Terug on topic
Wij hebben een mooie zeilgarderobe en liepen er vooral tegenaan dat we op zagen tegen het wisselen van de voorzeilen. Het zijn flinke lappen, door doeksoort en schnitt best stijve lappen en vouwen is altijd even een dingetje.
Deze zomer simpelweg besloten niet te zeuren. Het is een klusje van een kwartiertje hooguit. Verder afgesproken 1 of 2 reisdagen van te voren te kijken wat het beste moment (minste wind) is en het dan ook te doen. Eigenlijk te dom voor woorden, maar voor ons (mij vooral) werkt het echt beter.
Met twee spinnakers en een Gennaker, elk zo'n 75m2 per stuk is de voorpunt altijd goed gevuld. In vakantie tijden nemen we 1 spi mee.
Helemaal eens ook met het advies van Boarderbas: oefen je in het gebruik van een spinnaker. Daar heb je de meeste lol van en is in die zin een alleskunner bij ruimwindse rakken. Een gennaker zul je ook moeten droppen, gijpen is net zo goed een dingetje dat niet vanzelf gaat, de lap stof is even groot. Kies er een die bij je past. Daar bedoel ik mee dat een mooie dikke spi pas lekker zeilt met meer wind, meer volume inneemt in de tas en zwaarder is. Een te dunne spi zeil je makkelijk aan gort.
Let er op dat hij de juiste schnitt heeft. Jij wil een allround spi. Niet te bol, niet te vlak. North noemt dat een S3 All Purpose. Je kan hem ook nog wel iets kleiner kiezen dan voor jouw boot precies pas zou zijn. Iets minder power geeft wel wat rust aan boord.
En een G1 is een optie. Moet je van te voren voor kiezen, maar bij ruimwindse koersen kan je er een boom in hangen. Dat is voor veel mensen toch een obstakel, maar als je je realiseert dat je de Genua gewoon in kan rollen met de boom er nog in, en natuurlijk ook bij het plaatsen van de boom de genua even kan inrollen......Zo kun je bij het plaatsen/weghalen van de boom lekkerder werken, want minder schuin enzo en bij een lastige (voorrangs)situatie of bochtig parcour is de boel ook zo weg. Hoef je op dat moment niet voor naar voren.