Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Controleren die verstaging!

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 17:49 #1380356

Ja, al die effecten zitten in de overdimensionerings-factor. Weet niet meer wat de regel daarvoor is; staat in o.a. Principles of Yacht Design.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 17:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 18:06 #1380365

Nachtvlinder schreef :
Volgens mij niet: de romp+kiel combinatie (het richtend moment dáárvan, dus excl. tuig) trekt net zo hard aan een zware als aan een lichte mast. Wel is een langere mast in het voordeel.
Zo werkt het niet. De richtende arm van de boot word bepaald door de hoogte van het gewichtszwaartepunt van de boot. Zwaartekracht discrimineerd daarbij niet tussen tuig en romp of roer en kiel. Gewicht is gewicht. Gaat het gewichtszwaartepunt van het geheel omhoog dan word de richtende arm minder en dus ook het zeildragende vermogen minder en dus ook de belasting op het tuig minder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 18:08 #1380366

3Noreen schreef :
Je zult verbaast staan hoeveel mogelijkheden er zijn als je als France productiewerf voor duizend bootjes een alu profieltje moet bestellen. Dat heeft echt lichtjaren afstand t.o.v. een one off. Dat noemen ze Economies of Scale.
In theorie is dat waar, maar noem eens een moderne priductie boot waar er 1000 van hetzelfde merk en model gemaakt worden? Meestal houd dat met een paar honderd wel op. De echt grote aantallen varen toch met standaard Selden masten of Z-spar rond en die voegen vrijwel nooit nieuwe profieltjes toe aan hun repetoir, een volledige nieuwe lijn voor modernisatie daargelaten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 18:14 #1380368

Hans V schreef :
Speelt naast het richtend moment de (schok)belasting die optreedt als je bij veel wind in een golfdal klapt (niet elke golf is optimaal aan te sturen) niet ook een substantiële rol?
Speelt wel een rol, maar of het substantieel te noemen is weet ik niet. De schokbelastingen zijn proportioneel met de massatraagheid van de boot en het richtend moment is daar een goede richtlijn voor.
Voor werven die veel zeegaande jachten produceren lijkt het me riskant (imagoschade of zelfs aansprakelijkheid) om ondermaatse verstaging te gebruiken waardoor masten overboord gaan in omstandigheden of tijdspannes waarin dat niet zou mogen gebeuren.

Bij grotere aantallen gaan ontwerpfouten sneller opvallen zou je zeggen (kans op incidenten statistisch gezien groter), maar misschien is dat te simpel gedacht.
Ik denk dat dit wat te simpel gedacht is. Boten die in grote aantallen geproduceerd worden, zijn door de beugel genomen ook goedkoper. Goekoper betekend dat ze eerder gekocht worden door mensen die de boot niet vaak gebruiken. Feit blijft dat het meerendeel van de bootjes de haven niet uitkomt, ik denk dat het aantal bootjes dat de zee op gaat nog niet 1% bedraagd, en slechts een fractie daarvan gaat voor langere/zwaardere tochten de zee op. Die aantallen zijn dus zo klein dat een incident al afgedaan kan worden als 'operator error' of 'slecht onderhoud', of die statistische anomalie voor persfoutjes in verstaging, of 'de eigenaar heeft te veel sullen aan boord gedragen' of voor wat voor excuus dan ook. Voor zover ik weet word er na een mastbreuk geen onderzoek gedaan naar de oorzaak, laat staan dat een ontwerp opnieuwdoorgerekend gaat worden.

Dan zijn er nog huur bedrijven, maar die vervangen hun boten voor nieuwe boten iedere 3 tot 5 jaar, dus daar komen zaken als (licht)onderbemeten verstaging niet naar voren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 18:22 #1380372

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Ja, al die effecten zitten in de overdimensionerings-factor. Weet niet meer wat de regel daarvoor is; staat in o.a. Principles of Yacht Design.

Sinds 2 jaar afgedekt door de "Dynamic sail and rig load factor kDSR" in ISO 12215-10. Hoe lichter het schip, hoe hoger de factor.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 18:48 door JotM. Reden: link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 18:52 #1380379

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Erikdejong schreef :
Uiteraard moet je we het hele zwikje verzwaren, en niet alleen het draad. Puttingen zelf hebben aanzienlijk lagere toelaatbare spanningen als de verstaging zelf. Dus als een boot juist ontowrpen is dan is dat geen probleem.

