MrP schreef :
Als je zelf geen ervaring hebt is het misschien een goed idee om de mast in de jachthaven met behulp van een mastenkraan te strijken. De kosten daarvoor zijn een stuk voordeliger dan een nieuwe mast;-) Bovendien kun je dan de mast op de wal op schragen o.i d. leggen zodat je er makkelijk aan kunt werken. Succes met je project:-)
Dat is de simpelste optie. Als er op de haven in kwestie een mastenkraan aanwezig is. Niet persé minder risicovol dan zelf strijken, trouwens. In de praktijk wordt de mast gehesen met een strop onder de zakingen, waardoor, afhankelijk van de plek van de zalingen, de mast keurig min of meer rechtop blijft hangen, of de masttop juist de neiging vertoont om naar beneden te komen. In dat geval moet er voorzichtig worden gemanouevreerd door zowel de kraanmachinist als de man die de mast in evenwicht houdt.
Om zelf te kunnen strijke zijn wat attributen nodig. Een sprenkel of een bokkepoot en een mik op het achterschip waar de mast in gestreken toestand in kan liggen. Zijn die dingen aanwezig?
Zo ja, dan is zelf strijken geen buitengewoon ingewikkelde kwestie.
Takel (je grootschoot) tussen eind voorstag en boegbeslag. Achterstag wat ruimte geven zodat de voorstag kan worden losgemaakt. Voor je die losmaakt: een val op de preekstoel zetten en daar wat spanning op zetten. Sprenkel op de mastkoker of op het onderste uiteinde van de mast vastzetten en het andere eind op de verbinding voorstag/takel. Als dat allemaal vastzit, de val van de preekstoel losmaken en de mast is klaar om te strijken.