Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reefhaak op giek, veilig op zee?

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 18:23 #1589022

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Na jaren op de plassen begint de zee te trekken. Nu twee keer met bft5 a 6 van Roompot naar Vlissingen en vv gevaren. Steeds dubbel rif, ver ingedraaide genua. Maar dat kan beter denk ik. Begin te dromen over een oversteek, en dan rijzen allerhande nieuwe vragen.

Met stevige golven en wind is rif zetten niet te doen met mijn huidige constructie, waarbij ik stug nieuw zeil met reefoog om de reefhaak moet vouwen. Is in de haven al lastig...

Ook lijkt het me niet relaxed wanneer de reeflijn van genua uit handen schiet bij inrollen en we plots met volledige genua varen.

Ik heb wel gewone fok en stormfok, maar zeilen wisselen onderweg lijkt me ook nogal een ding...

Hoe doen echte zeezeilers dit?
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 18:55 #1589026

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6340
...'kweet niet of ik "echt" genoeg ben. Maar je kunt, ipv. reefhaken gebruiken, halsrepen naar de kuip leiden.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 19:19 #1589032

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
Een oversteekje?

Om te beginnen zou ik windje 6 voprlopig zoveel mogelijk vermijden.
De Harmonie-GRIB voor de zuidelijke Noordzee downloaden en een weather-window met een windje 3 - 4 bft uitzoeken, met een bezeilde koers naar de overkant. Je bestemming moet zonder kruisen te bereiken zijn Zo'n weerbericht biedt een tamelijk betrouwbare, gedetailleerde verwachting tot 2 dagen vooruit.

Kortom, in principe door deze keuze de kans dat je moet reven al aanzienlijk verkleinen. Je kan ook met één reef in het grootzeil vertrekken en eenmaal op zee, als je de snelheid op de zeilen te laag vindt, het rif eruit halen. Gaat vast makkelijk dan erin zetten.

Een reefoog over de reefhaak vouwen?
Als er nu alleen maar reefogen in het zeil zitten, kun je eventueel bij de zeilmaker er zogenaamde 'dog-ears' in laten zetten; een stukje band met aan beide kanten een ring. Dat vergemakkelijkt het op de reefhaak zetten aanzienlijk.

Die reeflijn van de genua kun je natuurlijk eerst een een paar slagen om een lier slaan.
Als je bang bent dat ie uit je handen schiet, dan klinkt dat een beetje naar een grotere genua dan je baas kan of naar weinig ervaring. Als je daar bang voor bent moet je misschien nog even wachten met dat oversteekje. Het zelfvertrouwen is er nog niet, geloof ik.

Het tochtje van Vlissing naar de Roompot en terug is zo'n beetje het makkelijkste zeezeiltochtje dat je langs de Nederlandse kust kun maken. Maak een paar keer een wat langere rit. Van de Roompot naar Stellendam, bijvoorbeeld. En vervolgens naar Scheveningen.
Vaar je met bemanning? Of alleen?

Oh ja.. Ik ben ook geen 'echte zeezeiler', dus op mijn adviezen zit geen garantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 19:23 #1589033

Naar mijn mening moet de 'bediening' van de halshoek op dezelfde plek zitten als de bediening van de reeflijnen en de val. Je wilt alles binnen handbereik bij elkaar hebben.

Dus als je reeflijnen en je val naar de kuip geleid zijn, dan zou ik adviseren om een lijn aan het reefoog te maken en deze ook naar achteren te leiden. Zit alles al bij de mast, dan zou ik zoeken naar een manier om de reefhaak wat meer ruimte te geven. Dat kan met een stropje, met een snap sluiting of op andere manieren, afhankelijk van hoe de huidige hardware eruit ziet en hoeveel ruimte er is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 19:54 #1589037

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Wadloper schreef :
Een oversteekje?

Die reeflijn van de genua kun je natuurlijk eerst een een paar slagen om een lier slaan.
Als je bang bent dat ie uit je handen schiet, dan klinkt dat een beetje naar een grotere genua dan je baas kan of naar weinig ervaring. Als je daar bang voor bent moet je misschien nog even wachten met dat oversteekje. Het zelfvertrouwen is er nog niet, geloof ik.


Oh ja.. Ik ben ook geen 'echte zeezeiler', dus op mijn adviezen zit geen garantie.

Dank voor de uitgebreide reactie. Het is dus niet raar om met een grote ver ingerolde genua over te steken.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 19:57 #1589038

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Erikdejong schreef :
Naar mijn mening moet de 'bediening' van de halshoek op dezelfde plek zitten als de bediening van de reeflijnen en de val. Je wilt alles binnen handbereik bij elkaar hebben.

Dus als je reeflijnen en je val naar de kuip geleid zijn, dan zou ik adviseren om een lijn aan het reefoog te maken en deze ook naar achteren te leiden. Zit alles al bij de mast, dan zou ik zoeken naar een manier om de reefhaak wat meer ruimte te geven. Dat kan met een stropje, met een snap sluiting of op andere manieren, afhankelijk van hoe de huidige hardware eruit ziet en hoeveel ruimte er is.

Die bediening van de halshoek heb ik (nog) niet. Alleen reefogen en haken...
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 20:06 #1589040

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27573
spook1 schreef :
Het is dus niet raar om met een grote ver ingerolde genua over te steken.

Niks is raar zolang jij jezelf er goed bij voelt. Er worden geen prijzen uitgereikt voor sterven in schoonheid.

Zolang je een ruime koers kan varen is de vorm van de (ingerolde) genua wat minder kritisch. Want het blijft natuurlijk wel zo dat een gedeeltelijk ingerolde genua niet altijd optimaal kan worden getrimd en dat wreekt zich het meest bij hoog-aan-de-windse koersen. Als je niet te snel wil hoeven inrollen bij wat meer wind, dan schuif je de fok in het profiel, in plaats van de Genua.

Je lijkt te denken dat zeilen op zee iets héél anders is dan zeilen op ruim binnenwater. Bij een windje 3-4 is dat niet zo.

Ik vraag nog een keer of je met bemanning vaart. En zo ja, wat voor bemanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 20:18 #1589044

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
We zeilen met zijn tweeën. Zeilen wisselen, reven, op zee lijkt onhandig.
Natuurlijk mik ik eerste keer op rustig weer.
Maar wil geen domme dingen doen, en problemen voorblijven, vandaar mijn vragen.
#ikweetnietwatiknietweet
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 20:25 #1589045

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8435
.Het is dus niet raar om met een grote ver ingerolde genua over te steken.

Toch wel.
In geval van... kan je dit doen, maar goed zeilen is het niet.

Misschien moet je eerst enkel zeilen met de gewone fok. Daarbij kan een enkel rif gestoken worden als het 5bft waait.
Zeilt hoger aan de wind en veel meer in balans.
Laatst bewerkt: 03 okt 2024 20:26 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 03 okt 2024 22:35 #1589058

Het reven zonder de kuip te verlaten is heel goed te doen:

Een reeflijn net achter het oog in ´t zeil aan de giek, via het zeiloog (blokje) terug naar een blokje aan of in de giek.
Bij de mast weer via een blokje omhoog naar het oog (blokje) in het voorlijk, lijn naar een blokje bij de mastvoet en vandaar naar de klem naast de ingang van de kajuit.

Dat dan drie keer, voor elk rif een eigen lijn en het grootzeil heeft een rif, sneller dan ik het hier schrijven kan.

Dat zit op mijn scheepjes er al meer dan 40 jaren op.

Voor de voorzeilen (met leuvers een vergelijkbaar systeem en ALLES gaat vanuit de kuip.

Ook de spi was vanuit de kuip te zetten te "reven" en te strijken door de hoes vanuit de masttop naar beneden te trekken zover als gewenst was.

Bij Seldeen mast en giek is dat inmiddels al zo´n 30 jaar standaard mogelijk.

Wanneer in de lijnen een zichtbaar en (bij duisternis) een voelbaar merkje in de lijnen zit is het in ´t donker net zo snel te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 06:53 #1589085

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6340
Ilex schreef :
enkel zeilen met de gewone fok. Daarbij kan een enkel rif gestoken worden
vind ik ook.
Saeftinghe schreef :
de voorzeilen (met leuvers een vergelijkbaar systeem en ALLES gaat vanuit de kuip.
wil je daar over uitwijden?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 04 okt 2024 06:54 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 08:52 #1589118

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16780
Even gegoogled en ik vond twee foto's die m.i. de mooiste oplossing boden voor een aparte reeflijn aan de mastkant.
Dat geeft dan 4 reeflijnen (naar de kuip) voor een 2 rifs grootzeil.
Zeer aan te bevelen voor iedereen die er niet voor voelt om naar voren te kruipen.





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 09:15 #1589128

Met de smeerreep door de giek via het oog in het voorlijk en dan naar de kuip heb je per rif maar één lijn naar de kuip, dat houdt het wat meer overzichtelijk en makkelijker/seller te bedienen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 09:21 #1589129

Ik heb zelf, op twee verschillende boten, erg slechte ervaringen gahad met deze zogenaamde éénlijns-reefsystemen. Op de Loper na een seizoen klooien dus weer teruggegaan naar reefhaak bij de lummel en aparte smeerreep.
Kreeg nooit én het onderlijk én het voorlijk tegelijk op spanning; meestal liep een van de lijnen ergens vroetijdig vast waardoor dit optrad. Dat viel te voorkomen door (tóch) naar de mast te lopen en het spul te begeleiden. Maar vanuit de kuip, wat juist de bedoeling is, ging dit nooi in één keer goed.

Mss was het systeem niet goed uitgevoerd op die boten; dat zou kunnen. Ben wel nenieuwd hoe een fabrieks-af éénlijns-reefsysteem eruit ziet en wat de aandachtspunten zijn als je dit achteraf aan wilt brengen. Onderlijkspanning kun je natuurlijk nooit onafhankelijk van de voorlijkspanning regelen, met dat nadeel valt wel te leven denk ik.

Zijn er voorbeelden met details van een goed werkend éénlijns-reefsysteem?
Laatst bewerkt: 04 okt 2024 09:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 09:59 #1589140

Tuulevi,

In de voorzeilen een tweede hals oog op vrij grote afstand van het onderste. Langs de voetrail een lijn naar de hekstoel en een tweede schootoog flink hoog in het achterlijk, zodat overkomend water ONDER het voorzeil door kan gaan. En de tweede schoot naar de lier bij de kuip. De niet in gebruik zijnde schoot strak aan de hekstoel opgeborgen.
Het is dan erg handig wanneer de fok zelfkerend is met een railtje voor de mast.

De zeilzak voor genua en HA fok sluit rondom het voorstag zodat direct vanuit de zak gehesen kan worden. de leuvers altijd om het stag, Voor het hijsen dus even de juiste leuvers boven die van het andere zeil hebben.
De zak bestaat uit twee delen, voor genua en een HA.

Aan de preekstoel een zak voor de spi, die ook direct uit de zak gehesen kan worden.

De spi zit in een hoes met een lijn binnenin waarmee de hoes omhoog of omlaag getrokken kan worden. De spi kan dan zo ook "gereefd" worden,

Het is wel handig om de vele lijnen naar de kuip goed strak en geordend langs de voetrail opgeborgen te hebben. vast gezet aan de hekstoel bij niet in gebruik.

Het snel kunnen bedienen van die lijnen heeft me wel een keer gered bij het ontstaan van een wervelwind die ik nabij Gibraltar recht over me heen kreeg.
Ik zag hem ontstaan en kon juist op tijd alle zeilen beneden hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 10:11 #1589144

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Ik heb het standaard éénlijn reefsysteem van Seldèn, uitvoering 1997 (losse blokken in de giek ipv de huidige sledes). Dat werkte nooit erg goed, totdat ik de 10 mm smeerrepen (=reeflijnen) verving door 8 mm dyneema lijnen. Die lopen aanzienlijk beter door de blokken en daarmee verloopt het zetten van een rif wel goed. Dit later nog meer verbeterd door kleine RABjes (met dank aan Holtere) aan de reefogen in het achterlijk te zetten. Daarmee verminder je de weerstand in de achterste smeerrepen ook weer behoorlijk.

Kortom, het succes van een éénlijns reefsysteem is grotendeels afhankelijk van het zo klein mogelijk maken van de lijnweerstand.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 10:32 #1589152

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2323
@Nachtvlinder: het gaat hier niet specifiek om éénlijnssystemen maar eerder twee lijnen, dan heb je de door jou genoemde issues niet.

@allen: hoe werkt dit als je de stand van de zeilen wilt aanpassen. Stel ik vaar gereefd aan de wind en op een gegeven moment moet ik ruime wind gaan varen, of zelfs voordewinds. Moet ik dan die reeflijn bij de halshoek laten vieren? Ik kan me voorstellen dat die dan te veel op spanning staat om het zeil te kunnen vieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 11:05 #1589160

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
Nachtvlinder schreef :
Zijn er voorbeelden met details van een goed werkend éénlijns-reefsysteem?

Nachtvlinder,

Ik heb uitstekende ervaringen met een Selden eenlijnsreefsysteem.

Wel heb ik, op aanraden van een tuiger die de reeflijnen vervangen heeft, een rail in de giek laten plaatsen. Volgens hem was dat inmiddels standaard, maar bij mijn oude giek nog niet het geval. Hij kwam overtuigend over, dus heb ik het maar laten doen.
Het kan dus goed zijn dat er meerdere versies van het Selden systeem zijn.
Voor mij werkt het echter zo plezierig dat ik, mocht ik ooit nog eens een andere boot aanschaffen, zeker weer een éénlijns reefsysteem wil hebben.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 11:11 #1589162

XanderB schreef :
@Nachtvlinder: het gaat hier niet specifiek om éénlijnssystemen maar eerder twee lijnen, dan heb je de door jou genoemde issues niet.

Uiteraard. Ik haakte even in op deze post:

Saeftinghe schreef :
Met de smeerreep door de giek via het oog in het voorlijk en dan naar de kuip heb je per rif maar één lijn naar de kuip, dat houdt het wat meer overzichtelijk en makkelijker/seller te bedienen

Dank in elk geval (éénlijns kán dus prima werken) en sorry voor de off-topic.
Laatst bewerkt: 04 okt 2024 11:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 13:40 #1589180

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
Een en ander hangt nogal af van hoe makkelijk en veilig je bij de mast kunt komen op jouw boot. Dit type ken ik niet dus ik kan t niet inschatten.

Maar hoe "echte" zeezeilers dat doen? Dan kwalificeert vooral Erik. Maar zeilt met tobbes van 20 meter of zo. Dan is t weer anders.

My 2cts?

1: Gehele bediening grootzeil bij elkaar. Ik heb een 1 lijn reefsysteem gebouwd uit blokjes. Werkt goed.
2: Reven doe je als t kan. Ontreven als t moet. Niet andersom. Met die insteek vaar je zelden met te veel zeil, en sta je niet de reefhaak in te haken. Hoogstens uithaken. Kwa snelheid scheelt dat weinig.
3: Ik leg altijd eerst het eerste rif volledig, en dan pas het tweede. Op die manier is het zeil meteen klaar als ik een rif weg wil hebben.
4: Reefknuttels zijn verwijderd. Ze hebben bij mij tenminste weinig nut, de flap zeil is niet oncontroleerbaar, en ze vormen wel een risico bij ontreven. Als je ze vergeet, trek je onherroepelijk je zeil stuk.
5: Omstandigheden waarbij ik meer dan t eerste rif nodig heb op zee probeer ik te vermijden. ook de golven zijn dan niet mals. Dat kan flinke klappen uitdelen. De zooi moet wel heel blijven.
6: Opdracht aan zeilmaker: 2e rif zit op de plaats tussen standaard rif 2 en 3. 1e rif zit op de helft daarvan. Leuvers zijn zo geplaatst dat die niet in de weg zitten bij de reven.
Laatst bewerkt: 04 okt 2024 13:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reefhaak op giek, veilig op zee? 04 okt 2024 13:40 #1589181

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6340
dank! Ik dacht dat je ook een voorzeilwissel bedoelde.Saeftinghe schreef :
Tuulevi,

In de voorzeilen een tweede hals oog op vrij grote afstand van het onderste. Langs de voetrail een lijn naar de hekstoel en een tweede schootoog flink hoog in het achterlijk, zodat overkomend water ONDER het voorzeil door kan gaan. En de tweede schoot naar de lier bij de kuip. De niet in gebruik zijnde schoot strak aan de hekstoel opgeborgen.
Het is dan erg handig wanneer de fok zelfkerend is met een railtje voor de mast.

De zeilzak voor genua en HA fok sluit rondom het voorstag zodat direct vanuit de zak gehesen kan worden. de leuvers altijd om het stag, Voor het hijsen dus even de juiste leuvers boven die van het andere zeil hebben.
De zak bestaat uit twee delen, voor genua en een HA.

Aan de preekstoel een zak voor de spi, die ook direct uit de zak gehesen kan worden.

De spi zit in een hoes met een lijn binnenin waarmee de hoes omhoog of omlaag getrokken kan worden. De spi kan dan zo ook "gereefd" worden,

Het is wel handig om de vele lijnen naar de kuip goed strak en geordend langs de voetrail opgeborgen te hebben. vast gezet aan de hekstoel bij niet in gebruik.

Het snel kunnen bedienen van die lijnen heeft me wel een keer gered bij het ontstaan van een wervelwind die ik nabij Gibraltar recht over me heen kreeg.
Ik zag hem ontstaan en kon juist op tijd alle zeilen beneden hebben.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl