Op de site van Marlow kun je van al hun touwsoorten alle specs zien.
Dit is de rek van een soort Dyneema:
Toch nog 2% rek bij 100% load.
Nou doen we nooit 100%.
Een 10 mm D2 GrandPrix 78 *Dyneema 78 core en polyester mantel gaat tot 5000 kg.
Op een val zal max 10% daarvan staan (geleverd door de schoot) en de rek is dan max een half %.
Op een masthoogte van pakweg 15 meter (plus stuk val over dek) is dat nog altijd zo'n 10 centimeter. Merkbaar!
Polyester is veel erger, rekt tot 25% bij max last. Om het maar niet over nylon te hebben, 40%
Een lijn met Dyneema en polyester mantel bestaat uit 3 dingen:
Dyneema, polyester en lucht. Sommige merken bestaan voor 30 tot 50% uit lucht.
Je kunt dat allemaal simpel uitrekenen uit het volume, gewicht en breeksterkte van een lijn.
Polyester heeft een dichtheid van 1,38 kg/liter, Dyneema is met 0,98 een stuk lichter.
En doe nou gewoon de sluiting eraan met een Bavknot. Niet splitsen. Die Bavknot snij je er na x jaar af (10 cm touw-verlies) en dan schuift de hele lijn 10 cm op en zijn alle slijtplekken (stopper, schijven) net weer op een plek waar ze niet verder slijten. Zo doe je 100 jaar met een val.