Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 06 juli 2022 09:18 #1405318

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Ik ben al een tijdje bezig met het aanpassen van het verloop van het grootschoot van de Jeanneau SO 32i. Er zijn meerdere medebezitters van dit type boot die sit onderdeel hebben aangepakt.

De opties zijn: Traveler op het dak (erg duur); Wegneembare traveler in de kuip (duur, én veel meer zooi in de kuip tijdens het zeilen), Oog in de vloer van de kuip (flinke versteviging nodig, maar betaalbaar)

Er zijn allemaal redenen waarom deze het voorlopig niet gaan worden, maar er is nog een optie die zeer weinig aanpassing verlangt en toch enkele verbeteringen kan brengen.

Dat is deze oplossing: jeanneau.proboards.com/thread/...-mainsheet-system-00

Wat verwacht ik dat het doet: Het moet makkelijker worden de giek recht boven de kuip te houden zonder deze helemaal tegen het dak van de sprayhood aan te trekken. Ik hoop de giek iets meer recht boven de kuipt te krijgen met iets minder inspanning dus ook iets scherper te kunnen zeilen. Het gaat om marginale verbeteringen, maar het is ook een marginale aanpassing.

Een later type van Jeaunneau, de 349 heeft deze constructie ook.

Wat houdt mij tegen? In de discussie in het draadje wordt zorg geuit over de druk die de lijn aan loef op moet vangen, in de constructie zoals die nu is vangen beide ogen deze druk op. Er zit aan de onderzijde van de ogen aan beide zijden een plaatje rvs om de druk op te vangen, zie de foto.

Mijn vraag is: Zou dit idd een verbetering zijn? (de originele schootvoering staat drie posts onder de topicstart in het draadje waar ik naar verwijs\).
Zou ik dit zonder risico voor overbelasting van het dak kunnen uitvoeren?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 06 juli 2022 11:48 #1405374

Ik gebruik zelf 2 opties in de kuip.
Had voorheen ook een overloop op het dak, maar ik vond t niet fijn zeilen.
Nu is er 1 centraal punt boven de vloer tijdens toertochten en 1 verstelbare overloop voor wedstrijdvaren.
De wedstrijdversie belemmert dat bank open kan.
Maar dat kan wel weer met de andere 1 punts optie.
De afsteuning gebeurt met beide systemen via schetsplaten aan de wanden van beide banken.
Dus geen gat in de vloer waar trek op komt
Laatst bewerkt: 06 juli 2022 11:49 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 06 juli 2022 12:21 #1405388

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
OK. dat is ook een interessante optie. Maar denk je dat de voorgestelde methode werkt? En goed genoeg vast zit?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 07:37 #1405566

Hoe de 2 lijnen gezekerd zijn, dus waaraan zitten ze precies vast, dat kan ik niet goed zien op de foto.s
Ik weet alleen dat er met stevig zeilen heel veel trekkracht komt op die 2 plekken.
Met onze 2 types overloop gezekerd tussen de banken via 2 flinke schetsplaten met elk 4 bouten door de verticale bankwanden heen durf ik veel kracht te verwerken.
Dus hoe die lijnen op jouw voorbeeld dan gezekerd zijn is cruciaal lijkt me. Het toont nu best fragiel
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 07:39 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 07:58 #1405573

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Ik zal zaterdag even kijken hoe het precies zit bij een S.O. 349 onderdeks.

Bovendeks zitten er vanaf het blok twee dyneema lijnen naar twee scharniererde dekogen (ieder met drie schroeven). De dekogen staan ver naar buiten op de opbouw.

Aan de wind komt alle kracht wel op één van de twee lijnen te staan (de lijn aan de lijzijde hangt slap) , maar het werkt prima (tot nu toe ;) )
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 08:07 #1405575

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Hierbij wat meer afbeeldingen om het duidelijk te maken.

De eerste foto is de situatie zoals die nu is.

De andere drie foto's gaan over hoe ik het wil doen.

De foto in mijn openingspost liet zien hoe de ogen in het dek bevestigd zijn. Dit zijn hetzelfde type ogen die ook voor de verstaging worden gebruikt en aan de onderzijde (waar de foto van is) zie je een RVS plaatje zitten ter versteviging. Deze worden nu dus ook al voor de schoot gebruikt.

Het enige verschil zou zijn dat de druk die nu door twee ogen wordt opgevangen, in de nieuwe situatie door één oog wordt opgevangen. Ik realiseer mij dat dat best een verschil is, maar de constructie oogt degelijk.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 08:13 #1405579

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
@Ned195, Dat zou geweldig zijn! Bij jou zitten de dekogen dus met drie schroeven vast. Dat maakt het al wat spannender. Bij mij met twee. Ik zou twee dyneema lijnen met gesplitste ogen willen kopen (Ik kan niet splitsen) maar dan moet ik precies weten hoe lang ze moeten zijn.
Ik ben natuurlijk vooral heel geïnteresseerd hoe de dekogen aan de onderzijde zijn gemonteerd. Als dat veel degelijker is dan bij mij, kan ik er beter van af zien, denk ik.

