Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doeksoorten, genua 1

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 17:59 #1656607

ok, ik ga eerst eens bekijken waar het blok en leioog zou moeten komen voor zoveel mogelijk oppervlakte (evt. met een knik in het achterlijk), zonder al een keuze te maken voor verlengen rails, nieuwe rails of LFR. Morgen waaien de lijntjes uit mijn handen, dus misschien vrijdag of volgende week.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 18:01 #1656610

Bedenk wel dat een lage schoothoek een voorzeil kritischer trimbaar maakt. Hogere schoothoek is meer vergevingsgezind. Wederom iets om rekening mee te houden met een tourzeil…
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 18:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 18:02 #1656611

Dat begrijp ik. Maar met een aangrijpingspunt verder naar achteren, kan de schoothoek natuurlijk ook weer iets omhoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 18:33 #1656619

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
AndreAzuree schreef :
holtere schreef :
Ik ken dit draadje, was leuk om te volgen! Maar dat geplakte ding op mijn dek vind ik een veel grotere en minder moooie ingreep dan gewoon evt. de rails verlengen. Zie je niks van onder het plafond.
Ja, geplakt zie je binnen niks van. Dat was juist het uitgangspunt.
De verwijzing gaf ik ook niet om je er toe te bewegen om ook met natte lappen aan de slag te gaan maar dat je beter zou begrijpen hoe het aangrijppunt van de HA schoot tot stand komt.
Er staat b.v. vrij vooraan b.v. een plaatje van een racebakkie met een aardige inrichting.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 18:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 18:48 #1656621

ok, helder. Ik ga nog eens kijken hoe zij het aangrijppunt van de schoot hebben bepaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 19:01 #1656626

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Nog wat gevonden. Door een kort railtje te gebruiken en een in hoogte verstelbaar schootoog wordt je bereik veel groter.
Zie de lijnvoering en de vertragingen ook. De (groene) lijn voor de hoogte van het oog zit op de lier. Er komt serieus kracht op!

Verder een infucker en een elastiek aan de lowfrictionring.




Laatst bewerkt: 22 okt 2025 19:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 21:07 #1656636

Slim bedacht, maar ik vind dit soort oplossingen te complex. Een goed verstelbare oog op rails en een in/outfucker vind ik genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 21:12 #1656637

Dit had ik op mijn kolibri 560. Een lijntje voor opzij, eentje voor neer en een elastiekje wat de ring omhoog houdt.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 22:22 #1656639

Ik heb een 7/8 tuig en volgende voorzeilen voor aan de wind:
Genua 3 filmless (erg fijn te trimmen en heel makkelijk hanteerbaar)
Werkfok CDX

Met erg licht weer <8kn mis ik nog iets.

Voorzeilen vaar ik op een rol maar om makkelijk te kunnen wisselen op zee heb ik horizontale flexibele latten in de g3. Dit werkt erg fijn. Ik bewaar het zeil niet op de rol maar in een zip bag, zo blijft het beter denk ik.

Als ik naar je foto’s kijk denk ik dat je met een g3 die de voordriehoek goed opvult een hele grote stap maakt. Je hoeft dan ook geen rails te verbouwen want de schootshoek komt omlaag. Lage schootshoek vraagt om een beetje actief gebruik van de kar maar dat is juist leuk toch? Mbv een infucker kan je nog wat hoogte winnen en met een buitenschoot op de voetrail kan je het achterlijk een beetje controleren op ruimere koersen.

Normaal gesproken is bij te harde wind de eerste stap een rif en de tweede stap een tweede rif voordat de werkfok erop gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 04:14 #1656649

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Hoe groot is je probleem, he zeil nu al jaren met veel plezier en bent tevreden met de boot.
Is eerst met een zeilmaker kijken hoeveel groter een voorzeil kan met latten op de huidige rails? Als ik je fok zie lijkt die behoorlijk hol gesneden en is er nog redelijk ruimte naar de zalingen. Daar moet wat te halen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 06:02 #1656654

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
AndreAzuree schreef :
Slim bedacht, maar ik vind dit soort oplossingen te complex. Een goed verstelbare oog op rails en een in/outfucker vind ik genoeg.

Complex is een groot zeil willen terwijl je een korte rail hebt ;)
Het enige complexe aan de setup op dat racebakkie is de enorme vertraging die ze op het schootoog hebben gezet. Daarmee kun je op de hand verstellen maar dat kan veel simpeler. Het elastiek en de infucker wil je ook dus complex wordt er niet veel toch?
Verder moet je bedenken dat als je de zeilmaat maximaliseert en kort op je schootoog gaat zitten een in of uitfucker niet/nauwelijks meer gaat werken.
Uitfucken kan dan alleen via een 2e schootoog op de rail o.i.d.

Een simpel verstelbaar schootoog op de kar van je rail geeft je alle vrijheid.
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 06:07 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:13 #1656677

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
AndreAzuree schreef :
Slim bedacht, maar ik vind dit soort oplossingen te complex. Een goed verstelbare oog op rails en een in/outfucker vind ik genoeg.
We hebben dit systeem op onze boot (Django) en hadden dit ook op onze vorige boot (Pogo) in een nog eenvoudigere vorm ttz. zonder rail.
Complex is het niet, er komen twee dyneema touwtjes terug naar de kuip (infucker en hoogte v/h leioog). Alles kan dus van uit de kuip geregeld worden. Voldoende latitude om het oog zowel voor onze J1, J2 (op eigen voorstag) als C0 te gebruiken.
We hebben recent onze J1 (North 3Di) vervangen door een All Purpose (Trilam dyneema/technora) en zijn zeer tevreden. De helft v/d North prijs en veel lichter en soupeler.

Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:32 door etoile.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:13 #1656678

aluijten schreef :
Hoe groot is je probleem, he zeil nu al jaren met veel plezier en bent tevreden met de boot.
Is eerst met een zeilmaker kijken hoeveel groter een voorzeil kan met latten op de huidige rails? Als ik je fok zie lijkt die behoorlijk hol gesneden en is er nog redelijk ruimte naar de zalingen. Daar moet wat te halen zijn.

Juist, dat is ook nog steeds optie A. De goedkoopste optie. Het is natuurlijk wel zo dat de boot meer potentie heeft. We winnen nu wedstrijden, mits het goed doorwaait, of als er veel genakerrakken in zitten.

Zonder genaker en onder de 12-13 knoop doen we het niet lekker. Dat is niet alleen met wedstrijden. Ik merk dat ook met toeren, zeker op zee, als het wel wat hobbelt, maar er weinig wind is, en je te hoog vaart voor de genaker. De boot heeft nu een beetje een gespleten karakter: traag en niet zo levendig (zeker upwind) met weinig wind, en zeer snel onder genaker (STW al snel 9 knoop tot 11 knoop bij meer wind). Wat meer power bij lichtweer zou de boot wel leuker maken.
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:31 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:14 #1656679

="Erikdejong" post=1656637]Dit had ik op mijn kolibri 560. Een lijntje voor opzij, eentje voor neer en een elastiekje wat de ring omhoog houdt.
dank je... slim trucje.
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:14 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:25 #1656680

Ik heb een 7/8 tuig en volgende voorzeilen voor aan de wind:
Genua 3 filmless (erg fijn te trimmen en heel makkelijk hanteerbaar)

Werkfok CDX

helder. Hoe ervaar jij het verschil tussen het filmless laminaat en de CDX?

Voorzeilen vaar ik op een rol maar om makkelijk te kunnen wisselen op zee heb ik horizontale flexibele latten in de g3. Dit werkt erg fijn. Ik bewaar het zeil niet op de rol maar in een zip bag, zo blijft het beter denk ik.

Ook ik heb de voorzeilen op een roller. Mijn werkfok heeft al verticale latten. Wellicht is dat ook nodig voor mijn nieuwe G3/HA.

Als ik naar je foto’s kijk denk ik dat je met een g3 die de voordriehoek goed opvult een hele grote stap maakt. Je hoeft dan ook geen rails te verbouwen want de schootshoek komt omlaag. Lage schootshoek vraagt om een beetje actief gebruik van de kar maar dat is juist leuk toch? Mbv een infucker kan je nog wat hoogte winnen en met een buitenschoot op de voetrail kan je het achterlijk een beetje controleren op ruimere koersen.

Ja, dat is optie A. Ik denk zeker dat een "outfucker" nodig is, gezien de huidige plaatsing van de rail.
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:25 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:27 #1656681

holtere schreef :
Nog wat gevonden. Door een kort railtje te gebruiken en een in hoogte verstelbaar schootoog wordt je bereik veel groter.
Zie de lijnvoering en de vertragingen ook. De (groene) lijn voor de hoogte van het oog zit op de lier. Er komt serieus kracht op!

Verder een infucker en een elastiek aan de lowfrictionring.





Op een 3D systeem komt inderdaad aardig kracht te staan. Maar deze wordt niet bedient door middel van de lier, maar door een 1 op 16 vertraging. De klem hiervoor zit bij deze boot zo te zien alleen bij de lier gemonteerd, en daar hebben ze gebruik van gemaakt om het een en ander op te ruimen.

(Wat voor boot is dit? Eerste indruk was een J99 door de ramen en algemeen uiterlijk, maar dit klopt niet met de dubbele stuurwielen.)
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:28 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:32 #1656683

holtere schreef :
AndreAzuree schreef :
Slim bedacht, maar ik vind dit soort oplossingen te complex. Een goed verstelbare oog op rails en een in/outfucker vind ik genoeg.

Complex is een groot zeil willen terwijl je een korte rail hebt ;)
Het enige complexe aan de setup op dat racebakkie is de enorme vertraging die ze op het schootoog hebben gezet. Daarmee kun je op de hand verstellen maar dat kan veel simpeler. Het elastiek en de infucker wil je ook dus complex wordt er niet veel toch?
Verder moet je bedenken dat als je de zeilmaat maximaliseert en kort op je schootoog gaat zitten een in of uitfucker niet/nauwelijks meer gaat werken.
Uitfucken kan dan alleen via een 2e schootoog op de rail o.i.d.

Een simpel verstelbaar schootoog op de kar van je rail geeft je alle vrijheid.

Dat laatste snap ik maar al te goed. De vraag is ook een beetje wat dat gaat kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:34 #1656685

Christiaan 676 schreef :
holtere schreef :
Nog wat gevonden. Door een kort railtje te gebruiken en een in hoogte verstelbaar schootoog wordt je bereik veel groter.
Zie de lijnvoering en de vertragingen ook. De (groene) lijn voor de hoogte van het oog zit op de lier. Er komt serieus kracht op!

Verder een infucker en een elastiek aan de lowfrictionring.





Op een 3D systeem komt inderdaad aardig kracht te staan. Maar deze wordt niet bedient door middel van de lier, maar door een 1 op 16 vertraging. De klem hiervoor zit bij deze boot zo te zien alleen bij de lier gemonteerd, en daar hebben ze gebruik van gemaakt om het een en ander op te ruimen.

(Wat voor boot is dit? Eerste indruk was een J99 door de ramen en algemeen uiterlijk, maar dit klopt niet met de dubbele stuurwielen.)


Ik vind deze wel goed bedacht moet ik zeggen. Bij mij is het probleem echter iets anders: ik zou de LFR moeten "spannen" ergens tussen wantputting hoofdwant en de bestaande rail. Ik zal eens een foto maken voor van de decklayout.

Uiteindelijk zal ik dan eerst moeten bepalen waar de schoothoek en blok moeten komen, met de meetmethode die Erik opperde. Wordt vervolgd....
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:38 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:35 #1656686

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Christiaan 676 schreef :
holtere schreef :
Nog wat gevonden. Door een kort railtje te gebruiken en een in hoogte verstelbaar schootoog wordt je bereik veel groter.
Zie de lijnvoering en de vertragingen ook. De (groene) lijn voor de hoogte van het oog zit op de lier. Er komt serieus kracht op!

Verder een infucker en een elastiek aan de lowfrictionring.





Op een 3D systeem komt inderdaad aardig kracht te staan. Maar deze wordt niet bedient door middel van de lier, maar door een 1 op 16 vertraging. De klem hiervoor zit bij deze boot zo te zien alleen bij de lier gemonteerd, en daar hebben ze gebruik van gemaakt om het een en ander op te ruimen.

(Wat voor boot is dit? Eerste indruk was een J99 door de ramen en algemeen uiterlijk, maar dit klopt niet met de dubbele stuurwielen.)

Die vertraging is idd bedoeld om handmatig bedienen mogelijk te maken. Je gebruikt hem ook best veel dus dat is voorstelbaar. Op de foto loopt de groene lijn echter door naar de vrije lier. Ik vermoed dat je zo makkelijk kunt lossen en aantrekken en niet zozeer voor de kracht. Er zitten zelfs blokjes voor op het dek geschroefd!
Met normale klemmen kun je immers niet lossen. Ook de reden waarom ik zo gek ben op die chinese vingerklemmen. Die kun je zelfs minimaal laten slippen om te trimmen!
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:36 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:42 #1656687

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Welke boot?
Ai zegt een J121. Ik plukte de foto destijds van Blur.se dacht ik?
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 09:45 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 09:51 #1656688

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1423
Zie deze 121, inclusief 2 stuurtjes en dezelfde deklayout mbt de lfr:
share.google/IeAD2uqBEyOVcTeLy



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 10:09 #1656689

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
In actie!




Met zo'n schootoog kan je ha bijna tot op het dek en toch dwarsscheeps verstelbaar blijven.
Het achterlijk tikt je verstaging aan!

Ga zelf niet liggen gokken met waar je schootoog moet komen maar laat je zeilmaker dat bepalen. Die gast die jouw code 4 heeft gemaakt weet echt wel hoe die dat aanpakt :)
Laatst bewerkt: 23 okt 2025 10:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 12:34 #1656715

Reeds door Erik genoemd, maar bedenk ook of je jouw boot met lichtweer (wasr je de G3 voor wilt gaan gebruiken begrijp ik…) wel zo hoog aan de wind moet leggen voor maximale VMG. Best kans dat je met het infucken hoog denkt te sturen, maar doordat je minder snelheid ontwikkelt een stuk verlijerd, waardoor je effectief een stuk lager vaart. Mss is dan zonder infucken of zelfs met een buitenschoot een zeiltrim beter waarbij je niet voor maximale hoogte gaat, maar voor meer druk in het zeil, meer snelheid, een goed werkende kiel waardoor je VMG uiteindelijk beter wordt. Een G3 zal ook boller gesneden worden dan je huidige HA als het goed is. Ook dát vereist een minder nauwe sheeting angle.
Is er geen zeilplan waar hierover nagedacht is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 12:41 #1656717

holtere schreef :
In actie!




Met zo'n schootoog kan je ha bijna tot op het dek en toch dwarsscheeps verstelbaar blijven.
Het achterlijk tikt je verstaging aan!

Ga zelf niet liggen gokken met waar je schootoog moet komen maar laat je zeilmaker dat bepalen. Die gast die jouw code 4 heeft gemaakt weet echt wel hoe die dat aanpakt :)

Dit is een goed voorbeeld Holtere! Ik zal zo wat plaatjes delen van mijn boot, zou wel eens in de buurt kunnen zitten van jouw voorbeeld. En inderdaad: zeilmaker ga ik zeker vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 23 okt 2025 12:43 #1656718

Nachtvlinder schreef :
Reeds door Erik genoemd, maar bedenk ook of je jouw boot met lichtweer (wasr je de G3 voor wilt gaan gebruiken begrijp ik…) wel zo hoog aan de wind moet leggen voor maximale VMG. Best kans dat je met het infucken hoog denkt te sturen, maar doordat je minder snelheid ontwikkelt een stuk verlijerd, waardoor je effectief een stuk lager vaart. Mss is dan zonder infucken of zelfs met een buitenschoot een zeiltrim beter waarbij je niet voor maximale hoogte gaat, maar voor meer druk in het zeil, meer snelheid, een goed werkende kiel waardoor je VMG uiteindelijk beter wordt. Een G3 zal ook boller gesneden worden dan je huidige HA als het goed is. Ook dát vereist een minder nauwe sheeting angle.
Is er geen zeilplan waar hierover nagedacht is?

Hier kan ik me wel in vinden. Ik heb verder geen zeilplan van een Azuree waar een G3 staat ingetekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl