Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 10 sept 2022 11:20 #1422152

Vorige week woensdag bij 18kts wind heb ik blijkbaar iets niet helemaal goed gedaan tijdens een overstag manoeuvre. Het resultaat was dat de mast brak en overboord ging. Ik vermoed dat de achterstag te los stond, waardoor de bak staande fok zo hard aan de masttop kon trekken dat de mast ter hoogte van het onderwant afbrak.

Ik zoek nu dus een vervangende mast van krap 9 meter en daarbij dienen zich een aantal vragen aan.
De belangrijkste vraag is wanneer een mast sterk genoeg is (of niet) voor mijn type boot.
De Invicta heeft een waterverplaatsing van 2.330 kg en een ballast (langkiel) van 1.050 kg.
Veel masten van 890 - 900 cm zijn veel slanker dan mijn huidige mast van 9 x 14 cm. Zijn ze daarmee ook ongeschikt voor mijn boot? En zo ja, waarom?

Een tweede vraag gaat over het aanpassen van een te lange mast. Veel gebruikte masten met een vergelijkbaar mastprofiel zijn ruim 10 meter. Een stuk inkorten aan de onderkant ligt dan voor de hand, maar hoe zit dat dan met de plaats van de zalingen en de bevestiging van het onderwant? Ik neem aan dat deze zaken weer ongeveer op de originele hoogte zullen moeten uitkomen.

Ik zou, kortom, wel een paar goed onderbouwde tips kunnen gebruiken.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 10 sept 2022 11:31 #1422155

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2869
Brak je mast, of brak een terminal van je verstaging?
Dat je mast stuk gaat bij overboord is een gevolg.

Zat er al wel een aluminium mast op? Kun je wellicht ook kijken naar je vallen door de mast te voeren en te bedienen uit je kuip ( als je dat nog niet had)

JB
Laatst bewerkt: 10 sept 2022 11:33 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 10 sept 2022 11:35 #1422158

Balen, vervelend voor je. Voor deze vraag kun je het beste naar een goede tuiger gaan. Die kan het beter beoordelen en adviseren.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 10 sept 2022 11:35 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 10 sept 2022 11:53 #1422168

  • JAmes
  • JAmes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 312
JB-NL schreef :
Brak je mast, of brak een terminal van je verstaging?
Dat je mast stuk gaat bij overboord is een gevolg.

Zat er al wel een aluminium mast op? Kun je wellicht ook kijken naar je vallen door de mast te voeren en te bedienen uit je kuip ( als je dat nog niet had)

JB

Je eerste vraag staat in zijn bericht. Je tweede vraag in zijn profielfoto. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 10 sept 2022 12:00 #1422172

Die profielfoto is nog van m'n eerste bootje. Ook een vd Stad, maar dan een stuk kleiner.
De Invicta 26 heeft standaard een aluminium mast.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 12 sept 2022 07:53 #1422533

dehler31abc schreef :
Balen, vervelend voor je. Voor deze vraag kun je het beste naar een goede tuiger gaan. Die kan het beter beoordelen en adviseren.

Het nadeel daarbij is dat beide vragen gaan over een oplossing via Marktplaats/Doe het zelf. Een goede tuiger heeft het zo druk dat alleen al een offerte zo twee weken kan duren. Lijkt me niet dat die dan tijd gaat vrijmaken om me te informeren over de vraag of bijvoorbeeld de mast van een Waarschip 730 van de juiste lengte, maar flink slanker dan mijn huidige mast wel of geen goed idee is.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 12 sept 2022 08:06 #1422534

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
alpha Scorpii schreef :
Vorige week woensdag bij 18kts wind heb ik blijkbaar iets niet helemaal goed gedaan tijdens een overstag manoeuvre. Het resultaat was dat de mast brak en overboord ging. Ik vermoed dat de achterstag te los stond, waardoor de bak staande fok zo hard aan de masttop kon trekken dat de mast ter hoogte van het onderwant afbrak.

Dat de mast brak omdat de achterstag te los stond lijkt me niet zo waarschijnlijk. Een mast kan altijd nog een eind buigen, voor ie breekt. Als die achterstag een dergelijk buiging toeliet, met ie duidelijk en een forse boog hebben gehangen. Dat valt iemand die een beetje oplet direct op, lijkt me. Dat laat je niet zo hangen.

De vraag lijkt me dan ook niet zozeer of een lichtere mast (zoals die van een Waarschip 730 een goede vervanger is, maar meer wat nu de werkelijke oorzaak van die mastbreuk was. Een Invicta 26 is een boot die minstens 45 jaar oud is. Als de mast origineel was, is het dus heel lang goed gegaan.
De vraag is overigens of de gebroken mast de originele mast is. De eerste Invicta werd gebouwd in 1964. Het zou best kunnen dat de eersten een houten mast hadden. Eerste helft jaren '60 waren aluminium mast nog lang niet zo algemeen als nu.

Aanvulling:

Een Invicta heeft een waterverplaasing van ruim 2300 kg. Een Waarschip 730 verplaatst 1500 kg.
Ik zou als vervanging van je mast, bij een gelijkblijvende verstaging (plaats en aantal) geen lichter mastprofiel kiezen dan het profiel dat er op zat.
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 08:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 12 sept 2022 08:22 #1422537

De achterstag stond bepaald niet in een boog, inderdaad. Wat blijft is dat de mast brak ter hoogte van de bevestiging van het onderwant. De vraag naar de oorzaak is voor het forum wellicht heel interessant, maar voor mij is de weg uit deze put dringender dan de vraag waarom ik er in ben gevallen.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 12 sept 2022 08:44 #1422542

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1288
Hoe sterk de mast moet zijn (dus vaak ook de afmetingen van het profiel) is afhankelijk van de stabiliteit van de boot. Een stabieler schip kan je harde aan de mast trekken tot hij een bepaalde helling heeft, en laten de zeilen dat nu net doen, aan de mast trekken.
Ik zou dus zoeken naar een mast van een vergelijkbaar schip wat ongeveer even stabiel is. De mastafmetingen zijn dan ook ongeveer gelijk.

Een langere mast inkorten kan, maar je zal dan waarschijnlijk ook het een en ander moeten verzetten, zoals inderdaad de zalingen. Let ook op of de mast het onderste deel niet gedubbeld is, sommige masten hebben een extra deel binnenin aan de onderkant om de kracht van de giek beter op te vangen.

Wat evt. ook een optie voor vervanging is is om een nieuw kaal profiel te kopen en daar zelf het beslag weer op te zetten. Ook met een tweedehands ben je waarschijnlijk even zoet met aanpassen, dus heel veel extra werk zou het niet op moeten leveren.
In dat geval zou ik als eerste contact opnemen met de fabrikant van het gebroken profiel, of ze nog een kaal profiel van deze afmetingen hebben liggen, dan weet je zeker dat het beslag weer zonder extra moeite past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 12 sept 2022 08:59 #1422546

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
alpha Scorpii schreef :
De achterstag stond bepaald niet in een boog, inderdaad. Wat blijft is dat de mast brak ter hoogte van de bevestiging van het onderwant. De vraag naar de oorzaak is voor het forum wellicht heel interessant, maar voor mij is de weg uit deze put dringender dan de vraag waarom ik er in ben gevallen.

Bij het zoeken weg uit die put lijkt me weten waarom die mast brak niet helemaal onbelangrijk.

Maar goed: wat Hotsnail schrijft sluit min of meer aan bij wat ik schreef als toevoeging. Zoek een mast die oorspronkelijk op een boot stond die qua stabiliteit vergelijkbaar is met die van de Invicta. Dat vergelijken van de stabiliteit is in de praktijk nogal lastig. Maar kiezen voor een mast van een langkieler met ongeveer evenveel breedte, diepgang en gewicht is een aardig alternatief. Een Waarschip 730 is een dusdanig ander type boot, dat dit niet mijn eerste keus zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 18 okt 2022 09:35 #1430813

Ik heb inmiddels een mast over kunnen nemen van een Bries. Leuke bijkomstigheid: ook een Van der Stadt. Deze mast heeft licht gepijlde zalingen. Ik moet dus nog even besluiten of ik de bevestiging aan de romp een stukje naar achteren verplaats of dat ik de bevestiging aan de mast ga aanpassen.

Voor wat betreft de oorzaak van de breuk:

Het zalingbeslag (tevens bevestiging van het onderwant) op de mast zat vast met popnagels, waarvan drie vrijwel horizontaal in lijn en nogal dicht bij elkaar. Voeg daaraan 50 jaar veroudering en duw- en trekbelasting toe en de drie gaatjes worden één scheur.


Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 18 okt 2022 10:47 #1430831

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3095
alpha Scorpii schreef :
Ik heb inmiddels een mast over kunnen nemen van een Bries. Leuke bijkomstigheid: ook een Van der Stadt. Deze mast heeft licht gepijlde zalingen. Ik moet dus nog even besluiten of ik de bevestiging aan de romp een stukje naar achteren verplaats of dat ik de bevestiging aan de mast ga aanpassen.

Voor wat betreft de oorzaak van de breuk:

Het zalingbeslag (tevens bevestiging van het onderwant) op de mast zat vast met popnagels, waarvan drie vrijwel horizontaal in lijn en nogal dicht bij elkaar. Voeg daaraan 50 jaar veroudering en duw- en trekbelasting toe en de drie gaatjes worden één scheur.


Plus zwaar gecorrodeerde popnagels en mastprofiel. Vermoedelijk verkeerde soort popnagels gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 18 okt 2022 11:20 #1430838

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Zo te zien ging deze mast spoedig breken, volledig verzwakt door de stalen popnagels of zijn dat parkerschroeven? Wees blij dat er geen gewonden of nog erger zijn gevallen.
Laatst bewerkt: 18 okt 2022 11:22 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 20 okt 2022 07:15 #1431211

Bedankt voor het delen. De onderwant bevestiging zat dus alleen met popnagels vast?
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 21 okt 2022 12:27 #1431623

Klopt, alleen popnagels.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastbreuk Invicta 26 - aandachtspunten nieuwe mast 21 okt 2022 12:37 #1431627

Dat is wel bijzonder. Dat is sowieso een slechte constructie voor onderwant bevestiging aan de mast ongeacht materiaal en plaats popnagels.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl