Doejong schreef :
Probeer dat te begrijpen, maar kom er niet uit. Wegens meer twist bij hogere windsnelheid? Omdat (voor het grootzeil) de schoot verder achter het zeilpunt aangrijpt bij een gereefd zeil?
Als je het grootzeil reeft, dan gaat het drukpunt van het grootzeil naar voren, terwijl de bevestiging van de grootschoot blijft waar deze is. De arm waarmee je aan het grootzeil trekt word dus langer, dus je hebt minder kracht nodig.
Stormfokken en zwaarweer zeilen hebben meestal een hogere schoothoek, dat betekend dat je onder een veel gunstigere hoek aan het zeil trekt met de schoot. Ook daardom heb je minder schootspanning nodig om een fok met eenhoge schoothoek binnen te trekken.
Als laatste, maar zeker niet de minste, reven doe je op de meeste boten gebaseerd op energie die het tuig afgeeft, niet op helling. Als je te snel gaat dan doet het roer het erg slecht op de meeste waterverplaatsers en loop je makkelijk uit het roer. In zwaar weer vaar je bijna altijd met minder helling dan met minder zwaar weer. De spanning op je tuig word bepaald door het richtend moment van de boot. Deze is, enkele uitzonderingen daargelaten, bijna lineair tussen de 0 en 25 graden helling. Bij 10 graden helling heb je dus maar half zoveel spanning op schoten en stagen in vergelijking met 20 graden helling.