Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Upgraden diesel naar hybride

Upgraden diesel naar hybride 12 juli 2023 10:08 #1493771

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2392
Onze zeilboot, een Midget 31, wordt ook wel gebruikt als motorboot. Af en toe gaat de mast er af, en worden mooie motorboottochten gemaakt, daar waar we niet met mast kunnen komen. Ook op de grote rivieren komen we graag. Prachtig. Wat we vooral missen is af en toe de stilte. Zeker als je in mooie natuurgebieden vaart.
Daar kwam ook het idee op, dat het mooi zou zijn af en toe elektrisch te kunnen varen. Maar wij leggen te grote afstanden af, ook op ruim water en zee, om helemaal over te kunnen gaan op electrisch.
Daarom kwam het idee op om de mogelijkheden van gedeeltelijke elektrificering te gaan onderzoeken. Inboard/outboard? Dat geeft tegelijk en back-up als de diesel hapert.

Er is hier op het forum al veel ervaring met elektrische voortstuwing en ik krijg graag input hoe dit aan te pakken en waar te beginnen. De diesel is een Vetus Mitsubishi 33 pk met ca 2800 draaiuren en de boot weegt beladen zo’n 6 ton.

Wie kan wat ideeën aandragen waarvoor dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Upgraden diesel naar hybride 12 juli 2023 10:20 #1493778

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Eerst zou ik eens de overweging maken tussen serieel-hybride en parallel-hybride:

Serieel-hybride: je hoofdmotor wordt een (flinke) elektra motor die in principe zijn prik uit de accu haalt maar bij lange afstanden kan worden bijgeladen met een generator die werkt als een soort range-extender. Dit zijn voor jou forse investeringen.

Parallel-hybride: je houdt je motor die je nu hebt maar zet er een een electra motor bij. Die zijn al verkrijgbaar in redelijk kant en klare setjes of een extra buitenboordmotor. Die electra motor heeft meestal beduidend minder vermogen dan de hoofdmotor maar kan wel gebruikt worden bij een stukje wat langzamer varen in een natuurgebied of kleine stukjes waarbij je de diesel liever niet wilt starten (burgpassage, in de haven).

Willekeurig voorbeeld waar bijvoorbeeld een 6kw electra motor parallel aan een 29pk diesel hangt:


Dat parallel-hybride is meestal wat laagdrempeliger en goedkoper (doch nog steeds takke duur) dan serieel maar dan heb je in de electra stand niet het vermogen etc. als in de diesel stand. Wat vaak ook niet hoeft.

Hoever je er mee kan, hangt in beide principes af van de grootte van de accu.
Laatst bewerkt: 12 juli 2023 10:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Upgraden diesel naar hybride 07 aug 2023 20:57 #1500706

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Een beetje rekenen...
ruw geschat is 1liter Diesel ongeveer 10KWh, bij een dieselmotor kun je er dan nog wel een liter bijtellen voordat je het vergelijk goed hebt vanwege het rendement.
Voor zoiets is een lithium accu wel het beste, ik heb zelf nu 24 cellen van 3,2V/300Ah voor huishouding. De opslag capaciteit is ongeveer 21KWh en voor zo'n set ben je al snel 4a5000 euro kwijt bij de Chinees, vergelijkbaar met een verbruik van 4 liter Diesel (rendement meegerekend)

wellicht is het nu mogelijk om te berekenen hoeveel accucapaciteit nodig is om een gewenste periode te kunnen varen.
stel je wilt een middag van pakweg 4 uur willen varen, op Diesel verbruik je 1 liter per uur.
dan heb je 4 liter diesel of 20KWh elektrisch nodig (rendement is weer meegerekend) en dat is in het voordeel van elektra want anders had je 40KWh nodig.

Ik wil hiermee zeggen dat accucapaciteit heel belangrijk is en niet te onderschatten.
het maakt niet uit of je een kleine of grote motor hebt, het gaat uiteindelijk om het gewicht van de boot en de moeite die het kost om deze vooruit te krijgen, daar is een bepaalde hoeveelheid energie voor nodig.

Wie voor LFP accus kiest moet ook rekening houden met de maximale stroom, als vuistregel houd ik aan dat het vermogen van de motor de helft is van het accu vermogen (kun je 2 uur volgas varen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl