Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Masttrim Azuree 33c

Masttrim Azuree 33c 29 mei 2024 12:49 #1563010

de tussenwanten strakker zetten je hoofdwant wat losser. Je mast zal dan wat stijver blijven onderin en beter kunnen lozen bovenin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 29 mei 2024 12:57 #1563014

Gepijlde zalingen neem ik aan? En fractioneel?

Die D1 zijn alleen om de buiging wat te minderen.
Als je met maximaal hekstag een overbendplooi (halverwege mast naar einde giek) krijgt, dan wat strakker zetten.
Als je zeil met maximaal hekstag en cunningham nog te diep is: D1 wat losser.

Bungelen van D1 hoort erbij ;-)

En niet de V1 losser zetten; die hoort op 20 a 25%
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 mei 2024 12:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 29 mei 2024 13:34 #1563019

inderdaad gepijlde zalingen. Fractioneel.

overbendplooi in grootzeil... hoe ziet dat er uit? (waarschijnlijk dus geen last van).

Nog een aanvullende vraag: misschien moet het hekstag nog iets strakker? als ik de geometrie zo bekijk dan zouden de D1's ook strakker moeten komen.
Laatst bewerkt: 29 mei 2024 13:35 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 29 mei 2024 14:03 #1563026

Overbendplooi: zie de 8082



Als de mast buigt met de hekstag gaat alles aan de zijkant losser staan: de mast wordt lager, immers.

Bij fractioneel/gepijld komt de voorstagspanning grotendeels uit de V1.
Geen concessies daar dus. Met losse hekstag de V1 op 20 a 25%
Als je dan de hekstag aanzet gaan die V1 losser. Compenseren met bakstagen.

Je moet je mast zover buigen (max) dat je grootzeil geheel vlak wordt maar nog zonder overbend.
Bij de meeste masten mag je er tot 2% van de lengte aan kromming in trekken.
Zal bij jou (16 meter?) zo'n voet bocht in mogen.

Alles aannemend dat je zeil daarop is gesneden (voorlijk).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 mei 2024 14:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 29 mei 2024 14:15 #1563033

ok, thanks, die plooien heb ik niet in mijn grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 21 okt 2024 15:20 #1592606

Maar nog even voor de goede orde (wedstrijden komen er weer aan!): D1's mogen wat los bungelen aan lij (gebeurt trouwens alleen aan de wind, met meer dan 16-18 knoop wind), als er maar geen overbend plooi in het grootzeil komt? En de V1's lekker strak laten?
Laatst bewerkt: 21 okt 2024 15:20 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 21 okt 2024 16:58 #1592632

Wat je vooral niet moet vergeten is om als schipper af en toe eens het roer over te geven en dan te kijken naar wat de mast en verstaging doet en hoe de zeilen er bij staan. Dan eventueel een (overdreven) duidelijke aanpassing doen en kijken of het een gewenst effect heeft. Als het te veel is kan je altijd weer terug, maar je moet vooral goed kunnen zien en voelen wat het doet.

Na een paar jaar weet je precies wat je wil en hoe je hard gaat.


...en dan zijn je zeilen versleten en mag je opnieuw beginnen;)....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 21 okt 2024 22:00 #1592693

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
Baasklusje schreef :
Gepijlde zalingen neem ik aan? En fractioneel?

Die D1 zijn alleen om de buiging wat te minderen.
Bungelen van D1 hoort erbij.

En niet de V1 losser zetten; die hoort op 20 a 25%
Geldt dat (met name de lossere D1) ook voor topgetuigd met D1/V1/babystag?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 04:37 #1592699

boarderbas schreef :
Wat je vooral niet moet vergeten is om als schipper af en toe eens het roer over te geven en dan te kijken naar wat de mast en verstaging doet en hoe de zeilen er bij staan. Dan eventueel een (overdreven) duidelijke aanpassing doen en kijken of het een gewenst effect heeft.

Precies! Een gevoel krijgen voor wat op jóuw boot iets (en hoeveel) doet!

Baasklusje schreef :
niet de V1 losser zetten; die hoort op 20 a 25%

En daarbij hoort dus niets! Klakkeloos “regeltjes” opvolgen geeft geen kennis: je moet snappen (door te zien gaat dat het beste) wat er gebeurt!

Mijn boot heeft met haar nieuwe mast een maat te zware wanten gekregen, nog in Dyform ook. De romp/mast vraagt hooguit om een voorspanning in Newton; die wordt niet opeens hoger bij een zwaardere verstaging…

Gewoon kijken dus; ik zou hooguit eens meten wat voor voorspanning je nu gebruikt om te bepalen in welk gebied je zit en, wanneer je tevreden bent, dit reproduceerbaar te maken. Is je boot niet met een handleiding geleverd?
Laatst bewerkt: 22 okt 2024 04:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 07:12 #1592717

Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
niet de V1 losser zetten; die hoort op 20 a 25%

En daarbij hoort dus niets! Klakkeloos “regeltjes” opvolgen geeft geen kennis: je moet snappen (door te zien gaat dat het beste) wat er gebeurt!

Dit gaat specifiek over de Azuree 33C, niet over willekeurige (slappe) boten.
Het is een nieuwe en moderne boot. Als die geen 20% kan hebben is er wat mee mis.

En natuurlijk moet je kijken. Maar de stelling dat wat loshangen aan lij bij x kts wind en y kts helling een goede maat is durf ik te betwijfelen. Veel te subjectief.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 09:39 #1592768

Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Wat je vooral niet moet vergeten is om als schipper af en toe eens het roer over te geven en dan te kijken naar wat de mast en verstaging doet en hoe de zeilen er bij staan. Dan eventueel een (overdreven) duidelijke aanpassing doen en kijken of het een gewenst effect heeft.

Precies! Een gevoel krijgen voor wat op jóuw boot iets (en hoeveel) doet!

Baasklusje schreef :
niet de V1 losser zetten; die hoort op 20 a 25%

En daarbij hoort dus niets! Klakkeloos “regeltjes” opvolgen geeft geen kennis: je moet snappen (door te zien gaat dat het beste) wat er gebeurt!

Mijn boot heeft met haar nieuwe mast een maat te zware wanten gekregen, nog in Dyform ook. De romp/mast vraagt hooguit om een voorspanning in Newton; die wordt niet opeens hoger bij een zwaardere verstaging…

Gewoon kijken dus; ik zou hooguit eens meten wat voor voorspanning je nu gebruikt om te bepalen in welk gebied je zit en, wanneer je tevreden bent, dit reproduceerbaar te maken. Is je boot niet met een handleiding geleverd?

Ja, daar wordt niks over gezegd. Ook in de Selden handleiding die erbij zit, staat niet de spanning dacht ik. Ik zal het nog eens opnieuw lezen. Ik zou dan ook een stagspanningsmeter moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 09:40 #1592770

Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
niet de V1 losser zetten; die hoort op 20 a 25%

En daarbij hoort dus niets! Klakkeloos “regeltjes” opvolgen geeft geen kennis: je moet snappen (door te zien gaat dat het beste) wat er gebeurt!

Dit gaat specifiek over de Azuree 33C, niet over willekeurige (slappe) boten.
Het is een nieuwe en moderne boot. Als die geen 20% kan hebben is er wat mee mis.

En natuurlijk moet je kijken. Maar de stelling dat wat loshangen aan lij bij x kts wind en y kts helling een goede maat is durf ik te betwijfelen. Veel te subjectief.

Zolang ik nog geen stagspanningsmeter heb is alles subjectief. ;) Maar de V1's voelen loeistrak. Als ik de D1's zo strak zou zetten trek ik de mast hol naar achteren, die staan dus iets losser. Dat is de situatie nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 09:44 #1592772

AndreAzuree schreef :
Bij veel wind aan de wind (gisteren 18-25 knoop), staat aan lij mijn hoofdwant (V1) nog redelijk strak, terwijl het onderwant D1 teveel los bungelt. (De tussenwanten (V2) staan goed op spanning.)

Ik heb dit geprobeerd te fixen door de D1's nog meer door te zetten, maar dan gaat mijn mast al snel iets hol naar achteren staan, ook als ik het achterstag doorzet. Moet ik misschien de V1's een klein beetje losser zetten?

Even terug naar de openingspost.
De D'tjes zijn er om de buiging (naar voren op halve hoogte) een beetje tegen te houden.
D los aan lij is niet erg.
Als je ze strakker zet gaat de mast recht of zelfs verkeerdom buigen. Grootzeil boller, nog meer kracht in het zeil, nog meer loshangen. Precies verkeerd.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 09:46 #1592773

AndreAzuree schreef :
Maar de V1's voelen loeistrak.

Ik vraag elke trimclinic aan de deelnemers te voelen hoe strak de V1's staan.

Erg strak, loeistrak, dat zijn dan de antwoorden.

Het is 12 a 15%..... 5 a 10 te weinig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 okt 2024 09:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 10:03 #1592778

Ik heb (eindelijk) eens uitgerekend hoeveel een (mijn) mast lager wordt door strakke hekstag.
Hij is 14,5 meter boven dek.
Hij mag 2% van de lengte krom staan (specs van Sparcraft)
Dat is dus 30 cm naar voren gebogen op halve hoogte.
Ziet er zo uit:



Dan komt de top bijna 4 mm omlaag.
Weinig zou je zeggen.
Dat is over de hele lengte van de stag.
Op de 2 meter van de tabel is het dus 1/7 (14 meter stag, 2 meter gemeten)
Dus 0,6 mm over 2 meter.
Maar de rektabel laat zien dat dat ca 4 % spanningsverlies in de draden oplevert....
Van 20 naar 16 of zo.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 okt 2024 10:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 10:22 #1592784

Baasklusje schreef :
AndreAzuree schreef :
Bij veel wind aan de wind (gisteren 18-25 knoop), staat aan lij mijn hoofdwant (V1) nog redelijk strak, terwijl het onderwant D1 teveel los bungelt. (De tussenwanten (V2) staan goed op spanning.)

Ik heb dit geprobeerd te fixen door de D1's nog meer door te zetten, maar dan gaat mijn mast al snel iets hol naar achteren staan, ook als ik het achterstag doorzet. Moet ik misschien de V1's een klein beetje losser zetten?

Even terug naar de openingspost.
De D'tjes zijn er om de buiging (naar voren op halve hoogte) een beetje tegen te houden.
D los aan lij is niet erg.
Als je ze strakker zet gaat de mast recht of zelfs verkeerdom buigen. Grootzeil boller, nog meer kracht in het zeil, nog meer loshangen. Precies verkeerd.....

ok, helder, dank voor de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 10:23 #1592785

Baasklusje schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar de V1's voelen loeistrak.

Ik vraag elke trimclinic aan de deelnemers te voelen hoe strak de V1's staan.

Erg strak, loeistrak, dat zijn dan de antwoorden.

Het is 12 a 15%..... 5 a 10 te weinig.

ok, wie weet is dat mij ook zo. Meten is weten natuurlijk. Ik ben gewoon bang dat ik ze strakker draai, mijn bootje smaller wordt... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 10:24 #1592786

Baasklusje schreef :
Ik heb (eindelijk) eens uitgerekend hoeveel een (mijn) mast lager wordt door strakke hekstag.
Hij is 14,5 meter boven dek.
Hij mag 2% van de lengte krom staan (specs van Sparcraft)
Dat is dus 30 cm naar voren gebogen op halve hoogte.
Ziet er zo uit:



Dan komt de top bijna 4 mm omlaag.
Weinig zou je zeggen.
Dat is over de hele lengte van de stag.
Op de 2 meter van de tabel is het dus 1/7 (14 meter stag, 2 meter gemeten)
Dus 0,6 mm over 2 meter.
Maar de rektabel laat zien dat dat ca 4 % spanningsverlies in de draden oplevert....
Van 20 naar 16 of zo.

Zo! jij hebt aardig wat prebend! Bij mij veel minder. Nog een flink spanningsverlies trouwens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 10:40 #1592788

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Wat is hierbij het verschil in toptuig en fractioneel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 11:01 #1592792

AndreAzuree schreef :

Zo! jij hebt aardig wat prebend! Bij mij veel minder. Nog een flink spanningsverlies trouwens!

Dit is max buiging, veel meer dan prebend
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 14:58 #1592819

ok, vandaar. Ik zal eens een foto maken van mijn boot met vol hekstag aan. Zal veel gematigder zijn denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 14:59 #1592820

is misschien nogal een boude bewering: maar zo'n mast kan dus aardig wat buigen voordat ie breekt.... of zie ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 15:39 #1592822

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3642
AndreAzuree schreef :
is misschien nogal een boude bewering: maar zo'n mast kan dus aardig wat buigen voordat ie breekt.... of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je helemaal goed. Kijk maar eens naar een ongestaagde aluminium Finnjol mast
Laatst bewerkt: 22 okt 2024 15:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 15:43 #1592824

ja, ik verbaasde me daar vroeger met mijn laser wel eens over...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim Azuree 33c 22 okt 2024 15:44 #1592825

AndreAzuree schreef :
is misschien nogal een boude bewering: maar zo'n mast kan dus aardig wat buigen voordat ie breekt.... of zie ik dat verkeerd?

als het goed is staat dat in de specs van het mastprofiel.
Van mijn Sparcraft F305 is het 2% van de lengte.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl