Hallo! Hoewel ik de kennis en kunde in huis hebt wil ik mijn plan nog een keer laten doorgaan door een derde partij. De achterste wantputting aan stuurboord lekt een beetje en moet opnieuw afgedicht worden. Ik heb een Albin Ballad, keel-stepped mast met drie stuks verstaging aan beide kanten, een voor en een achter. Het betreft de achterste van de drie stuks aan de zijkant. Ze zijn allen through-bolted wat betekent dat aan de binnenkant er een hele lange plaat zit met moeren die de boel sterk houdt.
het deel dat moet worden afgedicht is het volgende:
Ik kan me niet bedenken dat deze afdichting op enige manier structureel moet wezen, gezien dat de boel through-bolted is. Ik zat eerst te denken aan sikaflex maar butyl tape lijkt me een betere oplossing omdat afdichting hier vereist is en geen vasthoudende/lijmende kracht. Het is ook gewoon top spul.
Dit wordt het plan:
- Ruimte opmeten in de wantspanner zodat ik na afronding de spanning accuraat kan herstellen.
- Voor de zekerheid extra vallen op de mast laten dienen als reserve verstaging.
- Foto maken van positie verstaging en daarna beide stuks verstaging aan beide kanten in hele of halve slagen los draaien.
- Verborgen gedeelte chainplates inspecteren op corrosie.
- In de opening de rand schuimkern weghalen en vullen met verdikte epoxy (glas bubbles als er geschuurd moet worden).
- De boel helemaal schoonmaken en ontvetten met aceton.
- Ruime hoeveelheid butyl tape op het onderdeel van de foto en de boel opnieuw vastzetten
Epoxy omdat ook al heeft mijn boot een schuim kern er ook grote problemen door kunnen ontstaan, voornamelijk in de winter als het water bevriest, de boel uitholt zodat volgend jaar er net wat meer water in kan komen, waarop het jaar erna er meer is om te bevriezen.. je snapt de gevolgen.
Ik twijfel over chamfering. Dat is van de verticale wand van de opening een helling maken. Hier en daar lees ik dat daardoor de afdichting veel sterker wordt.
Het engste vind ik de verstaging los zetten. Omdat er zoveel kracht op zit, ben ik bang dat de boel krom getrokken wordt of zelfs dat de mast valt. De bedoeling is alleen de twee aan beide kanten los te zetten. Zo moet het dan een nacht staan voor de epoxy in ieder geval. Pak ik het zo goed aan? Nog iets om over na te denken?
Ik kan het gedrag van de mast niet goed inschatten maar zowel de vorige eigenaar als meerdere vakmensen waar ik mee sprak doen hier heel makkelijk over, er gebeurt schijnbaar niets als zou ik alle verstaging weghalen.
En mocht ik gelijk alle drie aan beide kanten doen, zijn er dan nog stevigheid issues van de mast om over na te denken? Een bepaalde volgorde te volgen? Ik had begrepen dat de verstaging die naar de zaling loopt extra kritisch is.
Voor nu even de lekkende putting aanpakken, later de rest. Mis ik nog iets in mijn stappenlijst of gaan met die banaan?