Eerst zou ik eens de overweging maken tussen serieel-hybride en parallel-hybride:
Serieel-hybride: je hoofdmotor wordt een (flinke) elektra motor die in principe zijn prik uit de accu haalt maar bij lange afstanden kan worden bijgeladen met een generator die werkt als een soort range-extender. Dit zijn voor jou forse investeringen.
Parallel-hybride: je houdt je motor die je nu hebt maar zet er een een electra motor bij. Die zijn al verkrijgbaar in redelijk kant en klare setjes of een extra buitenboordmotor. Die electra motor heeft meestal beduidend minder vermogen dan de hoofdmotor maar kan wel gebruikt worden bij een stukje wat langzamer varen in een natuurgebied of kleine stukjes waarbij je de diesel liever niet wilt starten (burgpassage, in de haven).
Willekeurig voorbeeld waar bijvoorbeeld een 6kw electra motor parallel aan een 29pk diesel hangt:
Dat parallel-hybride is meestal wat laagdrempeliger en goedkoper (doch nog steeds takke duur) dan serieel maar dan heb je in de electra stand niet het vermogen etc. als in de diesel stand. Wat vaak ook niet hoeft.
Hoever je er mee kan, hangt in beide principes af van de grootte van de accu.