hans123 schreef :
Nogmaals bedankt allen voor het meedenken.
De trim staat m.i. goed. Boot is iets loefgierig. De video laat dit zien. Zonder aanraking roer begint aan de wind de boot iets te loefen. Eerder iets te loefgierig...
De suggestie om de aanstroom en/of loslaten waterflow te verstoren door aanbrengen lijmklem of touw ga ik uitproberen.
Naca profiel weet ik niet zeker. Modus heeft roerblad aangepast maar volgens mij hebben ze die dunner en symmetrisch gemaakt. Ga ik navragen. Naca profiel 0012??
Opvallend is wel dat na roer(blad) is aangepakt door Modus en na nieuwe bronzen roerlagers de trillingen aanzienlijk minder waren geworden. Nu - na 1 seizoen - beginnen de trillingen weer toe te nemen.
Zo'n trilling wordt technisch omschreven als een resonantie. Daar zijn twee zaken noodzakelijk om een resonantie te krijgen. Ten eerste moet de eigen frequentie van het ding wat gaat trillen duidelijk aanwezig zijn. Typische voorbeelden zijn kerktoren klokken,snaren van muziek instrumenten dat zijn zaken waar zo'n resonantie eigen frequentie gewenst is. Minder gewenst is als een hangbrug zo'n duidelijk resonantie gaat vertonen. (spectaculair filmje van een brug die eerst in een extreme wobbel gaat om vervolgens in te storten.)
Het tweede wat noodzakelijk is om zo'n resonantie te doen ontstaan is een (energie) bron die het resonerende object voedt met pulsen in de eigen frequentie van het in resonantie te brengen ding.
Nu wil het zo dat een perpetuum mobile niet kan bestaan. Dus ook zo'n resonerend object dooft na verloop van tijd uit. Verliest energie. Als de energie bron meer energie afgeeft dan het object verlies wordt het trillen heftiger. Maar als het object sneller energie verlies dan de bron geeft dan dooft de resonantie uit.
De bron lijkt me bijna zeker turbulentie in het aanstromende water. Bijna altijd geeft zo'n turbulentie heel veel verschillende puls frequenties. Hier valt over het algemeen weinig aan te doen. De saildrive helpt natuurlijk niet. Turbulente waterstroom zijn vaak wel relatief lagere frequentie's.
Ik denk dus dat je de oplossing met zoeken in het veranderen van het roer zodanig dat de eigen frequentie hoger komt te liggen dan de frequenties die de turbulentie van het aanstromende water kunnen afgeven. Of zorgen dat het roer meer demping heeft dan het aan pulsen ontvangt.
Wat zou helpen is meer te weten over de trilling die het roer ondergaat.
Ik heb een schets gemaakt van een trilling die zou kunnen voorkomen. Hier ontstaat een staande golf in de lengte richting van de boot. Beurtelings buigt het roer naar voren en de roerkoning naar achter en omgekeerd.
Dat zou je kunnen merken doordat het uiteinde van de helmstof naar boven en naar beneden trilt.
Maar het kan ook dwarsscheeps zich voordoen. Dan trilt de helmstok bakboord-stuurboord.
In beide gevallen is de afstand tussen de twee lagers bepalend voor de eigen frequentie. Bij een een klein beetje meer speling in vooral het onderste lager verandert die afstand een beetje. Misschien genoeg om voldoende demping te veroorzaken.
Helaas zijn er nog legio andere staande trillingen mogelijk dit is maar een voorbeeld.
Animatie