Nog even een afsluiter van dit topic met een overzichtje van de ervaringen tot nu toe.
Het klopt dat ik een sterkere ophouder nodig heb. Mijn huidige Sparcraft 'doet' 150kg. Dat is duidelijk te weinig (of hij is lek of versleten, maar hij werkt wel gewoon). Ik heb een laminaat zeil, dat is volgens mij zwaarder. Ik moet dus op zoek naar een sterkere gasveer, die past. Ik heb daar al wat draadjes over gevonden.
Maar deze verandering kan ik iedereen aanbevelen.
Het kost minder kracht het schoot aan te trekken, nu tot ongeveer 8 á 9 knopen wind met de hand. dat was eerst 5 á 6.
Je krijgt de giek veel strakker boven je kuip (bijna recht), daardoor kan er scherper gevaren worden en ook de snelheid aan de wind is groter.
Je hebt veel minder schoot nodig (voor de wind scheelt dit meters), ik ga er dus wat afsnijden, dat scheelt lijn in de kuip.
De giek ligt rustiger in het midden als je in de haven ligt, ook als je de giek wat hoger hebt. Hiervoor is het wel noodzakelijk een sterke rodkicker te hebben dan standaard.
Er zijn ook twee nadelen:
Het belang van je neerhouder / rodkicker voor je zeiltrim wordt groter. Als je het zeil echt vlak wil trimmen, moet je dat met de neerhouder doen.
Mijn vrouw (en grote financier van de boot) kan nu helemaal niet meer overtuigd worden van de noodzaak een traveler in de kuip te monteren.
Overigens is het verloop van de schoot bij een SO 349 nog net weer anders, daar is de schoot dubbel, gecombineerd met een soort german sheeting. Heel interessant, zou ook nog kunnen.