Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rolfok reef lijn

Rolfok reef lijn 20 feb 2009 13:15 #59972

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Een vraag aan een van touw specialisten hier.
Het is zo dat ik een nieuwe genua heb :D en die is groter dan de oude,dus moet hij ook wat
vaker om de voorstag heen :( en dus ook moet de lijn langer zijn.
Nu is het zo dat als ik hem nu oprol de trommel helemaal vol is.
Dus als ik er een langer touw op maak past het niet op de trommel.

Een stukje eraan knopen gaat ook niet dus moet ik een hele nieuwe hebben
wat is de minimale dikte voor dat touw, nu heb ik gewoon een dunne val touw geloof 6 mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 13:53 #59977

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Met dyneema kan je veel dunner met dezelfde sterkte, maar dat ligt dan weer niet lekker in de hand.
Je kan alle soorten lijnen in elkaar vlechten, dan kan je waar de lijn uit de trommel komt 6 mm houden en in de trommel dunner, zo blijf je toch nog een lekkere grip houden en snijdt het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 14:04 #59981

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
Wanneer je nu een lijntje hebt van 6 mm en de trommel zit werkelijk helemaal vol voordat je nieuwe genua is binnengerold, dan vraag ik me af of het zeil niet te groot is voor het rolsysteem, dus of de krachten die het genereert op de lagers niet te groot worden.
Een 8 mm lijn ligt nog redelijk in de hand, met 6 mm gaat het al snijden.

Het verjongen van een lijn gebeurd wel vaker, waarbij de lijn dik blijft bij je handen tot op het moment dat de genua bijna helemaal in is gerold (met name het eerste stuk inrollen kost je anders je handen). Dit betekent dat bij het uitrollen vaak ook nog eens stukje niet verjongde lijn op de trommel terecht komt, maar veel hoeft het niet te zijn.

Met soorten als genoemd (dynema etc) kom je vast een heel eind, maar overleg even met een tuiger, die helpt je zo uit de brand. En vraag dan meteen even of de genua niet te groot is voor het systeem...

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 17:50 #60006

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Wat niet ongebruikelijk is, is om het gedeelte van de lijn dat om de trommel windt te verjongen door de kern uit de mantel te slopen. Zo heeft het op mijn boot ook 9 jaar gefunctioneerd. De lijn verliest daarmee zo'n 50% aan sterkte, maar als de lijn waar je van uit gaat dik genoeg is, dan is dat geen probleem. Zo'n lijn van alleen mantel zonder kern windt mooi plat op.
Je kunt de kern uit de mantel krijgen, door de mantel op een plaats open te frummelen en de kern daar door te knippen.

Ik ben me overigens pas in deze materie gaan verdiepen, nadat ik de lijn op de lier kapot had getrokken. Nu weet ik dat dat niet de bedoeling is. Eerst de spanning van de schoot af, en dan pas de reeflijn inhalen. Dat is het behoud van het reefmechanisme.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 18:36 #60009

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Had thuis nog een klein stukje en zag dat het 8 mm is
maar dat los peuteren valt niet mee. :cry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 19:38 #60022

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
De lijn verliest daarmee zo'n 50% aan sterkte, maar als de lijn waar je van uit gaat dik genoeg is, dan is dat geen probleem.

De mantel daagt nauwelijk bij aan de sterkte. Een dynema lijn verliest nauwelijks sterkte als je de mantel eraf haalt. Ik verjong al mijn lijnen en heb nog nooit een lijnbreuk gehad en sleur er behoorlijk aan. Over het algemeen begeeft een lijn het door schavielen en niet door belasting.

Voor mijn roller ga ik een 8mm lijn gebruiken die ik verjong. Ik verjong de lijn dusdanig dat hij hellemaal uigerold ruim voor de stopper blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 20:37 #60031

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Als je een lijn wilt verjongen door de kern er uit te halen, neem dan geen lijn met een dyneema kern, maar een conventionele polyester lijn met gevlochten mantel.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 20:47 #60032

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik had het verkeerd gelezen. Als je de kern eruit haalt hou je inderdaad een stuk minder sterkte over (afhankelijk van de lijn waarschijnlijk minder dan 30%). Ik zou hem nooit zo verjongen maar het kan wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok reef lijn 20 feb 2009 22:44 #60043

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
De vorige rolreeflijn op mijn boot was 5mm maar totaal onbruikbaar geworden door weersinvloeden. Deze is vervangen door een 6mm lijn, ligt beter in de hand maar de foktrommel is nu veel te snel vol :D Terug naar de 5mm dus, dan past het wel.

Die ene mm dunner merk je niet in gebruik maar des te meer in capaciteit van je trommel. Dus waarom probeer je het niet met een 5mm-lijn? Je kunt die zelfs bij me komen lenen voor deze keer, kan je uittesten voor je aanschaft ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl