Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Geluk bij een ongeluk.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 16:25 #1591349

Vandaag eindelijk de nieuwe verstaging gemonteerd. Mast weer op de boot, zijstagen vast en omhoog gehesen. En toen ging het flink mis. Terwijl ik de voorstag probeerde vast te maken was ineens de spanning van de stag en kon ik nog net plat op het voordek duiken. De mastvoet kwam namelijk uit het dek en de hele mast kwam maar voren en klapte op de preekstoel. Net niet geraakt, en de overige boxen waren leeg, dus verder geen schade.

Bij nadere inspectie bleek de mastvoet slechts met vier houtschroeven bevestigd te zijn. Had een hoop meer ellende kunnen geven als dat op het water was gebeurd. Dus waarschijnlijk niet op tijd klaar om dit seizoen nog een keer het water op te gaan. Donderdag proberen om een goede constructie met een metaalplaat aan de binnenzijde te maken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 16:35 #1591350

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Dat de mastvoet slechts met 4 schroeven vastzit is juist heel goed.
Op de mastvoet komen voornamelijk axtiale krachten (van boven naar beneden) terwijl de radiale krachten (van links, rechts, voor en achter) heel veel minder zijn en met deze 4 schroeven prima zijn op te vangen.
Doordat de schroeven uit het dek kwamen is de schade aan de mast zelf beperkt.
Ik heb dat lang geleden ook eens meegemaakt bij een Jeanneau Flirt.
De pelicaan-haak van de voorstag maakte ik los (veel kracht op.)
Schoot uit mijn handen en de mast ging achterover en viel in het lijntje tussen de achterpreekstoelen. Schade alleen 4 uitgetrokken schroeven van de mastvoet. pfffff
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 16:37 #1591351

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
LeisureLola schreef :
Donderdag proberen om een goede constructie met een metaalplaat aan de binnenzijde te maken.
Jeetje. Succes met een goede/veilige construktie. Zouden bouten met moeren niet beter zijn?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 16:40 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 16:41 #1591353

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Ik zou een rvs mastkoker monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 16:43 #1591356

Jezus! Je hebt heel veel geluk gehad dat die mast recht naar voren is gevallen en niet in de richting waar je weggedoken was.

Hoe kan het dat de mast naar voren is gevallen? Het achterstag of (indien een tuig zonder achterstag) achter de mast staande topwanten begrenzen de beweging van de mast naar voren toch? Dat mag nooit de functie van de mastvoet zijn!

Ik hoop dat je snel bijkomt van de schrik. Wat ik met dit soort dingen altijd probeer is mij de hele procedure voor te stellen: wat gebeurt er op welk moment, waar komen krachten op, waar komt beweging in, wat kan klemlopen etc!

Dank dat je dit deelt.
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 16:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 16:57 #1591358

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Oei, inderdaad een geluk bij een ongeluk.

Sterkte met de reparatie! Mast nog wel heel of flinke deuk?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 16:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 17:12 #1591361

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Pfff...zonder geluk vaart niemand wel..maar dit mag natuurlijk niet!

Dit is een scharnierende mastvoet.
Met andere woorden; deze kun je gebruiken om je mast te strijken, naar achteren hellen bijv.beeld door middel van een bokkenpoot.
De krachten die er dan opkomen als de mast onder een hoek staan, zijn fors!
Een mastvoet wat slechts een RVS plaatje is waar de mast louter op rust, met de kracht loodrecht, kan prima met 4 schroeven vastgezet. Deze mast moet je dan van het dek kranen.

Overigens moet je nooit houtschroeven gebruiken door polyester heen en dan "koud" in een houten mastvoet onder het laminaat.
W.s zit er onder de mastvoet een flink blok hout gelamineerd om het gewicht te dragen.
Recept voor lekkage, dus check dat ook.

Moeren van RVS316 om de voet te borgen, door het dek, met aan de onderzijde een flinke carrosseriering.
Goed in de butyl, dan lekt het nooit omdat dit flexibel blijft.
Qua maat; M10 zit je wel aan.

Ik ken de Leisure een beetje (die heb je neem ik aan) en hier is nog wat info:
virtualware.nl/mastvoet/
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 18:26 #1591371

Hoe kan een mast nou naar voren vallen? Je hebt toch een hekstag en eventueel gepeilde zalingen waarbij de zijstagen wat naar achteren staan en er voor zorgen dat de mast niet naar voren kan?
Of was je het hekstag nog vergeten?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 18:27 #1591372

Gerard schreef :
LeisureLola schreef :
Zouden bouten met moeren niet beter zijn?

Die gaan we zeker ook gebruiken, maar gaan wel een plaat aan de binnenkant monteren, zodat het beter vast zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 18:30 #1591373

Nachtvlinder schreef :
Jezus! Je hebt heel veel geluk gehad dat die mast recht naar voren is gevallen en niet in de richting waar je weggedoken was.

Hoe kan het dat de mast naar voren is gevallen?.

Ik lag er wel degelijk onder, maar lager dan de kajuit en preekstoel.

En we waren de mast aan het opzetten, dus de achterstag was nog los. Maar volgende keer gaan we de mast eerst van achteren zekeren. Dit wil ik nooit meer meemaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 18:41 #1591375

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Amai, daar heb je echt geluk gehad. Dit noemen we ook wel een UGALO (Unscheduled Gravity-Assisted Learning Opportunity)

De mastvoet wordt bij normaal gebruik niet omhoog getrokken, dus wat dat betreft waren die schroeven voldoende voor de bevestiging. Afgezien van eventuele nadelen met waterdichtheid. Mogelijk had je bij een sterkere bevestiging grote schade aan het kajuitdak gehad, of een gebroken mast.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 20:44 #1591399

Bij het zetten van de mast komt de nodige kracht op de mastvoet.
Kan nooit met schroeven, door en door bouten is gebruikelijk.
Wel top dat jij en de mast ongedeerd zijn.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 20:57 #1591402

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
It Paradyske schreef :
Hoe kan een mast nou naar voren vallen? Je hebt toch een hekstag en eventueel gepeilde zalingen waarbij de zijstagen wat naar achteren staan en er voor zorgen dat de mast niet naar voren kan?
Of was je het hekstag nog vergeten?

Precies, het klopt niet. warrig verhaal.

"En we waren de mast aan het opzetten, dus de achterstag was nog los. Maar volgende keer gaan we de mast eerst van achteren zekeren."

?????????

Kijk, dan haak ik gelijk maar weer af.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 21:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 21:30 #1591407

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
Bij de Leisure 17 zet je de mast op met de zijwante en onderwanten vast, dan de voorstag en als laatste de achterstag. De bevestigingspunten voor de zijwanten zitten iets achter de mast, de Leisure 17 heeft gepeilde zalingen. De onderwanten moeten op de voorste ogen. Als je deze per ongeluk omdraait, en je hebt dan geen achterstag bevestigd, dan is de kans groot dat de mast naar voren donderie ook de foto hieronder, van mijn oude 17. O=onderwant, H=zij(hoofd)want







De mastvoet hoort origineel met 4 bouten en moeren vast te zitten, zeker niet met houtschroeven! Hieronder zit ook de maststeun, deze word met een blokje hardhout met een uitsparing op zijn plaats gehouden. Op mijn bootje had ik de mastvoet 10cm verhoogd, om mijn zonnepanelen niet te kraken bij het strijken.






Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 21:35 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 21:35 #1591409

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Het is mij ook eens gebeurd, maar later bleek dat ik de zijstagen niet genoeg gelost had. Met een bokkenpoot of sprenkel komen er m.i. bijna geen afschuif krachten op de mastvoet, maar omdat mijn strijkwant niet helemaal in lijn is met het draaipunt kwamen de stagen bij gestreken mast gigantisch strak te staan, en dan duwen ze de mastvoet omver. De houtschroeven hadden overigens ook weinig houvast meer in het voormalige blok hout...
www.leisureclubholland.nl/maststrijkinrichting.htm



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 21:36 #1591410

  • SimCo
  • SimCo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Calidris schreef :

Kijk, dan haak ik gelijk maar weer af.

+1
Je beste idee in tijden!
Land was created to provide a place for boats to visit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 15 okt 2024 22:03 #1591415

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Calidris schreef :
warrig verhaal.
Dat m.i. valt reuze mee.
Fijn dat alleen je ego een deuk heeft opgelopen LeisureLola!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 16 okt 2024 08:21 #1591452

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Grappig dat er wederom zo veel verschillende inzichten en meningen zijn.
Kijk eens naar het formaat boot / mast en welke krachten er op de mastvoet komen, axiaal.
Dat is niet zo veel. Dus door en door bouten kan wel, en is wellicht sterker, maar niet nodig.
Wanneer er een bout moer verbinding op had gezeten had ie nu nog naar zijn kajuit-dak kunnen zoeken en zijn mast aan het herstellen. (Veel meer schade). Maar doe gewoon wat je beter vind of meer vertrouwen in heb!
Prima, maar de suggestie dat het in dit geval een slechte constructie is, deel ik zeker niet.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 16 okt 2024 08:22 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 16 okt 2024 08:29 #1591455

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
En dat terwijl Mrtnm in zijn reactie duidelijk stelt dat het niet de originele bevestiging is: die is met bouten door en door!
Oftewel: die voet is al eens aan geknutseld, en niet op deskundige wijze.
Of, andere mogelijkheid: in de loop van de bouwtijd van de leisure 17 is de bouwer tot inzicht gekomen dat ze een faal-constructie afleverden, en bij nieuwere LS17's is het wel met bouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 16 okt 2024 09:37 #1591468

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
De Leisure werf heeft in de loop der jaren verschillende types mastvoetjes gebruikt op de 17 en de 17sl.Allemaal werden ze met bouten en moeren vastgezet, door het dek en het blokje boven aan de maststeun.De eerste mastvoetjes waren bagger, bij teveel zijdelingse beweging braken ze al. Wel geweldige mastjes, kon je leuk trimmen (licht bochtje er in trekken) Latere mastvoetjes konden wat meer zijwaartse beweging hebben, en waren wat steviger.
Ik heb 2 Leisure 17 bootjes gehad, één uit 1986 en één uit 1969, dat was de laatste. Het oudje zeilde ook het best, was ook wat lichter en had een iets slanker en vlakker onderwaterschip. Ook waren de kuipranden verschillend. Ergens begin jaren 70 werd het ontwerp hier en daar aangepast en zijn ze ook met verschillende mallen gaan werken, en werden rompjes en dekken ook door andere bedrijven gemaakt. Met wisselend resultaat, er zitten wel een aantal slecht gelamineerde bootjes tussen. De vraag was nogal groot toen.
Maar ondanks alles geweldige en zeer zeewaardige bootjes! Er gaat er deze winter weer ééntje de Atlantische oceaan over: https://www.sofatosailboat.co.uk/
In 1967 ook al een keer gedaan, de schipper eindigde toen op Cuba en in de gevangenis, en bedacht tussendoor de Windpilot windvaan:
windpilot.com/blog/en/columns/...-englischen-wurzeln/


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 16 okt 2024 09:38 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 16 okt 2024 14:31 #1591497

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Over mastvoet; enige tijd geleden lag ik tijdens de winter langszij aan de drijvende steiger.
Slechts één ander jacht, een grote Amerikaanse catamaran, een grote Lagoon.
Ik maakte een praatje met de eigenaar, bleek dat ze er lagen wegens een herstelling. Hun rolfok was vast komen te zitten, Een plaatselijke “reparateur” zou die rolfok herstellen en had na twee dagen tevergeefs proberen het ding los te krijgen de hele voorstag plus rolfok trommel afgenomen. Een of ander val zorgde ervoor dat de mast niet naar achter omviel.
Ik verhuisde iedere avond naar een zekere ankerstek, wist hoe gevaarlijk die drijvende steiger tijdens winterse onweersstormen kan zijn.
Ik waarschuwde de eigenaar /schipper dat hij daar gevaarlijk lag, vertelde hem dat mijn bootje tijdens een onweersstorm onder die steiger was terecht gekomen met het zijdek. Bovendien waarschuwde men voor onweer.
Na twee dagen heen en weer van de steiger naar de ankerstek sprak ik de man nog eens aan, daar kunnen golven tot anderhalve meter staan. Het was duidelijk dat de man met zijn grote schip gerust was.
S´nachts kregen we een kort onweer met de gebruikelijke westenwind. Volgende morgen kijk ik met de kijker of onze gast reeds te wachten stond op de drijvende steiger, bleek dat de catamaran zijn mast verloren had.
Bij een lagoon staat de mast gewoon los in een allu mastvoet schoentje. Zelfs een “pompende mast op zee heeft reeds tot uitwippen van de mast geleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 16 okt 2024 18:02 #1591540

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5245
OldBawley schreef :
Over mastvoet; enige tijd geleden lag ik tijdens de winter langszij aan de drijvende steiger.
Slechts één ander jacht, een grote Amerikaanse catamaran, een grote Lagoon.
Ik maakte een praatje met de eigenaar, bleek dat ze er lagen wegens een herstelling. Hun rolfok was vast komen te zitten, Een plaatselijke “reparateur” zou die rolfok herstellen en had na twee dagen tevergeefs proberen het ding los te krijgen de hele voorstag plus rolfok trommel afgenomen. Een of ander val zorgde ervoor dat de mast niet naar achter omviel.
Ik verhuisde iedere avond naar een zekere ankerstek, wist hoe gevaarlijk die drijvende steiger tijdens winterse onweersstormen kan zijn.
Ik waarschuwde de eigenaar /schipper dat hij daar gevaarlijk lag, vertelde hem dat mijn bootje tijdens een onweersstorm onder die steiger was terecht gekomen met het zijdek. Bovendien waarschuwde men voor onweer.
Na twee dagen heen en weer van de steiger naar de ankerstek sprak ik de man nog eens aan, daar kunnen golven tot anderhalve meter staan. Het was duidelijk dat de man met zijn grote schip gerust was.
S´nachts kregen we een kort onweer met de gebruikelijke westenwind. Volgende morgen kijk ik met de kijker of onze gast reeds te wachten stond op de drijvende steiger, bleek dat de catamaran zijn mast verloren had.
Bij een lagoon staat de mast gewoon los in een allu mastvoet schoentje. Zelfs een “pompende mast op zee heeft reeds tot uitwippen van de mast geleid.

Over de Lagoon vind je talloze berichten en video's wat er allemaal aan schort. Eén van de meest slecht gebouwde cat's ooit. tenzij je er op woont en niet de haven uit komt, dan schijnt het mee te vallen.
René
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 16 okt 2024 19:00 #1591557

ER is één type (ik weet niet welke maat) die heeft heel zwakke bulkheads. Hoge reparatiekosten, werf erkent en compenseert wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 17 okt 2024 16:54 #1591706

Vandaag hard gewerkt. Metalen plaatje binnen en bouten door en door. De gaten kwamen net naast de steunpaal uit. Goede laag sikaflex ertussen en nu zit het weer stevig. Zaterdag poging twee om de mast overeind te zetten.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geluk bij een ongeluk. 17 okt 2024 17:16 #1591711

Achterstag niet vergeten!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 17 okt 2024 17:16 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl