Iska schreef :
De Optimaal schreef :
mastvoet is van gietaluminium, scheurtje kan in zoverre kwaad
1.) als je op zout water zit is de lucht ook enigszins zout en trekt dat in je aluminium. Zout en aluminium en vocht...slechte combi
2.) in de wintermaanden als er vocht in is getrokken, we zouden eens een keer winter krijgen met een paar graden vorst. Gezien de weinige volume water die dan in de scheur zit zal dit snel bij weinig vorst al bevriezen, ook dit vind aluminium niet fijn.
Voor nu zou ik gewoon lekker gaan varen, in het naseizoen mast eraf en de voet laten dicthtlassen
Goed punt. Ik zal eens op zoek gaan naar een goede TIG lasser. Ik kan zelf aardig lassen, maar zoiets structureels besteed ik misschien toch liever uit.
Joop66 schreef :
Wat De Optimaal zegt.
Ik zou ook willen weten hoe de rest van de directe omgeving er uit ziet.
Maar voor nu: lekker varen.
De tweede foto laat iets meer zien. Verder zijn er geen duidelijke mankementen. De andere kant heeft geen scheur, en het dek/polyester ziet er nog goed uit. Gelukkig..
begin en eind van de scheur inboren, scheur zelf uitdrmelen. Van ingeboord gat naar ingeboord gat dicht lassen met TIG, Mig en sommigen kunnen dit ook solderen met een brander.
Daarna de las netjes afwerken en het geheel stralen en in de primer zetten.
Bovenstaande heb ik 14 jaar geleden ook gedaan (ik heb een Optima 98AK,...grotere versie van jou 92 met identieke onderdelen). mastvoet is daarna nooit meer gaan corroderen oid.
De foto bekijkend,..de onderzijde van je mast verdiend ook aandacht,...lijk al aardig aangetast te zijn, aluminium lijkt al te verkruimelen. Dan krijg je situaties zoals de foto na jou post....."kan nog erger"