Goeiedag,
Ik probeer m'n verstaging goed op spanning te krijgen dmv de duimstok methode en mbv het Selden document hierover. Ik was tevreden met het bereikte resultaat, maar toen ik met harde wind m'n achterstag zeer strak stond om minder scheef te gaan, kwam de lij-stag erg los te hangen. Selden zegt dat je dan het topwant strakker mag zetten, maar geeft wel aan dat je de achterstag nooit harder mag aantrekken dan op 20% van de breeksterkte. Ik dacht, dat meten we even na met de duimstok, alleen ben ik daar niet lang genoeg voor. Dus nu probeer ik te beredeneren hoeveel kracht ik eigenlijk op die achterstag zet als ik aan de verstelling ga hangen. Daarvoor moet ik uitrekenen hoeveel vertraging die geeft en helaas, dat lukt me niet.
Mijn achterstag zit aan het ondereind vast aan een dubbel blok dat naar beneden wordt getrokken door een lijn die onder op beide hoekpunten van de spiegel ook weer door een blok loopt. Aan beide kanten kan je aantrekken, maar het is dezelfde lijn. De lijn begint dus in een klem, dan onderblok sb, dan dubbele blok aan de stag, dan onderblok bb, dan weer dubbele blok stag, onderblok sb, dubbele blok stag, onderblok bb en dan weer in een klem. Ben ik nog te volgen? Als ik met m'n hele gewicht, 80 kg, aan een lijn ga hangen, hoeveel krijgt die stag dan voor z'n kiezen? Het is 4mm draad, dus 1400 kg breeksterkte volgens Selden.
Met dank!