Kan jij aan de foto's zien of het een beetje lijkt op jouw constructie?

Heb jij problemen met de giek recht boven de kuip te krijgen? Ik heb naar het eind toe steeds meer kracht nodig.

In de Zeilen test () werd ook gezegd dat je twist in je grootzeil zou kunnen krijgen met deze constructie. Hoe zit dat?

Heel fijn dat je dit wil doen.
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 08:20 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 08:36 #1405594

Bert65 schreef :
Hierbij wat meer afbeeldingen om het duidelijk te maken.

De eerste foto is de situatie zoals die nu is.

De andere drie foto's gaan over hoe ik het wil doen.

De foto in mijn openingspost liet zien hoe de ogen in het dek bevestigd zijn. Dit zijn hetzelfde type ogen die ook voor de verstaging worden gebruikt en aan de onderzijde (waar de foto van is) zie je een RVS plaatje zitten ter versteviging. Deze worden nu dus ook al voor de schoot gebruikt.

Het enige verschil zou zijn dat de druk die nu door twee ogen wordt opgevangen, in de nieuwe situatie door één oog wordt opgevangen. Ik realiseer mij dat dat best een verschil is, maar de constructie oogt degelijk.

Lijkt me een goede oplossing (ook zo gemaakt op veel z wedstrijdzeilbootjes. Bij ons heet dat ding de kraaienpoot. En die verstellen we afhankelijk van de gekozen mastvalling aan de wal zodat je uiteindelijk blok2blok je schoot aan kan trekken. En wanneer je met de neerhouder kan zorgen dat de giek niet om hoog kan heb. je een goed bedienbare oplossing. Je zou het BB en SB been nog verstelbaar kunnen maken zodat je evt nog naar loef en lei kan trimmen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 08:45 #1405602

Met de verstelbare overloop in de kuip komt bij ons de giek goed in t midden zonder vreselijk e hoeven sjorren. Met het 1-punts systeem vaak net niet.
Ik had zo,n dekconstructie op een sunway29, maar ik vond t niet fijn.
Het levert wel lekker veel ruimte op bij je benen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 08:46 #1405607

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Hier een paar tips van een zeer fanatieke S.O.349 wedstrijdzeiler:

The cunningham or downhaul was the simplest, cheapest, and by far the best mod I've done on the boat. Just take a non stretchy (dyneema core) line and tie it to that grey metal thing that the vang connects with and has holes in it. Run the line through the downhaul cringle on the sail, down through the other side of that grey metal thingy, and down thru a block at the mast base, through an open spot on the deck organizer, and then thru a clutch. I use the one for the topping lift. It really is essential for adjusting luff tension especially when you need to keep the draft forward in windy conditions.

Outhaul: Yes! With our rigs, we don't have a backstay to flatten the sail. However we can flatten the bottom 3rd of it using the outhaul. Make sure it is on full in a stiff breeze to depower the main and ease it out a bit to add power by increasing the draft depth when the wind. Adding a little depth to the sail will also give it power to accelerate back up to speed in choppy conditions where the boat slows down after going onto the waves.

Vang: Critical on our boats without a traveller. On boats with a traveler, the traveller is the primary tool to control the angle of attack of the sail while the mainsheet is the control for twist. The vang is then used to keep the boom from lifting (and to control twist to a certain extent) when sailing off the wind.

On our boat, we don't have a traveller but we can control the vertical position of the boom with the vang. Its called vang sheeting and by using it in conjunction with the mainsheet, we can control twist. Sailing on hard on the wind may not require much vang as the main sheet is pulling in the same direction. However, in 6 to 14 knots, I find it critical to make sure the top doesn't twist off spilling good wind! Above that speed, I will ease the vang to spill some wind from the top and keep the boat on its feet. I find much better than easing out the entire sail!

ETA: just to clarify about 'vang sheeting'. The idea is by keeping continuous tension on the vang, you can change the angle of the attack of the sail by just easing the main. The effect is exactly the same as if you dropped or raised the traveller in a boat that is equipped with one. However, it is limited in that you cant bring the main sheet attachment point above the centerline of the boat which is often necessary to dial in just the right amount of twist especially in light to moderate winds.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 08:52 #1405609

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
@bredezeiler: het is volkomen duidelijk dat een traveler in de kuip qua zeilen de beste oplossing is. Daar twijfelen zelfs de tegenstanders onder de bemanning niet aan. Maar voor hen wegen die (nu nog) niet op tegen de voordelen. Ik hoef daar niet van overtuigd te worden. Ik kijk nu naar een oplossing die beter is dan de huidige, zonder haar voordelen op te offeren.

Mijn gewenste oplossing is een traveler met een windward sheeting kar. Maar die gaat er dus voorlopig niet komen.

@IsoHans: dank je wel, kun je ook iets zeggen over de kracht die op het systeem (oog) komt en hoe dit ook onderdeks is bevestigd? (zie foto in beginpost) Ik ben bang voor stress cracks. En wil je aub op mijn berichten reageren? Ik heb nog een strijkinstalatie voor je liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 07 juli 2022 09:01 #1405614

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
@Ned: dank je wel. Ik snap nog niet helemaal wat je anders doet met de downhaul t.o.v. je valspanning, maar dat zal zeker aan mij liggen. Ik heb helaas zeker geen valstopper over. Ik moet er al één vrijmaken omdat ik de onderlijkstrekker naar de kuip wil brengen. Daarvoor wil ik de furler naar een stopper op het gangboord brengen. Dan komt er één stopper vrij.

Ik heb het gevoeld dat mijn neerhouder niet voldoende druk levert om de giek goed omhoog te krijgen, maar dat hangt ook samen met het de constructie zoals die nu is, waarbij je voor het fixeren van de giek deze ook enorm naar beneden trekt. Ik ga daar naar kijken als ik de aanpassing aan het grootschoot heb gedaan. Dan heb ik hopelijk de kraanlijn niet meer nodig om de giek omhoog te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 10 juli 2022 09:56 #1406214

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Ik heb contact gehad met degene die de originele aanpassing heeft gedaan, na een oproep op Facebook.

Hij gebruikt de aanpassing nog steeds, maar ik ben niet in contact gekomen met anderen. Ik kan zien dat de ogen, die nu voor de blokken op het dak worden gebruikt, de zelfde zijn als worden gebruikt voor de verstaging. De originele poster heeft ook na al die jaren geen stress cracks gezien.

Ik ga de aanpassing dus uitvoeren, eerst met wat 10mm Dyneema met mantel, dat ik nog heb liggen, om de lengte te bepalen en dan laat ik twee stukjes Dyneema op de juiste lengte met twee ogen splitsen. En misschien de twee enkele blokken naast elkaar vervangen door één dubbel blok.
Laatst bewerkt: 10 juli 2022 09:56 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 10 juli 2022 11:05 #1406229

Je gaf eerder aan dat je weinig stoppers beschikbaar hebt. Het stel aar maken van beide poten! Lijnen maakt dat je indien gewenst nog steeds iets van een overloop functie beschikbaar krijgt…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 11 juli 2022 07:26 #1406372

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
ned195 schreef :
Ik zal zaterdag even kijken hoe het precies zit bij een S.O. 349 onderdeks.

Bovendeks zitten er vanaf het blok twee dyneema lijnen naar twee scharniererde dekogen (ieder met drie schroeven). De dekogen staan ver naar buiten op de opbouw.

Aan de wind komt alle kracht wel op één van de twee lijnen te staan (de lijn aan de lijzijde hangt slap) , maar het werkt prima (tot nu toe ;) )

Oke, eerst even een correctie. De dekogen hebben slechts twee schroeven. ( :blush: )
Deze schroeven zitten door een ingelamineerde versteviging en worden geborgt door carrosserieringen en moeren.
Bovendeks zit er aan de twee dyneema lijnen één enkelblok en daarboven een dubbelblok. De grootschoot loopt aan beide zijden door naar de kuip en is vanaf beide zijden te bedienen. Maar ook bij dit systeem kost het meer kracht als je dichter bij het middelpunt komt. De aangrijphoek wordt immers steeds kleiner.
Ik weet dat sommige 349 zeilers de Dyneema lijnen vervangen hebben voor trimsystemen, maar dan heb je wel een overkill aan trimmogelijkheden (en valstoppers (2x grootschoot, 1x neerhouder, 1x achterlijkstrekker, 2x grootschootbloktrimmer)).




Dekoog met twee schroeven tbv dyneema lijn.



Dekoog bevestiging aan onderkant.



ingelamineerde verstevigingsplaat t.b.v. dyneema lijnen (deze is van de fokkenschoot en grootschootgeleiding).
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 11 juli 2022 13:12 #1406480

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Heel erg bedankt.

Ik ga er van uit dat de ogen bij mij ook een versteviging hebben. Iemand die dit systeem al jaren gebruikt heeft geen stress cracks kunnen ontdekken. Het lijkt er op of de lijnen van Dyneema zijn maar dan wel voor een deel met een mantel. Wel doel dient de mantel.

En ik had did natuurlijk eerder moeten vragen, maar kun jij een foto van het verloop van je grootschoot plaatsen? Moet jij de lierhandel vaak gebruiken om je grootschoot aan te trekken?

En klopt het dat jij ook van je



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 11 juli 2022 13:27 #1406487

Hoe het vaak zit:
Het blok op de beide dyneemalijnen naar BB en SB heeft een hondsvot. Daar knoop je je schoot aan. dan omhoog naar achteren door achterste blok, , dan omlaag door het blok met hondsvot, dan naar voren door voorste blok en dan verder naar hoe je het wil oplossen. (in de kuip naar een voetblok) en German sheeting naar voren en dan terug naar de kuip.
www.ronstan.com.au/marine5/mainsheet_systems.asp



Of wanneer je het dubbel wil uitvoeren:

"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 13:28 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 11 juli 2022 21:12 #1406592

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Dat is ook een mogelijkheid. Weet jij van welk type boot de foto is?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 12 juli 2022 06:51 #1406635

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Ik hoop dat dit plaatje een beetje duidelijkheid geeft over het grootschootsysteem op een Jeanneau 349.

De mantel heeft waarschijnlijk als hooffunctie UV-bescherming.

En even op de hand de grootschoot aantrekken als ik aan de wind vaar lukt niet.
- de aangrijphoek van de grootschoot tov de giek is te klein
- het zeil is best groot
- overbrenging (aantal vertragingen) is erg laag. Extra blokken is misschien een oplossing.

+ doordat de lijn naar beide kanten doorloopt, is bediening aan beide zijden mogelijk.
Bijlagen:
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 12 juli 2022 07:06 #1406641

ned195 schreef :
Ik hoop dat dit plaatje een beetje duidelijkheid geeft over het grootschootsysteem op een Jeanneau 349.

De mantel heeft waarschijnlijk als hooffunctie UV-bescherming.

En even op de hand de grootschoot aantrekken als ik aan de wind vaar lukt niet.
- de aangrijphoek van de grootschoot tov de giek is te klein
- het zeil is best groot
- overbrenging (aantal vertragingen) is erg laag. Extra blokken is misschien een oplossing.

+ doordat de lijn naar beide kanten doorloopt, is bediening aan beide zijden mogelijk.

Ik tel 6 blokken, 2 doorvoeren en 1 klem.......
Is dit middel niet erger dan de kwaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 12 juli 2022 08:20 #1406669

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Volgens mij alleen als de lijn naar twee kanten voert. Dat wil ik niet. In de aanpassing die ik van plan ben zitten er precies evenveel blokken als op de oorspronkelijke situatie.

Ik denk dat mijn eindresultaat er dus wat anders uit zal zien dan dit.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 12 juli 2022 08:58 #1406682

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
bredezeiler schreef :

Ik tel 6 blokken, 2 doorvoeren en 1 klem.......
Is dit middel niet erger dan de kwaal?

Ik heb:
- 3x enkel blok
- 1x dubbel blok
- 2x LFR
- 2x schootgeleidingoog
- 2x lijnklem
- (2x lier)

Dit zit zo af fabriek en het werkt. Er varen inmiddels al heel wat SO349 over de wereldwateren.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 12 juli 2022 19:07 #1406823

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
En zo is het geworden.

Nu nog met twee stukken lijn, maar straks twee stukken Dyneema van gelijke lengte met aan beide uiteinden een oog ingesplitst (dat moet ik overigens laten doen)

Dezelfde schootvoering dus als genoemd in het topic start.

Voordelen: De giek is veel makkelijker (en met minder moeite) recht boven de kuip te krijgen (fijn bij het haven in en uitvaren en ook fijn in de haven zelf)

Het laat zich iets lichter bedienen (iets minder snel de lier nodig)

Doordat de giek iets rechter boven de kuip getrokken kan worden kan er iets scherper gevaren worden.

Ik had het alleen voor het eerste voordeel al gedaan, de andere twee zijn heel fijn meegenomen.

Ik ben tevreden. Maar ik hoop nog steeds het thuisfront te overtuigen van de verwijderbare traveler.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 juli 2022 19:07 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 12 juli 2022 19:55 #1406831

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Wat ik niet snap is dat het moeite kost om de giek recht boven de kuip te krijgen. Zelf doe ik dit altijd met de hand, duw de giek naar het midden en trek daarna de schoot aan.
Laatst bewerkt: 12 juli 2022 19:56 door dewinter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verloop grootschoot aanpassen op Jeanneau SO32i 12 juli 2022 21:12 #1406854

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
De schoot trekt tegelijk de giek naar beneden. Wat in de haven ongewenst is. Dat moet ik dan weer compenseren met de kraanlijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl