Het vervelende antwoord is; maak je onderwaterschip in orde.
Met licht weer is dat je dominante performance bepaler. Aangenomen dat je goede zeilen hebt, is er met beter/mooiere zeilen meestal minder te halen dan met een schuurmachine.
Glad (geen 7 lagen afbrokkelende zelfslijpende antifouling), klapschroef, gladde kiel.
Dat maakt een slok op een borrel verschil.
Als je dan graag door wilt pakken; lichtweer genua er op. Via de verschillende Chines importkanalen zijn er voordelig laminaatzeilen te krijgen in een keur aan kwaliteit, maar de doorzichtige, zwartdoordrade lichtweergenua is iets wat je steeds vaker ziet.
Dat natuurlijk allemaal nadat je met trim niks kan bereiken. Je hebt een toptuig dus als jij je niet wezenloos draait aan je achterstag met licht weer dan is een boekje over trim de kortste klap
Gelukkig houdt je je type schip en staat van zeilen geheim, dus dit is het meest gedetailleerde antwoord dat je van me krijgt
@Reuver, met een rolinstallatie (rol/reef is marketing) kán het eens voorkomen dat je het uit nood gebruikt om te reven, maar daar leg je je zeilplan natuurlijk niet op uit. Een beetje zeiler wisselt zijn zeil naar de omstandigheden. Het is een scheepje van gering formaat.