Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welk “Full batten Mainsail” systeem

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 09:24 #1386895

Ik ben momenteel bezig de hardware voor mijn nieuwe mast in te kopen. Aan de achterzijde komt een nieuwe track voor het 60m2 uitgebouwde grootzeil.
Ik denk aan het HS24 systeem van Antal.
Dan de vraag of het 60mm glijders of gelagerde karren moeten worden. De laatsten zijn een stuk duurder en veroorzaken een hogere stack van het opgedoekte zeil. De track is voor beide systemen geschikt.

Ik ben mij bewust van de extra belasting vanwege multihull en het falen door een te klein systeem te kiezen. Het feit dat de mast kan draaien zal vast ook schelen m.b.t. de vrije loop van de glijders/karren.

Tips van (ervarings) deskundigen worden zeer op prijs gesteld.

Overigens wordt de mast best fraai (vind ik).

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 apr 2022 09:34 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 11:09 #1386925

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Wow Noballast dat ziet er inderdaad top uit!
Ik heb geen ervaring met de (grote) maat rails die jij nodig hebt maar wel met het verschil tussen een rail met glij-karren van Seldén en een rail met gelagerde karren van Harken. Op kleinere schaal voor een 30ft monohull met fractionele mast.
Dat verschil was behoorlijk! Dus persoonlijk zou ik het wel weten en toch voor de gelagerde karren gaan.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 11:57 #1386942

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik kan je niet helpen met je keuze voor de karren, want daar blijk ik geen zak van af te weten. Maar wat is die mast mooi geworden. Coole kleur ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 12:13 #1386947

Dank voor het compliment. Ik heb zojuist met een scheermesje nog een paar zakkers weggesneden :blush:

Het was jouw topic Bert over die Ronstan karren die mij op het idee bracht van hé, dat kan ik ook wel eens voorleggen aan de onuitputtelijke kennis op het ZF :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 apr 2022 12:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 12:16 #1386949

Op mijn Carrera had ik harken , dat ging als de brandweer.
Heb nu Selden , ook goed. Maar als ik mocht kiezen dan Harken.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 12:37 #1386958

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
‘De ergernis over de glijlagers duurt voort als de lage prijs allang vergeten is’ of zoiets B) .

Ga voor de gelagerde karren. Hoeveel cm. komt het geheel hoger, denk je?
Wellicht een open deur, maar op mijn mast heb ik aan beide kanten van de mast een blokje, iets lager dan de hoogte van gestapelde karren waardoor ik een lijntje met dyneema-kern en een snapsluiting (ong. 60 cm) haal om 1e, 2e of 3e reef te zetten. Verrassend makkelijk, geen haken op de giek en dan maakt het niet uit dat de karren stapelen.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 17:46 #1387051

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
wij hebben een ca. 16 mtr T-rails op de mast, geboord (van Frederickson / Ronstan dus) met gelagerde karren en een dubbele kar voor de topplaat.
Je hebt inderdaad een redelijk hoge stack van zeilen als die op de giek liggen én -niet onbelangrijk- je moet erg goed opletten hoe je je grootzeil vouwt als het naar beneden toe komt omdat de zeillatten en overige bevestigingspunten allemaal netjes boven elkaar blijven liggen. Je hebt dus niet van die grote lappen die je links en rechts mooi over je giek kan laten hangen. Is wel een nadeeltje ( wij losten dat op door de huik onderaan open te laten en met clips & banden luchtig en toch redelijk beschermd op te kunnen bergen na het varen.)
Voordeel is voor ons duidelijk: énorm makkelijk en snel hijsen en weer laten zakken, vrijwel onderhoudsvrij en je zeil staat steeds erg mooi en regelbaar ( als je een beetje zorg draagt voor de setting toch, zal met andere systemen ook wel zo zijn zeker)
Ook reven gaat héél erg vlot en veilig.

Succes met je keuze.
Ned 9000
Laatst bewerkt: 28 apr 2022 17:47 door OOTG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 28 apr 2022 17:50 #1387052

  • STAYER
  • STAYER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Op mijn Dijkstra 55, grootzeil doorgelat, 85 M2 had ik een Antal systeem met glijlagers. Werkte prima, als je de track schoon hield en 1 a 2 x per jaar McLube op de karren. Heb op een wat kleinere boot een Harken systeem gehad met kogellagers, is naar mijn idee toch gevoeliger want daar een aantal keren karren moeten vervangen omdat de kogels op het dek lagen. Het Antal systeem is mooi compact en vrijwel onverwoestbaar.
Laatst bewerkt: 28 apr 2022 17:50 door STAYER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 08 mei 2022 20:19 #1389510

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Ik kan alleen uit ervaringn van onze huidige boot spreken - zou niet zonder gelagerde karren willen. Zeil hijsen kost dusdanig veel kracht dat het met glijlagers echt niet meer grappig is. Ook voor reven (en strijken) is het erg prettig dat de boel zo naar beneden roetst.

Wij hebben fredriksen / ronstan karren op een rail die ongetwijfeld te smal is voor jouw schip. Even kijken wat de volgende maat is, als je wilt kan ik het nameten. Redshift heeft 44 m^2 grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 08 mei 2022 20:44 #1389513

Op de Snow Dragon hebben we een rail met karren van antal, de uitvoering met glijlagers. Ik ben er echt niet van onder de indruk. Rete duur en het slijt veel te snel, karretjes gaan hooguit 6-7 jaar mee en dan zijn ze 0.1mm afgesleten. Met dat kleine beetje afslijtne gaan ze net een beetje scheef lopen en krijg je het grootzeil zelfs met een lier nauwlijks nog omhoog.

Wel goede ervaringen met zowel Harken als Ronstan (het oude Frederiksen). Wel de kogelgelagerde versies. Die lopen als een trein en gaan ook lang mee met weinig tot geen onderhoud.

Ongeacht welk systeem je kiest, het is heel erg duur.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 09 mei 2022 07:06 #1389544

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik kan me bij jouw mast voorstellen dat je voor een rail systeem kiest, maar ik vond het ommeunig duur. En, ook al heb ik de verkeerde maat (dat gaat opgelost worden), ik ben wel overtuigd van de kwaliteit van de Ronstan karren.

Als je voor mastkarren kiest, kun je ook overwegen om niet alle intermediates van karren te voorzien. Dat scheelt in de hoogte.
Dat is in ieder geval wat ik uiteindelijk van plan ben.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 09 mei 2022 08:29 #1389565

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Wat je ook doet, neem niet een te kleine maat. De problemen die ik gezien heb, dat zijn er wel een aantal bij multihulls, zijn altijd te herleiden tot, vanwege kosten, kiezen voor een te kleine maat. Met een main drop huik zou je kunnen overwegen geen intermediates te nemen. Zommig zeilmakers vinden het ook nix. Ze zijn voornamelijk makkelijk om te zorgen dat het zeil beter op de giek blijft liggen.
Verder, overleg met je zeilmaker wat hij denkt wat je nodig hebt aan aantal karren/latten. Dat wil verschillen tussen zeilmakers. Sommigen nemen bijvoorbeeld twee latwagens voor de square top. Anderen "doen" met 1 kar voor de staande en horizontale lat. Ook het idee over de wenselijkheid van reef karren kan verschillen.
Over het laatste heb ik een sterke voorkeur van wél op voor elk rif een reef kar. Dat maakt het reven vanuit de kuip makkelijker. Maar het nadeel is dat die reef karren dicht op de latwagens zitten. Hangt denk ik ook af van de zeilmaker. Mijn reven zitten ± 40 cm onder een lat.
Als ik het lef zou hebben, dat heb ik niet :( , zou ik voor een combinatie met een toplock's gaan. Ik heb nu een paar jaar een toplock voor mijn fok en ik had dat jaren eerder moeten doen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 09 mei 2022 08:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 09 mei 2022 16:28 #1389655

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Sorry, ik ben nog niet in deze materie thuis. Ik weet nu wat wat lattenkarren zijn en intermediates, maar wat zijn reefkarren?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 09 mei 2022 16:46 #1389658

Reef karren zitten bij het reefoog van de halshoek. Op sommige boten (meeste multi's bijvoorbeeld) gebruik je geen reefhaken op de giek. Daardoor wil het reefoog bij de mast vandaan getrokken worden als je de smeerreep door haalt. Als je een kar op het reef oog zet, dan blijft die altijd correct bij de mast.

Bij de rode pijl zie je er een:

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 mei 2022 16:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 12:18 #1389809

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik snap de horizontale component. Maar hoe zit dat dan met de verticale component bij een gereefd zeil? De nieuwe halshoek met reefkar moet toch ook verticaal gefixeerd worden, anders kan je de val nooit doorzetten lijkt me.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 12:50 #1389822

ilCigno schreef :
Ik snap de horizontale component. Maar hoe zit dat dan met de verticale component bij een gereefd zeil? De nieuwe halshoek met reefkar moet toch ook verticaal gefixeerd worden, anders kan je de val nooit doorzetten lijkt me.

Normaal gesproken loopt de reeflijn in de halshoek ook terug naar de kuip. Helaas gaat dat bij mij niet vanwege de mast rotatie. Daar moet ik nog wat op bedenken. Tips zijn welkom.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 16:19 #1389903

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
lukt dat niet met zoiets pivoting onderaan je mast ? www.shopsoundboatworks.com/pro...ck-pivoting-low-lead

akkoord als de mast draait, komt de lijn een fractie strakker, terwijl je hem misschien net wat losser zou willen , maar dat is toch maar ééns per koers bij te stellen ? Zo was bijvoorbeeld de voorlijkstrekker op onze Prindle toch voorzien ( weliswaar niet vast op het dek, aangezien een trampoline geen vast dek is )
wél interssant om te lezen trouwens
R.
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 16:41 #1389915

Noballast schreef :
ilCigno schreef :
Ik snap de horizontale component. Maar hoe zit dat dan met de verticale component bij een gereefd zeil? De nieuwe halshoek met reefkar moet toch ook verticaal gefixeerd worden, anders kan je de val nooit doorzetten lijkt me.

Normaal gesproken loopt de reeflijn in de halshoek ook terug naar de kuip. Helaas gaat dat bij mij niet vanwege de mast rotatie. Daar moet ik nog wat op bedenken. Tips zijn welkom.
In mijn geval reef ik bij de mast. De lier voor de smeer repen zit op de giek (net als bij platbodems), de vallieren staan op een verhoging net voor de mast, met de valstoppers zelf vrij hoog op de mast. De halshoek van het zeil houd ik op zijn pek door er een dyneema stropje doorheen te doen. De ene kant zit aan het lummelbeslag vast gesplitst, het andere eind heeft een lus welke ik aan een snapsluiting vast maak die ook aan het lummelbeslag vast zit.
Op afstandbedienbaar maken met een roterende mast is best wel tricky. Ik heb het in jouw set-up gedaan zien worden met een halyard lock, daarna kan de spanning van de reeflijn af en kunnen je mast en giek vrij draaien.
Hoe ga je dit oplossen met de smeerrepen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 16:58 #1389918

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
OK, een oplossing is beter dan geen oplossing.

Kijk eens naar de rembediening van een stuntfietsje.

Deze hebben een voorrem die ook bediend moet kunnen worden als het stuur volledig doordraait. Geen idee hoe complex dit bij een dergelijke mast wordt en hoe veel krachten daar op staan, maar dit schoot mij te binnen. Als ik achter de pc zit zal ik een foto proberen te vinden. Het heet een rotorset.




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 16:59 #1389919

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
@ErikdeJong: bedankt voor de uitleg.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 17:03 #1389921

De straal van de circel die de achterzijde van de mast maakt is ca. 180mm. Das best veel om op dekhoogte lijnen naar achteren te geleiden. Dwz dat gaat niet lukken, dus ik zoek nog een creatieve oplossing. Uiteraard kan ik naar de mast toe om het reefoog in te haken met een op maat gemaakt lijntje. Maar zoek eerst nog naar andere oplossingen waarbij ik niet aan dek hoef te gaan.

De giek staat op dek draait dus niet met de mast mee. De drie smeerrepen, onderlijkstrekker en grootschoot komen uit de voorkant van de giek aan de zijkant naar buiten en worden vandaar naar achteren geleid. Er zal wel iets van spanningsverschil optreden maar veel zal dat niet zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 10 mei 2022 18:02 #1389937

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Een valstopper op de mast maar de reeflijnen wel via een blok naar de kuip. Is dat een optie? Dan kan je reven door de lijn aan te halen. De stopper op de mast houd hem dan vast, maar je kan wel in de kuip de reeflijn aanhalen.. Het rif eruit gaat dan niet dan moet je naar de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 13 mei 2022 13:02 #1390651

Ik was heel tevreden met Frederiksen op mijn zeilboot(geen cat en ook wat kleiner), voordat het overgenomen is door Ronstan.
Ik heb nu Selden op een iets grotere boot maar vond frederiksen beter…….
MvG Rock’nRoll
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk “Full batten Mainsail” systeem 13 mei 2022 13:29 #1390664

ik heb ook Selden, maar de karren zijn wel kwetsbaar. Heb er vorige week 1 kapot gezeild. Ik zou dus ook bij Harken kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl