KK schreef :
De Optimaal schreef :
gecorrodeerde deel weghalen en er een dikwandige Alubus in teruglassen. in deze Alubus laat je dan de bout in scharnieren. om het heel mooi te maken zet je er een (kunstof) slijtbus in die je zo kan vervangen.
Dat lijkt me een goeie oplossing, kan ik die onderdelen ergens bestellen, of het best door een professional laten doen? De boot ligt in Zeeland.
De Optimaal schreef :
Als je RVS bus nu aan de wandel raakt omdat het omliggende aluminium door corrosie te veel is aangetast en dus uitbrokkelt zal je scharnierpunt van je mast t.o.v je slingerwand ook gaan veranderen wat wringen of te loszitten van je slingerwand in de hand werkt.
Dit begrijp ik niet goed.
Koen.
Als je een mast kanteld heb je aan de zijkanten je slingerwanten (stagen die je mast gedurende het kantelen zijdelings borgen) Het draaipunt van zowel de mast als je slingerwand moet indelfde lijn blijven liggen. Als je RVS bus nu doorzakt omdat het gecorrodeerde aluminium te zwak is om de bus op zijn plaats te houden zal je draaipunt van de mast lager komen te liggen dan die van je slingerwand....in jou geval betekend dat dat je sligerwand aan beide zijde dan slap komt te staan en je mast dan zijdelings kan gaan slingeren. kan goed gaan, bij teveel slingering wringt de lengte van je mast je schernierpunt kapot en ligt je mast overboord
"Dat lijkt me een goeie oplossing, kan ik die onderdelen ergens bestellen, of het best door een professional laten doen? De boot ligt in Zeeland."
Nee is geen standaard product en zal gemaakt moeten worden en ter plekke ingelast moeten worden. Aluminium lassers die op locatie lassen...schaars volk....
Boot ligt in Zeeland ? ...waar....