alpha Scorpii schreef :
Vorige week woensdag bij 18kts wind heb ik blijkbaar iets niet helemaal goed gedaan tijdens een overstag manoeuvre. Het resultaat was dat de mast brak en overboord ging. Ik vermoed dat de achterstag te los stond, waardoor de bak staande fok zo hard aan de masttop kon trekken dat de mast ter hoogte van het onderwant afbrak.
Dat de mast brak omdat de achterstag te los stond lijkt me niet zo waarschijnlijk. Een mast kan altijd nog een eind buigen, voor ie breekt. Als die achterstag een dergelijk buiging toeliet, met ie duidelijk en een forse boog hebben gehangen. Dat valt iemand die een beetje oplet direct op, lijkt me. Dat laat je niet zo hangen.
De vraag lijkt me dan ook niet zozeer of een lichtere mast (zoals die van een Waarschip 730 een goede vervanger is, maar meer wat nu de werkelijke oorzaak van die mastbreuk was. Een Invicta 26 is een boot die minstens 45 jaar oud is. Als de mast origineel was, is het dus heel lang goed gegaan.
De vraag is overigens of de gebroken mast de originele mast is. De eerste Invicta werd gebouwd in 1964. Het zou best kunnen dat de eersten een houten mast hadden. Eerste helft jaren '60 waren aluminium mast nog lang niet zo algemeen als nu.
Aanvulling:
Een Invicta heeft een waterverplaasing van ruim 2300 kg. Een Waarschip 730 verplaatst 1500 kg.
Ik zou als vervanging van je mast, bij een gelijkblijvende verstaging (plaats en aantal) geen lichter mastprofiel kiezen dan het profiel dat er op zat.