Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Masttrim - achterstagspanning - stagspanning

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 18 jan 2025 15:42 #1607476

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8903
Gepijlde zalingen, achterstagspanning van Seldén.
Heb het gevoel dat het een en ander niet helemaal klopt.

Beginnende bij achterstag. Hoe hard staat ze / mag ik draaien? Er is nergens een indicator om dit na te gaan.
Mast staat aardig krom en de draaiweerstand van stagspanner is relatief klein.
Als ik de mast rechter wil hebben, voelt de achterstag "slap"; er zit dan veel bewegingsruimte in (onderste twee foto's).

Is het ok om steeds die kromming te hebben?
Zitten met een volledig doorgelat grootzeil; lastig verschil te zien (voor mij :blush: ).














Laatst bewerkt: 18 jan 2025 15:46 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 18 jan 2025 16:03 #1607479

Onderste 2 foto's is een keurige prebend met losse achterstag.

Een mast mag vaak 2% van de lengte krom staan als max.
Kun je vast opzoeken bij de specs van je mast.
Kan zijn dat dat teveel is voor het grootzeil.
Dan krijg je een plooi van halve masthoogte naar einde giek.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 18 jan 2025 16:50 #1607482

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8903
Die plooi heb ik nog niet gezien, maar daar zitten de zeillatten misschien voor iets tussen.

Als we voltuig bij 4bft zeilen, dan komt de onderste verstaging (D1 ?) los te staan (bij achterstag zoals in foto's 2 en 3).
Vanaf meer wind zou ik de spanners er gewoon tussenuit kunnen halen, zo los.
Ok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 19 jan 2025 18:58 #1607655

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8903
Ben me aan het inlezen.
Achterstag mag max 20% BL op spanning staan; 15% is normaal.
Te bepalen met meetstok van 1m = 1,5mm uitgerekt.
Markeren op stag om te kunnen vaststellen.

Hoofdwant (cap shrouds V1-D3) idem, te bepalen met meetstok van 2m = 3mm tot max 4mm uitgerekt.
15% maakt dat voorstag op 20% zit.

Stappenplan afstellen:
1. cap shrouds op 15%
2. mastvorm rechten door regelen onder- en tussenwant (D1, D2)
3. cap shrouds aanspannen tot 20%
4. achterstag op 15% zetten (max 20%)
--> cap shrouds komen losser
5. cap shrouds regelen op 20%
6. achterstag volledig ontspannen
7. controleer of cap shrouds op max 25% staan.

Onder zeil:
- 20° helling
- achterstag op 20%
- cap shroud lij mag niet slap staan
- mastvorm rechten met onderwant (D1)
- varend mag achterstag nooit spanningsloos zijn!

Ik zal dus zeilend op een of andere manier moeten zien/meten hoe krom de mast staat om D1 te regelen.
Er wordt gesproken van max 5mm :woohoo:
Geen idee hoe ik dat kan vaststellen...
Laatst bewerkt: 19 jan 2025 19:01 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 19 jan 2025 22:01 #1607678

Wat is je doel van deze exercitie; wat wil je bereiken/zien onder zeil? En waarom?
Laatst bewerkt: 19 jan 2025 22:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 19 jan 2025 22:24 #1607681

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1108
Misschien heb je hier wat aan?
globalsolochallenge.com/standing-rigging-tune/

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 20 jan 2025 06:00 #1607692

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8903
Nachtvlinder schreef :
Wat is je doel van deze exercitie; wat wil je bereiken/zien onder zeil? En waarom?

Ik meende dat het duidelijk was, maar even mijn vragen gequoot.
Beginnende bij achterstag. Hoe hard staat ze / mag ik draaien? Er is nergens een indicator om dit na te gaan.
Mast staat aardig krom en de draaiweerstand van stagspanner is relatief klein.
Als we voltuig bij 4bft zeilen, dan komt de onderste verstaging (D1 ?) los te staan (bij achterstag zoals in foto's 2 en 3).
Vanaf meer wind zou ik de spanners er zo tussenuit kunnen halen zo los

Baasklusje heeft een deel beantwoord, de rest ben ik zoekende tegengekomen.
Wil meer inzicht krijgen in de (wissel) werking van al die stagen. Waar ik bv. niet bij stilstond is dat bij aanhalen achterstag de spanning op de voorstag in verhouding veel meer toeneemt door de kleinere hoek die ze maakt (kan dubbel zoveel zijn).

Dan doe ik hopelijk niet dezelfde domme fouten als vorige eigenaar :whistle:

Laatst bewerkt: 20 jan 2025 06:06 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 20 jan 2025 06:20 #1607695

Ilex schreef :
Baasklusje heeft een deel beantwoord, de rest ben ik zoekende tegengekomen. Wil meer inzicht krijgen…

Mooi, even leek het er weer op dat de Seldén vuistregels ook hier tot een wetenschap verheven werden. Goed kijken en proberen wat iets voor jóuw romp, jóuw tuig en jóuw zeilen doet en de “regels” hooguit als startwaarde (geen doel op zich) gebruiken. Dát geeft het inzicht waar je naar op zoek bent.

Ilex schreef :
…hoe krom de mast staat om D1 te regelen.
De spanning op D1 (ook wel het hoofdwant niet het topwant) is geen doel opzich maar een van de middelen om de kromming van de mast te regelen. Je draait de zaken om! Dat want redt zich wel…

De procedure die je voorstelt lijkt mij ok, afgezien van het vastpinnen van jezelf op die genoemde spanningen (die zijn geen doel en erg hoog!). In het algemeen voor fractioneel met gepijlde zalingen (mijn inzichten):

-méér spanning op alles geeft een tuig dat zich stijver gedraagt maar met in verhouding minder voorstagdoorhang dan mastbuiging. Je zeilen vertellen wat nodig is. Je romp wordt zwaarder belast uiteraard

-met (bijna) losse achterstag: hogere spanning op de topwanten geeft meer mastbuiging en iets minder voorstagdoorhang. Spanning op D1/D2 neem hierdoor ook toe (de gepijlde zalingen duwen de mast naast voren). Meer spanning zetten op D1/D2 voorkomt dit en trekt de mast weer rechter. Voorstagdoorhang wordt óók minder daardoor.

-aantrekken achterstag duwt de masttop naar beneden en trekt deze naar achter. Mast wil hierdoor uitknikken naar voren: topwant voorkomt dit niet want komt hierdoor juist van spanning. Hoofdwant werkt dit uitknikken wél een beetje tegen want komt verder op spanning en beperkt dat zalingen zich naar voren verplaatsen. De combinatie van voorspanning in de wanten bepaalt de invloed die het achterstag als trimhandle heeft op de mastbuihing én voorstagdoorhang. Je zeilen geven aan hoeveel invloed je achterstag op grootzeil en voorzeil moet hebben.

Daarom dus foto’s maken onder zeil van wat je ziet! Een los want hoeft geen probleem te zijn zolang je mast onder helling stabiel staat en je zeilen de gewenste vorm hebben, maar kan, in combinatie met een slappe voorstag, ook betekenen dat het topwant veel te strak staat.

Ik zou dus niet klakkeloos “de regels” volgen en die percentages al helemaal niet als heilig beschouwen, maar gebruiken om een idee te vormen waarom je nu ziet wat je ziet. Dan gaan aanpassen, gaan zeilen, foto’s maken en begrijpen wat je hebt zien veranderen, aanpassen enzovoort…

Een simulatie met buigende rietjes, rekkende elastiekjes en rompen die je kunt vervormen zou best leuk en nuttig zijn denk ik om droog en snel te kunnen spelen hiermee. Niet zo eenvoudig te bouwen ben ik bang!
Laatst bewerkt: 20 jan 2025 07:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 20 jan 2025 07:38 #1607698

Selden Hints and Advice (on rigging and tuning
of your Seldén mast).

Gezien ik de mast wel eens strijk ivm transport, hier regelmatig gebruik van gemaakt om de mast weer goed te trimmen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 jan 2025 07:39 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 20 jan 2025 12:41 #1607755

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8903
Holapola, Nachtvlinder: daar ben je even voor gaan zitten! Bedankt!

Zal het een paar keer lezen en trachten een beeld te vormen.
Dat de info van Seldén geen wetmatigheid is, neem ik van je aan.
Heb op onze vorige monohull de boel zo geregeld en dat heeft het allemaal uitgehouden, maar nu tijd om een stapje verder te gaan in het begrijpen waarom.

Foto's nemen = goed idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim - achterstagspanning - stagspanning 20 jan 2025 12:43 #1607756

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8903
Orange Sunset schreef :
Selden Hints and Advice (on rigging and tuning
of your Seldén mast).

Gezien ik de mast wel eens strijk ivm transport, hier regelmatig gebruik van gemaakt om de mast weer goed te trimmen.

Heb ik gebruikt. Toch bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl