Foto 2 geeft de geplande route voor de schoot aan, bij het zwarte knietje moet de schoot door het "dak" heen en loopt dan onder de "luifel" foto 3 door naar voren.
Alternatief is foto 4 buiten de verstaging om naar de lier maar dan moet de knik kort voor lier gemaakt worden.
De route van foto 2 heeft mijn voorkeur, behalve de schoot voor de tweede fok (gaat gebruikt worden ipv het reven van de genua, als keerfok scherp aan de wind en bij ruimere koersen via de genuaschoten) wil ik deze route ook gebruiken voor een tacklijn naar de gennaker. Ik heb op de stuurstand de ogen op minimaal 2 meter boven de waterspiegel en dus een grote blinde hoek met gehesen gennaker, dan is de tacklijn, behalve voor wat trimmen prima te gebruiken om even onder de gennaker door te kunnen kijken en daar is de lier niet voor nodig (1 op 2 vertraging ingebouwd).
Overigens even met 2 blokken op een meerpaal geklemd even getest, zelfs een haakse bocht is geen enkel probleem foto 1, mits goed uitgelijnd.