Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doeksoorten, genua 1

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 18:04 #1656975

holtere schreef :
Onze tapedrive Ha-fok explodeerde na 3 jaar, echt helemaal aan flarden. Dat is al wel even geleden maar ik koop van mijn leven geen folie zeil meer.
Na een uur zeilen het zeil weer in de zak zal wel werken maar dat is niet mijn ding hoewel ik superzuinig ben op mijn spullen.

Kunnen we het er over eens zijn dat dat niet de regel is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 18:26 #1656977

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18159
Nee, iedereen heeft zo zijn eigen gebruik van een zeilboot en soms past het gebruik niet bij de materiaaleigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 24 okt 2025 18:33 #1656978

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Mijn tape drive zilver, destijds van pink sails heeft het meer dan 7 jaar goed gedaan. Wel een x de top moeten laten naaien. Maar die was bij nieuw al aangepast door de zeilmaker omdat ie te lang was
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 26 okt 2025 15:35 #1657302

ISO788 Hans schreef :
AndreAzuree schreef :
klinkt goed, al is 5 jaar natuurlijk relatief kort, voor zo'n duur setje.
Dat vond zijn zeilmaker ook maar hij gaf aan dat hij 5 dagen per week er mee gezeild heeft.. maximaal plezier er van gehad.

Aha, dat maakt het verhaal anders. Dan zou ik er dus (met mijn zeil-mijlen) 10 jaar mee gedaan hebben, dat is uitstekend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 16:49 #1659073

Ik ben bij de zeilmaker geweest, en een uur lang alles gevraagd en gevoeld (allerlei zeilen uit het rek getrokken) aan allerlei doeksoorten. Ik neig nu toch meer naar een wat lichter membraanzeil, dat niet rekt.

Verder besproken dat we gaan inmeten, en gelijk kijken of het nodig is om de rails naar achteren toe te verlengen (of een LFR achter de rails).

Vandaag ff het plafond losgehaald om te kijken hoe de constructie onderdeks zit:













De blauwe lijn geeft aan tot waar het dek flink verdikt is t.o.v. van de rest van het dek. Die verdikking loopt dus ook nog verder door naar achteren, dat is goed nieuws.

De rood omcirkelde bouten zijn van de achterkant van de rails.

De geel omcirkelde bouten zijn van de voorkant van de rails.

Niet gehinderd door enige kennis zie ik mogelijkheden om de rails naar achteren langer te maken (of een LFR in het dek schroeven achter de bestaande rails), omdat de versterking onder het dek een stuk verder doorloopt naar achteren.

Wat denken jullie?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 07 nov 2025 16:55 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 17:27 #1659076

Zonder aarzeling; verlengen die rail. Veruit de goedkoopste oplossing. En simpeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 17:37 #1659080

Inderdaad gewoon verlengen!
Overigens wel vreemd dat de werf dat niet standaard doet op een performance boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 18:10 #1659089

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18159
Volgens mij hoef je helemaal niks te verlengen.
Kijk naar deze foto's waarop je kunt zien dat een vliegend fokschootoog veel verder naar voren gemonteerd zit dan een kar op een rail! Zie daarvoor de groene lijn en vergelijk die met de bevestiging van het vliegende fokschootoog op de andere foto!




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 18:19 #1659093

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4159
Erikdejong schreef :
Inderdaad gewoon verlengen!
Overigens wel vreemd dat de werf dat niet standaard doet op een performance boot.

Het is geen performance boot. Het is een cruising boot pur sang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 18:33 #1659095

Een pur sang Cruising boat zou niet zo'n rompvorm hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 22:34 #1659117

Ik ben het helemaal met Holtere eens. Ga voor een vliegen oog. Zeker als je de investering in een high performance membraanzeil gaat doen. Dan is de versitaliteit die je met een vliegend oog krijgt de volgende stap. Dus dan ben je meteen op de goede weg. Een dergelijk oog geeft veel meer vrijheid aan trim mogelijkheden en is ook nog eens eenvoudiger uit te voeren dan het verlengen van een rail w.m.b.t.

Overigens heb ik als fanatieke wedstrijdzeiler dit seizoen ook niks te klagen gehad, ook met licht weer niet, van mijn relatief zware CDX zeiltjes op mijn eigen tour boot ;) Maar goed ik snap het principe van de marginal gains helemaal! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 22:45 #1659120

Erikdejong schreef :
Inderdaad gewoon verlengen!
Overigens wel vreemd dat de werf dat niet standaard doet op een performance boot.

Dat doen ze wel bij de race-versie (zelfde romp): meer tuig, langere carbon mast, en diepere kiel (2.15), meerprijs is wel 70k ofzo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 22:47 #1659121

holtere" post=1659089]Volgens mij hoef je helemaal niks te verlengen.
Kijk naar deze foto's waarop je kunt zien dat een vliegend fokschootoog veel verder naar voren gemonteerd zit dan een kar op een rail! Zie daarvoor de groene lijn en vergelijk die met de bevestiging van het vliegende fokschootoog op de andere foto!


Ik zie het. De vraag is hoe het bij mijn boot uitpakt. Ik heb natuurlijk geen rail in het gangboord, zoals dit voorbeeld, en ook geen potdeksel om iets aan vast te maken. We gaan binnenkort eens meten, samen met de zeilmaker.
Laatst bewerkt: 07 nov 2025 22:50 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 22:48 #1659123

Sneaker schreef :
Erikdejong schreef :
Inderdaad gewoon verlengen!
Overigens wel vreemd dat de werf dat niet standaard doet op een performance boot.

Het is geen performance boot. Het is een cruising boot pur sang.

Klopt wel enigszins. Alhoewel we zo'n boot doorgaans een "performance cruiser" noemen. De 33C is de cruising versie (wel zelfde romp als de race versie).
De race versie heeft een langere carbon mast en diepere kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 07 nov 2025 22:49 #1659124

Erikdejong schreef :
Een pur sang Cruising boat zou niet zo'n rompvorm hebben.

Dat is het ook niet... ik zit er een beetje tussen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 05:02 #1659135

De Beneteau die ik ooit had, had dezelfde romp als de Figaro I. Die laatste was (in die tijd) een racer. De Beneteau was echer volgestopt met een interieur, boiler, grote water- en brandstoftanks en had een kleiner handelbaarder tuig. Ander ballasttype ook.
De rompvorm zegt dus niet zoveel, de chines van tegenwoordig zijn ook een modeverschijnsel, zoals decennia terug familieauto’s ook spoilers en sideskirts als optie hadden. Ziet er “snel” uit, afgekeken uit de racerij.

Een cruiser kan prima zeilen overigens en lijkt mij veel geschikter voor een cruise-bemanning dan een racer dat is.
Laatst bewerkt: 08 nov 2025 05:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 06:54 #1659140

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4159
AndreAzuree schreef :
Erikdejong schreef :
Een pur sang Cruising boat zou niet zo'n rompvorm hebben.

Dat is het ook niet... ik zit er een beetje tussen in.

Grappig. Jullie weten het beter dan ontwerper zelf. Jij hebt een cruiser, daarnaast bestaat er de optie om tot een "fast cruiser" te komen door wat opties. Blijft gewoon een cruiser. Rompvorm heeft daar niets mee te maken. Die is overigens ook wat gedateerd, uit 2009 ongeveer. Super leuke boot hoor van een goede ontwerper..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 07:02 #1659142

Ik kijk er als ontwerper naar. Als je een performance rompvorm gaat gebruiken om te cruisen dan heb je wel de nadelen, maar niet de voordelen. Als deze boot puur als cruiser bedoeld is dan is er niet goed over nagedacht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 07:07 #1659143

Blijvende voordelen zijn een racy look en grote bedden en kuip toch?

André’s boot surft ook lekker, vast pas bij wat meer wind dan de performance versie, maar is dat een issue?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 07:10 #1659144

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18159
Ik vind het ook een principiele discussie hoor. Je boot zomaar racer noemen is echt not done!
Een racer gaat zeker 0,6 knoop harder dan een cruiser :laugh:
Laatst bewerkt: 08 nov 2025 07:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 07:11 #1659145

Precies. Die boot is gewoon wat ie is, hoe je dat ook noemt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 07:13 #1659146

Nachtvlinder schreef :
André’s boot surft ook lekker.
Precies, niet een typische eigenschap voor een 'cruiser pur sang'. Valt wat mij betreft dus ook echt niet in die categorie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 07:15 #1659147

holtere schreef :
Je boot zomaar racer noemen is echt not done!
Mijn boot is een zware tank en kan echt geen racer genoemd worden. Toch heb ik meerdere malen man tegen vrouw langslopend horen zeggen dat mijn boot een 'gepensioneerde whitbread race boot' is :woohoo:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 07:25 #1659148

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18159
En toch is een tank anders ;)
Laatst bewerkt: 08 nov 2025 07:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 08 nov 2025 08:09 #1659149

Ik sympathiseer. De Coppelia komt uit een mal, getrokken van de IOR kampioen van 1978. Daarmee mogen we vaststellen dat de romp een raceromp is. Van de 4 versies (de Royale met een groter fractioneel tuig en loden kiel, de Regatte, met dubbele zalingen, sportievere mast en loden kiel, de GTE, met ijzeren kiel, en de kneuzenversie met een rioolpijp als mast en een ijzeren ingekorte kiel) heb ik de laatste.

Toch was de Rush een groot succes als toerboot, met name omdat ze door haar breedte erg ruim was.

Rechte stevens zijn ook een late 90's modeverschijnsel van de ORC en 2 decennia langbde norm geweest voor toerschepen.

Hoe vaak moet je grinniken bij chines op toerboten?

Dit is hoe het werkt en geen reden om af te geven op andermans schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl