Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: verhouding zeilmeters en waterverplaatsing

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 10:45 #1611258

Orange Sunset schreef :
Nauticat maakt naast motorzeilers (meestal kajuitingang gangboord) ook zeilboten (kajuitingang in kuip). Misschien een mooi alternatief / balans tussen performance/comfort om heen te kijken?
Jazeker maar die steken weer te diep. Het is ook nietgoed of 't deugt niet ;-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 10:48 #1611260

Herman Hartman schreef :
ter overdenking en inspiratie en ja ook een compromis. Aanbod hierin is niet erg groot.

www.botentekoop.nl/boot/1988-vilm-121-9539591/

www.botentekoop.nl/boot/1985-p...motorsailer-9588459/
Die Vilm heb ik een bezichtiging zodra die uit de berging komt!
Die banjer is ook leuk! Er schijnt ook een versie te zijn met achterkajuit. Dan benadert die ons perfecte plaatje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 12:11 #1611269

Noballast schreef :
Bij “comfort” wordt nog wel eens vergeten dat dit begint bij een goed zeilende boot. Dat wordt nog wel eens gebagatelliseerd door te zeggen “ik ben toerzeiler geen wedstrijdzeiler” terwijl juist ook voor de toerzeiler goede zeileigenschappen ook essentieel zijn. Er is nogal een verschil tussen motoren, motorzeilen, dobberen en zeilen naar je volgende bestemming. Daarnaast bepaald een goede uitrusting ook het comfort. Goede lieren, fijn sturen, vlot kunnen reven, etc. etc. Als laatste de ruimte en inrichting van de boot.
Ook niet onbelangrijk maar helaas wordt bij “comfort” vooral aan dat laatste gedacht.
Just my 2c.

Leuk allemaal , maar ik ken mensen die nooit reven ! Die varen alleen met lekker weer en blijven boven de 4bf zeker op de plek in de haven liggen .

Goed sturen , boot snelheid dan ? Ik zou zeggen ga eens praten met bv platbodem eigenaren of de lang kiel schipper etc , want je koop in elk geval geen platbodem omdat het snel en scherp stuurt , en al helemaal niet om bij een 10 kn wind het maximale uit te persen aan snelheid . Je kunt het je niet voorstellen , maar heel veel mensen boeit het echt niet of ze 40 graden aan de wind kunnen of nog dichter , of dat ze 4kn lopen of 4,2 om eens wat te noemen .

Comfort is namelijk niet te beschrijven of te bepalen , jouw lijstje wat jij er bij voelt heb je uitgelegd , maar vraag het nog 30 andere bootjes mensen en je zult haast 30 verschillende antwoorden krijgen met wat punten die elkaar raken maar eenduidig wordt het nooit .

Wil je weten hoe mensen in de praktijk hun comfort uiten ? Kijk eens rond in je eigen haven , wat zie je ? 1 boot of tientallen verschillende ? Dat is meteen je antwoord :)
Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 11 feb 2025 12:12 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 13:21 #1611290

Houten-Klaas schreef :

Leuk allemaal , maar ik ken mensen die nooit reven ! Die varen alleen met lekker weer en blijven boven de 4bf zeker op de plek in de haven liggen .

Goed sturen , boot snelheid dan ? Ik zou zeggen ga eens praten met bv platbodem eigenaren of de lang kiel schipper etc , want je koop in elk geval geen platbodem omdat het snel en scherp stuurt , en al helemaal niet om bij een 10 kn wind het maximale uit te persen aan snelheid . Je kunt het je niet voorstellen , maar heel veel mensen boeit het echt niet of ze 40 graden aan de wind kunnen of nog dichter , of dat ze 4kn lopen of 4,2 om eens wat te noemen .

Comfort is namelijk niet te beschrijven of te bepalen , jouw lijstje wat jij er bij voelt heb je uitgelegd , maar vraag het nog 30 andere bootjes mensen en je zult haast 30 verschillende antwoorden krijgen met wat punten die elkaar raken maar eenduidig wordt het nooit .

Wil je weten hoe mensen in de praktijk hun comfort uiten ? Kijk eens rond in je eigen haven , wat zie je ? 1 boot of tientallen verschillende ? Dat is meteen je antwoord :)

Maar TS maakt langere reizen, over zee. Dan vallen een aantal aspecten uit je bovenstaande betoog af. Maar bepalen wat comfort is is mede afhankelijk van je vaarwensen en ervaring daarbij. In mijn geval is dat nogal geëvolueerd over de jaren, noem het voortschrijdend inzicht. Wat ik vroeger ambieerde en uiteindelijk ook gedaan heb past tegenwoordig niet meer bij mijn zeilwensen. Zo gaat dat.

Maar comfort in relatie tot zeileigenschappen wordt naar mijn mening wel door menig toerzeiler onderschat. Natuurlijk kan dat ook komen door niet boven Bf4 uit varen te gaan als dat tenminste bij je zeilbeleving past. Wil je wat verder weg bestemmingen gaan bereiken kom je zeilend op alleen bezeilde koersen ook een heel eind, of desnoods motorzeilend als dat nodig is. Maar een goed zeilende boot brengt verder weg bestemmingen nou eenmaal wel veiliger, plezieriger en sneller dichterbij. Dat is ook comfort.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 11 feb 2025 13:23 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 13:48 #1611292

RickVis2 schreef :
Ik ken weinig motor zeilers waarbij de nadruk meer op het zeilen ligt dan motoren. Op zich is met motoren ook weinig mis, mits je motor goed geïsoleerd is. Wellicht zijn er ontwerpen van enkele jachtontweroers die hierin gespecialiseerd zijn. Een van de Stadt oid?

Onderhoud is op termijn van een stalen boot wel een ding, helemaal als je wat ouder wordt. Dat staat of valt natuurlijk bij hoe hoe het schip nu is en of je het kunt bijhouden.

Een polyester alternatief is misschien een Southerly 100, die wel van polyester is maar een stuk korter.

Ik weet niet wat het budget is, maar ik zou inderdaad gaan voor een poly motorzeiler, of anders één van de oudere Franse deksalonmodellen.

Hier een aardige Southerly, met opgetrokken zwaard maar 60cm diep:

www.botentekoop.nl/boot/1981-southerly-105-9508375/
Laatst bewerkt: 11 feb 2025 13:52 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 16:22 #1611328

Noballast schreef :
Houten-Klaas schreef :

Leuk allemaal , maar ik ken mensen die nooit reven ! Die varen alleen met lekker weer en blijven boven de 4bf zeker op de plek in de haven liggen .

Goed sturen , boot snelheid dan ? Ik zou zeggen ga eens praten met bv platbodem eigenaren of de lang kiel schipper etc , want je koop in elk geval geen platbodem omdat het snel en scherp stuurt , en al helemaal niet om bij een 10 kn wind het maximale uit te persen aan snelheid . Je kunt het je niet voorstellen , maar heel veel mensen boeit het echt niet of ze 40 graden aan de wind kunnen of nog dichter , of dat ze 4kn lopen of 4,2 om eens wat te noemen .

Comfort is namelijk niet te beschrijven of te bepalen , jouw lijstje wat jij er bij voelt heb je uitgelegd , maar vraag het nog 30 andere bootjes mensen en je zult haast 30 verschillende antwoorden krijgen met wat punten die elkaar raken maar eenduidig wordt het nooit .

Wil je weten hoe mensen in de praktijk hun comfort uiten ? Kijk eens rond in je eigen haven , wat zie je ? 1 boot of tientallen verschillende ? Dat is meteen je antwoord :)

Maar TS maakt langere reizen, over zee. Dan vallen een aantal aspecten uit je bovenstaande betoog af. Maar bepalen wat comfort is is mede afhankelijk van je vaarwensen en ervaring daarbij. In mijn geval is dat nogal geëvolueerd over de jaren, noem het voortschrijdend inzicht. Wat ik vroeger ambieerde en uiteindelijk ook gedaan heb past tegenwoordig niet meer bij mijn zeilwensen. Zo gaat dat.

Maar comfort in relatie tot zeileigenschappen wordt naar mijn mening wel door menig toerzeiler onderschat. Natuurlijk kan dat ook komen door niet boven Bf4 uit varen te gaan als dat tenminste bij je zeilbeleving past. Wil je wat verder weg bestemmingen gaan bereiken kom je zeilend op alleen bezeilde koersen ook een heel eind, of desnoods motorzeilend als dat nodig is. Maar een goed zeilende boot brengt verder weg bestemmingen nou eenmaal wel veiliger, plezieriger en sneller dichterbij. Dat is ook comfort.

Dat kan allemaal wel maar als ik dit lees ;

We zoeken meer luxe voor langer verblijf. We bezochten een bloemsma motorsailer. De eigenaar was zo eerlijk te vermelden dat hij alleen bij windkracht 6 zeilt zonder schroef bij. Tja dat is niet wat we willen. Nu ligt er in Duitsland een Fahrensman stalen schip met 9 ton waterverplaatsing.
>>>www.boat24.com/nl/zeilboten/no...salon/detail/553127/<<<
ik vraag me af of die nog een beetje zou willen zeilen. Ik snap dat je altijd in moet leveren voor gewicht en luxe. We zijn ook geen wedstrijdzeilers. maar het moet wel leuk blijven natuurlijk.


TS is dus echt nog zoekende en als je naar een motorsailor al gaat kijken zit je wel heel erg ver van het 100% zeilen af . Maar het kan voor TS wel het comfort geven wat ze willen . Het blijkt dat TS het niet erg vind om op zeil iets minder hard te lopen .
Gezien openingsvraag wil TS meer comfort en langer verblijf aan boord , de vraag is dat langer verblijf is dat de wereld over of tochtjes en voornamelijk cruisen en verblijf in anker plaats of haven .

Comfort is dus ; aan wie je het maar vraagt .
Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 11 feb 2025 16:25 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 16:31 #1611331

skik op reis schreef :
RickVis2 schreef :
Een polyester alternatief is misschien een Southerly 100, die wel van polyester is maar een stuk korter.
We hebben een southerly bezichtigd in het VK. Maar de stuurstand overtuigd niet om daadwerkelijk te gebruiken. Net alsof je thuis middenin de kamer zit te sturen. Een swingkiel is wel een handige combi van droogvallen en zeileigenschappen denk ik.
In polyester zijn er wel kandidaten maar die steken doorgaans te diep.
Ergens wordt het altijd een compromis.

Wij hebben 6 jaar lang een southerly gehad (een 115) en de stuurstand binnen is prima te gebruiken hoor, ook zeilend. Voor de rest tikt ie ook vrijwel al je eisen af: nog heel redelijk zeilend, een dekhuis en droogvallen, zowel onder zeil als achter het anker comfortabel en veel ruimte/opbergruimte voor zijn lengte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verhouding zeilmeters en waterverplaatsing 11 feb 2025 19:01 #1611353

JeroenFemke schreef :
Wij hebben 6 jaar lang een southerly gehad (een 115) en de stuurstand binnen is prima te gebruiken hoor, ook zeilend. Voor de rest tikt ie ook vrijwel al je eisen af: nog heel redelijk zeilend, een dekhuis en droogvallen, zowel onder zeil als achter het anker comfortabel en veel ruimte/opbergruimte voor zijn lengte.
OK. ik sprak deze zomer een schipper van een 105 die erg negatief was overde stuurstand. Dat is dus kennelijk voor nuance vatbaar. Misschien toch eens bezichtigen en proefvaartjedoen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 16:00 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl