Hoi Beste mensen van het zeilersforum.
Vorige week heb ik op dit forum een vraagje gesteld over een 'furlex roller'. en ik heb sindsdien al best veel geleerd en goede tips gekregen. Zou is niet elke genuaroller een furlex van het merk Selden, zoals niet alle vermout Martini is, niet elk dakvenster van Velux komt en niet elke Brabantse chocoladereep uit de Kwatta-fabriek kwam. En bovenaan de genuaroller zit dus geen wartel maar een swivel.
Wij hebben op ons bootje dus een genuaroller van het merk Harken.
Tot zover mijn stijle leercurve. Maar ik had een probleem, de genua was heel moeilijk, stroef te hijsen en ook het inrollen ging heel stroef.
De eerste tip die ik kreeg was te controleren of de voorstag wel strak genoeg stond. Het op spanning brengen van de hekstag die bij het kraanwerk los was gemaakt maakte dat de voorstag inderdaad snaarstrcak kwam te staan en daardoor ging het hijsen een stuk beter.
De tweede tip was om er voor te zorgen dat de valspanning niet te groot was. Nu we de genua met de hand konden hijsen zonder de winch te gebruiken was dat niet moeilijk. We konden het zeil omhoog trekken tot het voorlijk net boven de halshoek recht was maar zonder spanning.
De derde tip was om te kijken of de lagers/kogeltjes van de swivel niet versleten zouden zijn. Zoals je op het korte filmpje kunt zien draaien de bovenste en de onderste helft van de swivel onafhankelijk van elkaar tegen elkaar soepel rond.zie
www.youtube.com/shorts/OhfXMNFR0OE
En ja, met al deze tips lukte het redelijk goed om ongeveer 1/4 deel van de genua in te rollen tot..... op één of andere manier toch de val om de roller raakte en, omdat we dachten dat alles nu wel redelijk liep we te veel kracht zetten en de stalen genusval zelfs brak. Zoals je op de foto in de bijlage kunt zien zit er nog een klein stukje val in de masttop om de roller.
Deze week proberen we 'onze aap'. de mast in te sturen om de genusval weer naar beneden te trekken. Dan maken we meteen gebruik van de gelegenheid om de staalkabel te vervangen door Dyneema (dat waren we toch al van plan)
Heeft iemand behalve de tips nog ideeën waardoor dit probleem, het rond de roller draaien van de val ontstaat en misschien nog wel belangrijker, hoe we dit kunnen voorkomen??
Alvast bedankt voor alle antwoorden en of suggesties