Voor wedstrijd=zeilende open bootjes is het inderdaad een trim optie.
(sorry Draak en Pampus) Ik heb op mijn Tornado Sport ook Diamant trim.
Gezien de foto gaat het hier om een volwassen kajuitzeiljacht.
Vandaar onderstaand verhaal.
Diamant-verstaging kan je zien als mast-versteviging. Dus onderdeel van de mast.
De rest van de verstaging houd de mast overeind en recht (hopelijk).
Dan pas kom je bij trim, mast recht? Achterover? Voorover? Met het achterstag regel
oa de bolling van je grootzeil en de spanning op je voorstag.
Dan heb je nog babystagen, die de spanning oa op je kotterstag regelen.
En dit is allemaal afhankelijk van het type verstaging, topgetuigd, 3/4 of 7/8 en
met of zonder (wegneembare) kotterstag.
Diamantverstaging maakt in principe je mast stijver en sterker wanneer je de achterstag
of babystagen flink aantrekt. Hierdoor kan er een dunner mastprofiel gebruikt worden.
De mast plat is juist het moment om je diamantverstaging op spanning te brengen.
Hoeveel spanning je zet hangt eigenlijk af van wat voor zeiler je bent, lekker toeren
of actief wedstrijd zeiler.
Hoe losser je de diamantverstaging zet, hoe meer mast-bend je krijgt en je zal dan
actiever met het achtstag moeten werken.
Bij een "set and forget" benadering zou ik de diamant zo strak zetten dat er net geen
verandering in je mast-profiel komt met alleen de mast plat, en dan een hele slag terug.
Is dat dan te stijf ( geen of nauwelijks mast-bend bij aantrekken van de achterstag ) .
Dan de mast in voor een paar slagjes losser.
Selden heeft een mooie "Tuning-Guide" interressant om te lezen.
support.seldenmast.com/files/1571039872/595-540-E.pdf
A