Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 12 juni 2024 22:31 #1565815

  • Johgs
  • Johgs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Wie weet de naam voor bijgaande "keerrol" zoals vermeld in de Lewmar catalogus, allerlei namen geprobeerd zonder succes. Dienen nu om de fok/genua schoot een 170 graden bocht te laten maken naar de lieren. Het blok met de dubbele schijf is ook voor de reeflijn.
Ik overweeg een extra schijf te monteren op 1 of beide indien mogelijk.
Bijlagen:
Koopmans 43 DS
Laatst bewerkt: 12 juni 2024 22:37 door Johgs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 00:21 #1565816

Keerblok, schildpadblok…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 05:57 #1565823

Johgs schreef :
Wie weet de naam voor bijgaande "keerrol" zoals vermeld in de Lewmar catalogus, allerlei namen geprobeerd zonder succes. Dienen nu om de fok/genua schoot een 170 graden bocht te laten maken naar de lieren. Het blok met de dubbele schijf is ook voor de reeflijn.
Ik overweeg een extra schijf te monteren op 1 of beide indien mogelijk.

Foot block
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 08:02 #1565850

Foot block is idd de meest gebruikte naam.

Mag ik iets anders vragen?
Waarom zit er zo'n hoge RVS bult onder die blokken?
Het doel is natuurlijk om de schoot in de juiste richting naar de lier te laten lopen.
Maar dat kan ook met een veel lagere bult.

Ik zie (profiel) dat het om een 47 voet boot gaat.
Bij een keerblok verdubbelt de kracht in de schoot; hij loopt immers bijna 180 graden rond.
Met zo'n formaat boot en die hoge bevestiging zou ik niet gerust zijn dat het allemaal heel blijft.
Ook de bouten (door het dek neem ik aan) waarmee de RVS klossen op dek zitten krijgen met een enorme hefboom te maken.
En dat wordt nog wat meer met een dubbel blok.
De krachten zijn erg groot. Je zit zomaar boven de 1000 a 1500 kg.
Bij mij is er eens een blok uit elkaar gespat. SWL 1000 kg, 36 voet boot.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 09:43 #1565867

Baasklusje schreef :
Bij mij is er eens een blok uit elkaar gespat. SWL 1000 kg, 36 voet boot.


SWL is gespecificeerd voor een 110 graden hoek. Is de hoek in een specifieke toepassing groter/kleiner, dan moet je de SWL corrigeren daarvoor (beetje goniometrie, schrijf ik nu niet uit)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 09:47 #1565870

Nachtvlinder schreef :
SWL is gespecificeerd voor een 110 graden hoek.

Ik heb bij de specs van een blok nog nooit een hoek zien staan, alleen een kracht....
Waar zie jij dat?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 juni 2024 09:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 09:54 #1565874

Baasklusje doelt op die verhoging waar dat blok op gemonteerd is, dan klopt de opmerking wel dat er een krachtmoment is. Hoeft geen probleem te zijn als het zo ontworpen is en blijkbaar gaat dat tot nu goed dus zou ik me geen zorgen over maken. De kracht in de schoot halveert, de kracht op het blok zelf blijft gelijk maar die kracht en de afstand tot het dek creëert wel een krachtmoment dus dat groter is dan wanneer je het foot block direct op het dek zet, zou ik me dus geen zorgen over maken als het (die RVS verhoging) af werf zo is en volgens ontwerp.

Foot block dus... De nieuwe lijken wel andere bevestiging te hebben, wel even op letten dat dit past op je constructie, de plaats waar de bouten komen lijken anders dus check of dat kan / mag.
Laatst bewerkt: 13 juni 2024 10:43 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 11:50 #1565896

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
De kracht in de schoot blijft gelijk, dat is hoe hard het zeil aan de schoot trekt. De kracht op het blok is dus het dubbele, omdat het blok de schoot bijna 180 graden terug leidt naar de lier. Daarnaast wordt een krachtmoment gecreerd door de rvs verhoging. Ik snap de vragen van Baasklusje wel.

Of dit oorspronkelijk zo ontworpen is, waag ik te betwijfelen. Op de foto is te zien dat het met schroeven door het teakdek heen is gemonteerd. Lijkt mij raar als de ontwerper dat zo bedacht heeft. Maar misschien zijn de schroeven goede bouten en zit er een goede plaat onder. Dat zou ik dan wel controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 12:29 #1565907

Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
SWL is gespecificeerd voor een 110 graden hoek.

Ik heb bij de specs van een blok nog nooit een hoek zien staan, alleen een kracht....
Waar zie jij dat?

Excuus, wat ik altijd heb gedacht geldt niet voor 110 maar voor 120 graden en betekent niets meer dat bij die hoek de load op het blok gelijk is aan de kracht in de lijn. SWL is gedefinieerd als de continu toelaatbare kracht op het blok en staat inderdaad los van die hoek:

www.rutgerson.se/support/selection-guides/blocks/

www.harken.co.uk/en/support/te...angle-of-deflection/
Laatst bewerkt: 13 juni 2024 12:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 18:00 #1565959

  • Johgs
  • Johgs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Voor degene die zich zorgen maken over de krachten, het betreft wel een aluminium boot en onder het teak ligt een aluminium dek van 4-5 mm.
Ik ben naast mijn eigen DS43 ook nog op een andere geweest (de Lady Jane, ook bij de Valk te vinden) met exact dezelfde constructie.,
Voor de geinterresseerden, even foto bijgesloten, hangt een camera onder de radar, vandaar de rare hoek.

Correctie, de Lady Jane heeft het footblock verder naar achteren en inderdaad lager.
Bijlagen:
Koopmans 43 DS
Laatst bewerkt: 13 juni 2024 18:10 door Johgs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naam voor "keerrol" fok/gen Lewmar 13 juni 2024 18:48 #1565961

Johgs schreef :
de Lady Jane heeft het footblock verder naar achteren en inderdaad lager.

Flink lager inderdaad.

Een simpele aanpak voor zulke blokken is ze niet aan dek vast te maken maar aan een sterk lijntje (DynaOne of zo) aan een oog op dek of aan de voetrailing vast te maken.
Dan zijn ze meteen zelfstellend; de schoot erheen en naar de lier zorgt ervoor dat het blok de goede positie inneemt richting lier.
Beschadiging van het dek kan worden voorkomen door iets onder het (dubbele) blok of een elastiek naar iets erboven.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl