Hallo,
Het Selden single line reefing system werkt veel te stroef op onze Etap 26i.Ik heb mijn giek met dit reefsysteem op de operatietafel liggen in mijn garage en heb het kunstof achterstuk gedemonteerd.
(en ondertussen gaan de lijnen in de was voor het geval ik ze herbruik).Dit geeft mij toegang tot de blokken en tot de wagentjes die in de giek lopen.Mijn bedoeling was om de giek binnenin te reinigen en om de blokken en de wagentjes met McLube-Sailkote te smeren.Reinigen op zich was geen slecht idee want er kwam behoorlijk wat stof uit de rails waarover de wagentjes lopen.Maar mijn observatie is echter dat blijkbaar het merendeel van de wrijving in het systeem komt van de lijnen. Die schijnen
te dik te zijn voor de vaste wieltjes bij ingang en uitgang van de giek en zeker bij de passage door de wagentjes.
Nochtans zijn ze alle 10mm zoals voorgeschreven.Het probleem met het reefsysteem stelt zich vooral bij het ontreven, je moet dan nog naar de mast om de lijn uit de giek
te trekken en ook aan het achterlijk.Heeft iemand van jullie ervaring met dit systeem om het te brengen zodat reven en ontreven vlot gaat vanuit de kuip?Bij een speurtocht via het internet vond ik booteigenaren die alle lijnen vervangen hebben door 8mm lijnen met dyneema kern.
Weet iemand van jullie of de valstoppers lijnen van 8 mm klemmen? Of kent iemand het type valstopper op Etap 26i?Indien ik de lijnen zou vervangen stelt zich nog een andere vraag. Aan een wagentje in de giek zit ook een lijn naar het voorlijk
bevestigd met een (klein) vast oog. Ik zou dan een lijn bestellen met een oog als einde, maar dan moet ik het palletje dat door dit oog gaat
kunnen losmaken en terug installeren op het wagentje. Dit palletje is geborgd met “speciale” borgringen (K6). (K6 op de tekening is voor etap 26i een verende borgring zonder splitpen.)Heeft iemand zo’n borgring ooit losgemaakt en terug geinstalleerd, en indien zo hoe dan? (blijkbaar moet ik nieuwe borgringen bij Selden bestellen).
Dit is een borgring zonder “oogjes” voor een borgringtang.
Ik kijk met belangstelling uit naar reacties en dank bij voorbaat,
Paul