Bedankt voor alle antwoorden! Heb met veel plezier de discussie gelezen, nuttige info! Conclusie: ik laat de de verstaging vernieuwen en houd de achterstag trimbaar zoals het nu is, al dan niet nog met een andere/betere trimmethode. Ook ga ik eerst eens wat andere tuigers contacten.
CS Rigging lees ik veel positieve ervaringen over, maar zit wat ver weg. Ik ging er vanuit dat een tuiger eigenlijk echt even bij de boot even advies zou moeten geven (zoals de vorige gedaan heeft). CS rigging is dan iets te ver weg, tenzij ik het hele spul ter vervanging gewoon daar langs kan brengen, zonder dat zij de boot hoeven te zien?
(de boot ligt inmiddels op de kant met mast plat, dus dat is wel een optie)
huho schreef :
Een boot zonder gepeilde zalingen moet m.i. zeker voorzien zijn van een achterstag, al dan niet trimbaar. Mijn Etap 24i heeft geen achterstag, maar wel gepeilde zalingen.
De vraag wel of geen achterstag was niet aan de orde inderdaad
boarderbas schreef :
Zoals hier boven genoemd (negeer wadloper), noodzakelijk om een trimbaar hekstag te hebben.
Ik zou wel nadenken of je het zelfde systeem nog toe wilt passen.
Ik zou zelf naar een "split backstay adjuster" gaan zoals
Hier te zien.
Het is een vrij bizarre uitspraak voor een tuiger. Misschien doet hij alleen huurboten, zendmasten en platbodems?
Je hebt een sportief bootje, dus ik zou naar een tuiger gaan die verstand van zaken heeft.
Bedankt voor die link! Zoals het nu zit, heet blijkbaar dus eigenlijk “Cascaded”.
En inderdaad het is een heerlijk bootje! Ondanks dat ik nou niet per sé wedstrijdzeiler ben, vind ik het leuk om met trimmen bezig te zijn en ook fijn dat de boot mij bijvoorbeeld tijdens het solo zeilen feedback geeft bij elk windvlaagje. Tegelijk gewoon heerlijk weekendjes/vakanties samen weg.
Ben laatste jaren beetje aan het herintreden in het zeilen, tegelijk nog aan het leren en ervaring aan het opbouwen. Bijvoorbeeld trimmen achterstag blijft bij mij momenteel nog redelijk beperkt tot “meer wind meer spanning, weinig wind weinig spanning”).
Baasklusje schreef :
Als de wanten goed op spanning staan, zeg 20%, zijn ze zo'n 2 cm gerekt door die spanning.
Als de masttop dan 1 cm lager komt zal er 1 cm rek uit gaan, en blijft de spanning op ca 10%.
Nog steeds genoeg, meer dan 99% van de bootjes in de haven heeft.
De door boarderbas voorgestelde Harken spansystemen zijn prima.
Je zou ook nog een helemaal van bovenaf dubbele hekstag kunnen overwegen, die kun je ook erg makkelijk spannen met over de draad lopende schijven.
dehler31abc schreef :
Trucje hiervoor qua stagspanning is in je box eens de hekstag echt goed op spanning zetten (tot het niveau dat je maximaal denkt te gebruiken op het water bij harde wind). De zijstagen mogen dan nog steeds niet "slap" staan.
Bedankt voor de info! De zijstagen stonden (ligt inmiddels op kant) dit seizoen goed op spanning, ook bij aantrekken hekstag. Afstellen van de zijstagen was begin seizoen door vorige eigenaar met een spanningsmeter gedaan. Het verbaasde me hoeveel spanning het is... veel hoger dan ik bij mijn vorige bootje had, maar goed daar had ik alles maar "op gevoel" afgesteld (en tijdens zeilen lij-stag checkend).
Dubbele hekstag is trouwens inderdaad ook een interessant idee! Of dit praktijk goed te realiseren laat ik aan een tuiger over.
Nachtvlinder schreef :
Hier de trimguides van Quantum: zoals je ziet komt zowel bij de voorzeil- als grootzeiltrim de achterstagspanning aan bod. Logisch, als je snapt wat deze trimhandle doet...
MAINSAIL TRIM GUIDE
HEADSAIL TRIM GUIDE
Leuke guides! Beide staat erin beschreven inderdaad, mastbend en de headsail sag (bij mij zeer merkbaar met die achterstag trim).
dehler31abc schreef :
De latere Beneteau First 26 modellen zijn anders getuigd (gepijlde zalingen, geen babystag en natuurlijk ook een verstelbare hekstag) maar ik ken de uitvoering van TS niet persoonlijk, lijkt een leuke boot.
Yes, er is eigenlijk maar één First 26. De latere modellen hadden andere namen, bijv. de gek genoeg iets kleinere First 265 met dubbel aangehangen roer. De nog iets latere 260 wordt soms ook gezien als opvolger, maar is nog kleiner en heeft een heeft een compleet ander/kleiner interieur, meer gericht op dagzeilen ipv als mini cruiser zoals de First 26. De First 25.7, 25S en huidige 25 zijn weer opvolgers van de 260. De 26 is een evolutie van de First 25, maar dan met een modernere binnen-indeling zoals de 29 en 285, en qua formaat is het een opvolger van de First 27. Oké, tot zover dit mooie verhaal!
Cees Zomers schreef :
[...] Door de Locktite en eventuele corrosie en vuiligheid bestaat er een gerede kans dat bij demontage schade aan de terminal optreedt. Ook warm stoken voorkomt dit soms of vaak niet.
Dit heb ik van meerdere tuigers gehoord. Omdat er van dit type rolfokinstallaties geen onderdelen meer leverbaar zijn en als de betreffende tuiger niets meer heeft liggen, betekent dit dat je aan een nieuwe rolfok-installatie vast zit.
Ahh, ook dank voor deze nuttige info! Dit past wel in het verhaal van de tuiger. Het zou wel balen zijn als hij beschadigd, omdat bij mij de Furlex nog wél soepel werkt. Maar goed, ook dit ga ik navragen bij andere tuigers.