Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lengte torsie lijn vs luff lengte asym spinaker

Lengte torsie lijn vs luff lengte asym spinaker 16 aug 2022 21:25 #1415354

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Het volgende heb ik in cruisersforum gepost, maar nog geen response. Misschien hier meer geluk?

I would just like to check if my thinking is right, if I may.
I have a Facnor FX2500-asym furler from a previous boat. This is the type with a “pick-up line” about halfway the luff of the sail to start the furling in, as opposed to the top-down furlers which are now more common. The FX2500-asym has swivels for the head and tack attachments, so the torsion line turns completely freely. I now want to use the furler for my current boat, which came with an asym spinnaker (with sock) when I bought the boat, a Beneteau Oceanis 350. I have already changed the torsion line length for the new boat. I'm using a small bowsprit.
Now, when using a furler with torsion line, the distance between head and tack is fixed and is determined by the length of the torsion line, correct? Some adjustment is possible by varying the sail attachments to the top and bottom of the furler, but not during sailing. Therefore it is important to make sure that the head-tack distance is the most optimal for that sail under most common sailing conditions. This is a disadvantage of using a torsion line furler instead of a free flying sail hoisted directly with the halyard.
I was looking for information regarding recommended luff length vs torsion line length but does this really matter at all? As long as the distance between the (existing) asym spinaker or genaker attachment points on the furler swivels is the same as the head-tack distance for which the sail is designed, the pick up line will pull the luff to the torsion line and furling in of the whole sail follows. Have I missed anything important?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte torsie lijn vs luff lengte asym spinaker 16 aug 2022 21:51 #1415358

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Dit is een video van de FX2500-asym dat ik ooit op Youtube heb gezet, op mijn vorige boot, gefilmd door een vriend:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte torsie lijn vs luff lengte asym spinaker 17 aug 2022 08:25 #1415413

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Het Cruisersforum is nog niet half zo 'responsive' als het zeilersforum is mijn ervaring...

Het filmpje (met ongelukkige editing) lijkt een gewone top-down furler te tonen, maar erg duidelijk is het niet.
Ik zou gewoon een beetje experimenteren met de bolling van je voorlijk met een dyneema lijntje wat je kunt verstellen bij de tack. Als je tevreden bent definitief vastknopen. Wedstrijdzeilers werken met een verstelbare tackline, maar dat is weer een extra lijn naar achteren plus klem.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte torsie lijn vs luff lengte asym spinaker 01 sept 2022 04:13 #1419770

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Bedankt voor je inbreng. Goed bedoeld, maar kennelijk geen ervaring hiermee en je hebt niet begrepen wat de issue is.

Bij een bestaande asym spinaker (met sock of anders) heb je een bepaalde lengte tussen max ophaalhoogte van de val en bevestigingspunt op de boeg of boegspriet voor bevestiging van head en tack. De bolling van het zeil kun je regelen door de val wat te laten vieren of juist aan te trekken.
Zet je zoals ik het zeil op een furler met anti-torsie lijn, dan verlies je wat van de beschikbare lengte door furler trommel en swivels voor de bevestiging van head en tack van het zeil. De maximale lengte wordt gedicteerd door de lengte van de anti-torsie lijn, die ik natuurlijk zo lang mogelijk heb gemaakt, waarbij deze nog strak is te zetten voor het furlen. Bij mijn vorige boot in het filmpje was het voorlijk afgestemd op de lengte van de anti-torsie lijn, zodat trimmen in beide richtingen (met de val) mogelijk was. Dus relatief vlak bij gespannen torsie-lijn en boller bij vieren van val en spanning van de torsie-lijn af. Bij mijn huidige boot met bestaande asym spinaker kan ik alleen maar meer bolling aan het zeil geven door de val te vieren. Dat is op zich niet zo'n groot punt, in het weer en op de koersen waarbij ik het zeil gebruik is de bolling prima.

Dan nu de issue, dat misschien geen issue is. (Ik heb dit nog niet kunnen proberen.) In de eerste plaats mag het voorlijk van de asym spi best wat langer zijn dan de torsie lijn omdat het voorlijk niet over de hele lengte gelijkmatig wordt gefurled, maar ik heb nergens kunnen vinden hoever je hiermee kunt gaan. Sommigen beweren dat 1.03x de max is.
Mijn hoop was dat hier in het zeilersforum mensen zouden zijn die ook een grote bestaande asym spi op een furler hebben gezet en hiermee ervaring hebben.

Even terug naar het trimmen. Je hebt het over een trim lijntje voor de tack. Als je weet hoe het zeil bevestigd is zul je zien dat dat niet mogelijk is:





Cheers,
Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 04:13 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte torsie lijn vs luff lengte asym spinaker 01 sept 2022 09:50 #1419845

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Zo te zien heb je een extra roterend onderdeel (top down thimble). Dat wordt gebruikt om van je Facnor 2500 een top-down furler te maken. Je schrijft dat de antitorsielijn compleet onafhankelijk van het zeil kan draaien. Dat suggereert dat je in top óók een extra roterend onderdeel hebt (en dus noodzaak voor de vanglijn in het midden). Begrijp ik dat goed?

Ik denk dat ik je vraag snap, maar zie de issue niet. Wil je hoog kunnen varen met je gennaker, met strak voorlijk, dan zul je je voorlijk even lang moeten maken als de antitorsielijn. Je bepaalt je minimale bolling het voorlijk dus van tevoren.

Wat overigens kun je tussen harp en halshoek op je laatste foto nog best een takeltje plaatsen met dyneema om de ideale lengte uit te proberen. Of de halshoek zelfs tijdelijk met een verstelbare dikke lijn direct naar de boot kunnen laten lopen, vlakbij de furler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lengte torsie lijn vs luff lengte asym spinaker 01 sept 2022 10:37 #1419864

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Rinus, bedankt voor je reactie. Ik heb een FX2500-asym, niet top-down. Inderdaad ook een thimble bovenin en inderdaad een pick up lijntje halverwege.
Correct, de minimale bolling wordt van te voren bepaald en hangt dus af van de lengte van de torsie lijn. Die heb ik op max mogelijke lengte, net nog kort genoeg om op spanning te kunnen brengen. Hoog varen met strak voorlijk is er dus niet bij omdat de lengte val-bevestiging bovenin naar bevestiging op boegspriet onvoldoende is. Maar het is een zgn PCS (pole-less cruising spinaker, een NZ benaming van Lidgard sails) oftewel asym spinaker, geschikt voor ruime koersen. Ik kan dus het voorlijk niet verder aantrekken, wel nog verder vieren met de val voor meer bolling. Een takeltje is onbruikbaar omdat dit weer van de lengte afhaallt, dus het paard achter de wagen spant. Een directe lijn kan ook niet omdat de trommel in de weg zit.
De mogelijke issue is dat met het lange voorlijk het furlen problematisch wordt, maar omdat het voorlijk niet gelijkmatig tijdens furlen wordt opgerold (maar eerst een flink aantal furls in het midden) kan dat erg meevallen.
Ben gewoon benieuwd of anderen hiermee te maken hebben gehad.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl