Mijn ervaring:
Vorige boot Harmony 42, 2006, nieuw af werf, Elvstrom met verticale platte latten: EMS was toen nieuw.
Waardeloos zeil en hopeloze latten.
Ze moeten wat scheef zitten anders voeren ze niet lekker in. Bij torderen worden ze gekraakt en wordt het pakket te dik. En dat was al bijna te dik.
Alles vervangen vervangen door ronde “latten” met 2 meter carbon tops en onderin rvs verstelling voor het opspannen: veel dunnen bij het oprollen. Kosten bijna €1000 ( NB: aircraft 20,2m en 42m2 dus best wat lengtes). Torderen heeft geen invloed. Rollen ging nu goed. Operationeel blij, maar het zeil bleef waardeloos.
De hoeken van de pockets krijgen bij inrollen veel te verduren. Opdikken kan niet (gaat niet door de gleuf). Dus ieder jaar gaat er wel één stuk: weg lat.
Van Elvstrom via de werf nooit hulp gehad. Hier wel, en begrip, maar tegen betaling.
Kortom, nooit meer.
Vanaf 2012 rondgekeken naar nieuwe zeilen; zeilmakers local en verder weg (oa op Boot Düsseldorf).
Diverse zeilmakers hebben ook die ervaring en daar moet je zijn. Schokker Volendam had het toen op zijn website staan dat ze terug waren naar hol gesneden rol groot zeilen nieuw en adverteerder ook met de modificatie.
Van Hagoort telefonisch ook hetzelfde advies.
Uiteindelijk in winter 2013/14 nieuw gekocht bij de “oude Piet” van Zwaansails in Lelystad en daar vaak aan zijn bureau gezeten. Zijn zoon werkte er toen ook al en doet nu het bedrijf.
Mijn advies:
Alleen laten maken bij een zeilmaker die een lijstje rol groot zeilen kan ophoesten en daar trots mee adverteert op zijn site.
Het is extra complex omdat je naast een goede vorm uitgerold, ook nog goed wilt rollen en ook nog goed gereefd een vlak zeil wilt hebben.
Neem daar extra de tijd voor in het overleg.
Accepteer de beperkingen door het rollen: het wordt wat vlakker en het achterlijk wordt hol. Dit compromis is complexer dan alleen maar een goed zeil-compromis.
Zorg voor een goede rails met een goede kar op de giek voor trimmen en reven.
Zorg voor een hoek UV doek die uitsteekt. Bespreek dat dit mooi wordt.
De juiste maat pees in het voorlijk. Opmeten. Controleren met je mast specificatie. Controleren van de levering (Als je zeil uit je rol systeem komt dan heb je wel een probleem als het waait. Been there! Verkeerde pees op de verkeerde rol geleverd… Drie zeilen fout, alleen ik mocht dat ontdekken).
Als je een EMS al overwoog qua kosten, dan kan je dat geld inleggen bij je keuze van een locale zeilmaker.
Na aanschaf moet je ook je mast stellen naar het ontwerp van het zeil, waarbij het zowel goed staat als goed rolt.
Ik heb 1 garantie gevraagd: als ik ontevreden ben of ontevreden klink, dan verwacht ik dat je een avond aan boord komt: kijken, rondje zeilen, kijken en dan vertellen wat er mis is met mij, mast of zeil. En zo is het gegaan. Hij heeft me verteld hoe ik dit zeil moest voeren/trimmen en dat was anders. En hij heeft wat “schoonheidszaken” aangepast. En daarna nog een keer de pees. Eerste winter controle was inclusief.
De nieuwe eigenaar vaart er de wereld mee rond.
Terzijde:
Verticale latten in een rol HA fok? Zou ik ook nooit meer doen en zeker geen lat ter hoogte van je stoomlicht. Heeft twee latten een één stoomlicht gekost in twee seizoenen.