever
Ach.. Ik weet het niet, hoor. Waarom is dat eindplaat-effect bij een voorzeil zoveel belangrijker dan bij een grootzeil? Want bij dat laatste is een losse broek al jaren de norm. Daarbij is het eindplaat-effect dus volledig afwezig.
-een dekzwabberend zeil vereist op lagere koersen meer aandacht aan trim (schootvoering)
Voordat je over schootvoering praat, moeten we bij de meeste deck-sweepingzeilen constateren dat de onderste halve/driekwart meter bij het vieren van de schoot in de zeereling komt te hangen, waardoor dat deel van het zeil weinig tot niks meer doet.
Bij een echte HA-fok is de schootvoering (kort railtje, veel dichter bij de hartlijn van de boot dan de genuarail) ook zodanig dat er qua schootvoering weinig valt te verbeteren.
-bij kruisen kan een G2 aerodynamisch dan wel effectiever zijn, maar als dit elke slag binnen de railing gehandeld moet worden (naar voren lopen, terug en dan pas volledig doorzetten) kost dat ook tijd dus netto hoogte
Deze snap ik niet goed. Loopt de schootvoering bij de gemiddelde AWB hoog aan de wind dan niet standaard binnen de zeereling?
-op lagere koersen loopt het onderlijk van een dekzwabberend zeil niet mooi over de railing
Ja! Daar is ie toch nog.. Bij mijn vorige boot liep de HA helemaal niet over de railing. Hij hing er over de volledig onderlijklengte in/onder,
Wat zou ik opgeven als je wel hoog adw gaat varen met een jib top tov een G2 met gelijk oppervlak?
In hoge of vervelende golven stuur je (mijn boot in elk geval) iets lager voor beste voortgang. Spelen de efficiency voordelen van een G2 dan nog merkbaar in je voordeel?
Je snapt het best wel! Het is sterk boot-afhankelijk, maar het is in z'n algemeenheid wel duidelijk, denk ik. Een pure HA is eigenlijk alleen goed voor aan-de-winds werk. Drukt dan vaak ook bij golfslag nog aardig door. Beter dan een werkfok. Tenzij je een nog 'vol' gebouwde boot het, misschien.
Zodra je met een knikje in de schoot vaart, of richting halve wind gaat, is een HA, zeker als die op een eigen rail wordt geschoot, al snel zijn effectiviteit kwijt. Een iets minder vlak gesneden zeil, geschoot vanaf de genuarail, dat vrij blijft van de zeereling, is dan al snel effectiever.
Als je de halshoek niet direct op het dek zet (voorloopje) kijk je er ook nog een beetje onderdoor.