Voor zover de werkbelasting heb je gelijk. Maar de voorspanning wordt meer. Dat maakt dat alles van het schip hoger in het Schmidt diagram terecht komt, met minder wisselsterkte tot gevolg. Dat zal niet glden voor alles wat je vervangt. Maar juist voor de sneaky dingen waar je niet bij kunt, of die je niet zomaar ziet zitten, t/m de romp zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 20:45 #1380418

De vorospanning word niet meer. De 20% is een richtlijn die Selden ooit eens heeft bedacht en gebaseerd is op praktijk metingen om een mast profiel voldoende stijfheid te geven. Dit verschilt enorm van boot tot boot. Op een slappe boot heb je meer voorspanning nodig als op een hele stijve boot. De voorspanning zou eigenlijk een absoluut getal moeten zijn die gebaseerd is op bootstijfheid. Dat is echter niet realistischomdat dit bijna niet in begrijpbare, laat staan meetbare getallen te vangen is. Selden heeft dus een poging gedaan om dit in kaart te brengen als percentage van de stag diameter. Als je naar een grotere diameter gaat dan houd je de absolute stagspanning gelijk, de relatieve stagspanning is navenant een stuk lager.

Aanvulling: Overigens word de maximale stagspanning onder zeil niet of nauwlijks hoger door een hogere voorspanning te gebruiken. Pas als je de voorspanning extreem gaat maken (zodanig dat er een hoop spanning aan de lijwanten overblijft als je maximaal helt) dan begint dit te tellen. Bij 20% is dit zeker nog niet het geval.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 21:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 21:10 #1380428

Erik: ik ga er nog eens over nadenken. Je brengt mij aan het twijfelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 31 mrt 2022 21:25 #1380432

Zie de boot als 1 geheel. De lokatie van het zwaartepunt als geheel bepaald hoe groot de richtende arm is. De massa van het geheel vermenigvuldigd met de richtende arm van het geheel bepaald het richtende moment van de boot.
Als je een paar vaten met diesel aan dek zet word de stabiliteit van de boot minder, en de belasting op de verstaging ook navenant minder. Zwaartekracht kent het verschil niet tussen een mast of een vat diesel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 01 apr 2022 00:14 #1380440

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Wadloper schreef :
Evaluationcopy schreef :
Moraal: controleren die verstaging! Het is geen moeilijke of tijdrovende klus, je kunt heel veel zelf doen. Wacht niet op de tuiger maar begin vandaag nog.

Mensen die altijd (jaar na jaar) hun mast overeind laten vind ik ook altijd rete-stoer wat dat betreft.
Want problemen zitten niet per definitie bij de onderste spanner, natuurlijk.

Nu is dat eigenlijk ook wel het enige mankement dat je met het blote oog kan zien, bij verstaging. Na visuele controle dus nog steeds garantie tot de hoek.
Maar okee; een gebroken tier is duidelijk genoeg.

Ik vind die video véél te traag, trouwens.

Vorige bootje heeft de mast er minimaal 6 jaar opgestaan , ik denk wel 8-10 zonder er ooit vanaf geweest te zijn

Huidige bootje wil ik hetzelfde behandelen , lekker laten staan die stok

Maar ik ben dan ook rete-stoer (ook al zou ik niet weten waarom ik de mast er af zou moeten halen ? , kraanwagen laten komen vanuit een stad verderop , mast er af , mast er weer op en kraanwagen weer weg laten gaan ? Als het op 1 dag kan $1000 armer , als de kraanwagen 2x moet komen $2000 (Panama)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 25 juni 2022 17:29 #1402298

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
in een gesprek met de mevrouw van Panthenius gisteren ivm de mogelijke verzekering daar zegt ze me doodleuk dat 'de boot + 20 jaar is en waarschijnlijk de verstaging dus ook' en het tuig dus niet mee kan verzekerd worden of het moet worden vervangen. Daarna geeft ze aan dat dat maar één keer hoeft, want dat er in al de jaren die daarop volgen totaal geen eisen meer gesteld worden aan de ouderdom van de verstaging of de (regelmatige)keuring daarvan ...
Gaan die er vanuit dat de boot binnen de 20 jaar opnieuw verkocht wordt of de eigenaar voor die tijd overlijden zal of zo? Ze had er zelf ook wel wat bedenkingen bij, maar bevestigde :dry: en Panthenius lijkt me geen amateur clubje ( andere discussie natuurlijk) Verder stelde ze ook geen vragen w.b. de samenstelling van verstaging of wat dan ook, wat me vreemd overkwam.

Sailabout schreef :
Ik zie meestal 15 jaar als ‘eis’ voorbij komen als vervangingstermijn. Onze boot zit nu op die termijn, maar is door vorige eigenaar weinig gebruikt en heeft zelfs 3 jaar binnen gelegen, dus dat kan nog wel even (en de mast gaat er ieder jaar af en wordt door tuiger gecontroleerd).

Ik ging ervan uit dat Dyform dan wat langer kan blijven zitten, maar dezelfde tuiger vertelde mij dat ‘hoe sterker, hoe eerder vervangen’ - voor Dyform 12 jaar, voor rodverstaging 10 jaar? Verkooppraat of kern van waarheid?
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl