Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: valgeleiders

valgeleiders 25 juli 2025 10:08 #1638866

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
iemand ervaring?
antal.it/en/products/r6-14_57_905
antal.it/en/products/d460_57_718 of evt. 2x3 op elkaar als de bolling van m'n dek niet past.

...of nog iets anders?
Selden maakt ook gelagerde, Spinlock geloof ik niet. Of maakt dat niet uit?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 25 juli 2025 10:09 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 25 juli 2025 10:53 #1638870

Prima ervaringen met (andere producten van) Antal. Absoluut de gelagerde nemen; die uit je eerste link zou ik nooit inzetten voor hoeken >15 graden (geven veel wrijving)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 25 juli 2025 11:52 #1638886

Grotere schijfdiameter voor hoeken >15gr.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 25 juli 2025 18:45 #1638947

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Deze 15 graden worden bedoeld "in het vlak van de schijf".

"uit het vlak van de schijf" zou ik onder de 5 graden blijven.

(Ooit eind vorige eeuw in mijn eerste baan aan een ingrijpende modificatie van de staalkabelbesturing van een straalvliegtuig gewerkt; "out of plane angle less than 3 degrees")

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 25 juli 2025 20:05 #1638959

O sorry, ik zie dat ik verwarring heb geschept. Ik boel dat je bij serieuze deflectiehoeken (ik gaf 15 graden als voorbeeld) blokken moet gebruiken ipv dit:

Laatst bewerkt: 25 juli 2025 20:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 25 juli 2025 20:10 #1638961

Nachtvlinder schreef :
O sorry, ik zie dat ik verwarring heb geschept. Ik boel dat je bij serieuze deflectiehoeken (ik gaf 15 graden als voorbeeld) blokken moet gebruiken

Precies.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 26 juli 2025 04:18 #1638989

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
TuuLeVi schreef :
iemand ervaring?
antal.it/en/products/r6-14_57_905
antal.it/en/products/d460_57_718 of evt. 2x3 op elkaar als de bolling van m'n dek niet past.

...of nog iets anders?
Selden maakt ook gelagerde, Spinlock geloof ik niet. Of maakt dat niet uit?

De eerste zijn geschikt voor heel kleine hoeken en/of Dyneema.

De wrijving in alles wat op wrijving gebaseerd is, is ongeveer dit:

2 x sin (alfa/2) x mu x r/R

alfa = omslagen hoek,
mu = wrijvingscoefficient. ~ 0.05 tot 0.2 voor de meeste plastics op alu-oxide.
r/R = verhouding tussen binnen en buiten diameter rol (bij de eerste is dit dus 1)

voor goede kogellagers is de wrijvings coefficient iets van 0.01, voor de torlon dingen aan boord zou ik iets van 0.02 tellen, als ze goed en schoon zijn.

Kogellagers zijn slecht met kleine bewegingen de hele tijd. Daar slijten ze ontzettend van. Ook schokken vinden ze niet fijn.

De winst van kogellagers (onder last) lijkt me beperkt. Ja, ze voelen super lekker aan, maar onder last scheelt het weinig, denk ik. En het brengt wel flink wat extra kwetsbaarheid met zich mee. Ik vind (mening dus, gebaseerd op mijn gebruik) glijlager rolletjes hier het beste compromis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 26 juli 2025 05:06 #1638991

Joop66 schreef :
De winst van kogellagers (onder last) lijkt me beperkt. Ja, ze voelen super lekker aan, maar onder last scheelt het weinig, denk ik. En het brengt wel flink wat extra kwetsbaarheid met zich mee.

Ik merk een gigantisch verschil in wrijving tussen de blokken met glijlagers in mijn vorige boten en de kogelgalerde blokken op mijn huidige boot. Bedenkt dat je tijdens het hijsen van een zeil 99% van de hijs onder zeer lichte load gebeurt (gelijdelijk toenemende massa van het zeil en steeds meer leuvers die aktief worden) en alleen de laatste centimeters onder hogere load plaats vindt. Óók de wrijvingsverliezen in de arbeid tijdens die eerste 99% spelen echt een merkbare rol!

Dat een zeil snel naar beneden roetsjt bij loshooien val of reven ervaar ik ook als prettig.

Kwetsbaarheid lijkt mij een kwestie van dimensioneren. Die van mij zijn >15 jaar oud, enig onderhoud is af en toe uitspoelen met waterslang erop.
Laatst bewerkt: 26 juli 2025 05:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 26 juli 2025 05:09 #1638992

Bij hijsen snap ik je volledig Nachtvlinder. Na hijsen volgt een statische belasting en daar houden kogellagers minder van als naald of glijlagers. Ik denk dat dat is wat Joop bedoeld.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 26 juli 2025 05:12 #1638993

Zou kunnen, maar er gaat niets kapot als je juist dimensioneert (n=1). Voor je kogelgelagderde giek- of voorzeil traveller wagens geldt hetzelfde: die bewegen ook zonder load en staan stil ónder load.
Laatst bewerkt: 26 juli 2025 05:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 26 juli 2025 05:24 #1638994

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
Nachtvlinder schreef :
Zou kunnen, maar er gaat niets kapot als je juist dimensioneert (n=1). Voor je kogelgelagderde giek- of voorzeil traveller wagens geldt hetzelfde: die bewegen ook zonder load en staan stil ónder load.

Nee, dat is t dus niet.

en.wikipedia.org/wiki/False_brinelling

Kogellagers kunnen prima stuk gaan vrijwel zonder belasting. Juist door kleine semi-statische bewegingen. Precies zoals bijvoorbeeld het blok van een schoot of een val tijdens vlagen. Misschien wordt je hier gered door het gebrek aan smering, en inderdaad altijd goed uitspoelen. Maar ik wil ze perse niet, en dat is omdat ik ze ken uit mijn werk.
Laatst bewerkt: 26 juli 2025 05:25 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 26 juli 2025 08:30 #1639025

Technisch zal je verhaal uiteraard kloppen, maar in de (mijn…) praktijk blijkbaar niet. 15 Jaar oud Frederiksen spul, wordt al een tijd niet meer gemaakt. Wél een paar maten overgedimensioneerd: dat is voor mijn tuig nog wel te betalen; voor een 40 voeter wordt dat een ander verhaal…
Laatst bewerkt: 26 juli 2025 08:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 29 juli 2025 16:04 #1639838

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
ik heb nog 2 van deze liggen; geen wentellagers.
Ik zou er 2 bij kunnen kopen, maar ik heb geen idee welke het zijn.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 30 juli 2025 10:43 #1639984

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
Joop66 schreef :
Maar ik wil ze perse niet, en dat is omdat ik ze ken uit mijn werk.
Okay, dus geen Antal, volgens jou?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 06:42 #1640473

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
...heeft iemand hier ervaring met specifiek deze?
antal.it/en/products/d560_57_723

Zijn ze erg stijf, of kunnen ze een beetje dekbolling wel volgen?
Dank!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 01 aug 2025 06:48 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 06:58 #1640478

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18162
Normaal gesproken zal je dek de vorm van deze valgeleider gaan volgen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 07:07 #1640488

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
Hout, of bij Holtere met carbon.... opvullen.
(Op die S&S horen de vallen toch eigenlijk bij de mast....)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 07:54 #1640513

TuuLeVi schreef :
...heeft iemand hier ervaring met specifiek deze?
antal.it/en/products/d560_57_723

Zijn ze erg stijf, of kunnen ze een beetje dekbolling wel volgen?
Dank!

Ik heb de T38 van Spinlock aangeschaft. Niet voor de grote hoekveranderingen van de vallen, dat zijn keerblokken geworden, maar voor het netjes organiseren van de lijnen naar achteren en tevens voor een bevestigingspunt voor de elastieken van de Chinezen. Op de produktfoto zien ze er nogal flimsy uit vind ik, maar in werkelijkheid lijkt het vrij degelijk. Ze kunnen ook enige dekrondte volgen, alhoewel ik dat niet gebruikt heb omdat ik wat extra hoogte nodig had. Dus die (geringe) hoogte heb ik uitgevuld met een dikker composiet balkje.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 08:28 #1640524

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
okay, stijf dus...

Shebee schreef :
Op die S&S horen de vallen toch eigenlijk bij de mast....)
vindt wie?
Ik vind vallen aan de mast kudt.

Noballast schreef :
composiet balkje
da's een mooi idee!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 01 aug 2025 08:29 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 14:31 #1640625

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
'kheb 2 van deze besteld.
antal.it/en/products/d560_57_723


Het hoogteverschil vul ik wel uit....Noballast schreef :
composiet balkje
Hoe heb je dat gedaan, ajb?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 01 aug 2025 14:35 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 16:30 #1640655

TuuLeVi schreef :
Hoe heb je dat gedaan, ajb?

Het makkelijkste is om dat in hout te maken. De dekrondte schaaf of schuur je er dan in. Als je dat met een hardhout doet als teak of iroko hoef je het ook niet te schilderen en kun je het kaal houden (als je dat mooi vind)

Mijn boot kent geen of nauwelijks hout, dus maak ik zoiets in composiet overeenkomstig de rest van de boot. In mijn geval dus een sandwich van schuim en epoxy laminaat.

Vooruit, toevallig heb ik een serie foto’s gemaakt van dat maakproces. Want stel je voor dat iemand daar naar vraagt, heb ik dat tenminste gedocumenteerd.

U vraagt, wij draaien ;)

Dit soort kleine klusjes begint bij mij met het opzoeken van een afgezaagd reststukje. Ik bewaar alles groter dan een paar cm2 en het meeste daarvan komt later ook wel weer van pas. Voordeel van zo’n reststuk is dat het geen kaal schuim is maar er al laminaat op zit.



Ik heb twee afgezaagde stukken die mij al jaren in de weg liggen en waaruit net de twee balkjes gemaakt kunnen worden. Het zijn afzaagsels van beide hoofdschotten met een voor mij dan zeldzame toepassing van hout binnen in het laminaat. Dat vanwege een constructief zwaar belast onderdeel van het klap mechanisme.



Daaruit heb ik twee latjes gezaagd en het schuim verwijderd daar waar dit door dikke epoxy vervangen gaat worden.



De gaten gevuld met dikke epoxy van aerosill om de compressie van de bouten op te vangen en rondom een dikke epoxy van microballoons als afwerking van de kopse kanten.



Het mooie van werken met schuim is dat vergissingen makkelijk hersteld kunnen worden. 9 schijfjes vragen niet om 10 maar om 11 boutjes. :evil:
Vergissing van mij maar een stukje verlenging is er ook zo weer tussen geprutst :)



Ik had de dekrondte erop kunnen plamuren maar kies voor opdikken met steeds dikker wordend laminaat. Dat is minder werk en het integreert meteen de ertussen geplakte verlenging.



Netjes schilderen met hier en daar nog wat microballoons plamuur om het strak te krijgen.



Monteren met vaseline ingesmeerde boutjes en dikke epoxy. Kan ook zonder vaseline maar dan kost het lossen van de boutjes veel meer moeite. In het dek is het schuim rondom de gaten ook verwijderd en dat wordt bij deze montage meteen opgevuld met dikke aerosill epoxy. De boutjes worden dus over een behoorlijke hoogte verlijmd. Dat moet dus wel weer los kunnen.



En klaar :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 01 aug 2025 17:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 01 aug 2025 17:12 #1640669

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
TuuLeVi schreef :
Joop66 schreef :
Maar ik wil ze perse niet, en dat is omdat ik ze ken uit mijn werk.
Okay, dus geen Antal, volgens jou?

Kogelllagers liever niet in statische toepassingen. Nergens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 02 aug 2025 15:08 #1640890

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
Noballast schreef :
maak ik zoiets in composiet overeenkomstig de rest van de boot
bedankt voor je uitgebreide verslag!

Joop66 schreef :
Kogelllagers liever niet in statische toepassingen. Nergens.
dank voor je inzicht, ik heb ze nog een maat zwaarder besteld en ga het toch maar proberen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 13 okt 2025 16:10 #1655117

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
...ze zijn binnen :)


Ik wil de opvulling lamineren, waar kun je dat op doen zonder dat het aan de tafel plakt?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 13 okt 2025 16:49 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

valgeleiders 13 okt 2025 16:16 #1655120

Glazen plaat met wax of PE-folie/vuilniszak?

Mooi kwaliteitsspul!
Laatst bewerkt: 13 okt 2025 16:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl