Hans V schreef :
Speelt naast het richtend moment de (schok)belasting die optreedt als je bij veel wind in een golfdal klapt (niet elke golf is optimaal aan te sturen) niet ook een substantiële rol?
Speelt wel een rol, maar of het substantieel te noemen is weet ik niet. De schokbelastingen zijn proportioneel met de massatraagheid van de boot en het richtend moment is daar een goede richtlijn voor.
Voor werven die veel zeegaande jachten produceren lijkt het me riskant (imagoschade of zelfs aansprakelijkheid) om ondermaatse verstaging te gebruiken waardoor masten overboord gaan in omstandigheden of tijdspannes waarin dat niet zou mogen gebeuren.
Bij grotere aantallen gaan ontwerpfouten sneller opvallen zou je zeggen (kans op incidenten statistisch gezien groter), maar misschien is dat te simpel gedacht.
Ik denk dat dit wat te simpel gedacht is. Boten die in grote aantallen geproduceerd worden, zijn door de beugel genomen ook goedkoper. Goekoper betekend dat ze eerder gekocht worden door mensen die de boot niet vaak gebruiken. Feit blijft dat het meerendeel van de bootjes de haven niet uitkomt, ik denk dat het aantal bootjes dat de zee op gaat nog niet 1% bedraagd, en slechts een fractie daarvan gaat voor langere/zwaardere tochten de zee op. Die aantallen zijn dus zo klein dat een incident al afgedaan kan worden als 'operator error' of 'slecht onderhoud', of die statistische anomalie voor persfoutjes in verstaging, of 'de eigenaar heeft te veel sullen aan boord gedragen' of voor wat voor excuus dan ook. Voor zover ik weet word er na een mastbreuk geen onderzoek gedaan naar de oorzaak, laat staan dat een ontwerp opnieuwdoorgerekend gaat worden.
Dan zijn er nog huur bedrijven, maar die vervangen hun boten voor nieuwe boten iedere 3 tot 5 jaar, dus daar komen zaken als (licht)onderbemeten verstaging niet naar voren.