Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: fokkeval vervangen (half staal, half touw)

fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 14:15 #63143

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
We moeten de fokkeval vervangen op onze Banner26. De oude is gemaakt van staal met daaraan op ingenieuze wijze touw gemonteerd.

1) Moeten we de nieuwe ook weer van staal met daaraan vast touw maken, of kan die ook gewoon helemaal van touw zijn?
Er is ons verteld, dat het nogal duur is om door een zeilenmaker zo'n fokkeval te laten maken. En ik weet niet of het aan te raden is om het zelf te proberen als je er geen ervaring mee hebt? Lijkt me niet makkelijk.
2) Hoe krijg ik de nieuwe fokkeval door de mast? Gewoon de oude val eruit trekken en de nieuwe erdoor duwen of gaat dat lastig en is het beter om de nieuwe even aan de oude vast te naaien en er dan door te trekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 14:47 #63148

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Juist niet een gedeelde staal / touw val, dat is van vroeger toen staaldraad nog minder rek had, de huidige vallen zijn zo stijf dat het zonder kan.
Staal is ook meer gewicht in je mast en het klappert zo irritant :wink: .

De nieuwe val met een paar steken vliegertouw aan de oude naaien, beetje ducktape eromheen en met de oude val de nieuwe erdoor trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 14:50 #63149

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
Als ik jou was zou ik even de mast strijken. Om te kunnen bepalen of je de staaldraad kunt vervangen door touw zal je moeten weten of daar de ruimte voor is, touw is iets dikker. Het doortrekken van de oude val zal niet makkelijk gaan omdat het staaldraad aan beide zijden is voorzien van een oog. Je loopt de kans dat hij klem blijft zitten.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon gokken. Mocht het misgaan dan moet je de mast strijken, maar dat was je dan toch al van plan ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 15:04 #63153

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik had op mijn Standfast ook ingesplitste staaldraadvallen en die waren probleemloos te vervangen, de mastenmaker zal daar wel degelijk rekening mee gehouden hebben. Uiteraard moet je voor alle zekerheid even kijken, klimmen enzo.
Het nadeel van staaldraad is de kans op vleeshaken en dat het insplitsen vakwerk is.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 15:21 #63155

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
omdat het staaldraad aan beide zijden is voorzien van een oog. Je loopt de kans dat hij klem blijft zitten.

Ts heeft een ingesplitste lijn aan de staaldraad, dus daar geen oog en omdat daar al een lijn loopt zal de ruimte wel voldoende zijn voor een andere lijn :wink: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 16:32 #63161

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
omdat het staaldraad aan beide zijden is voorzien van een oog. Je loopt de kans dat hij klem blijft zitten.

Ts heeft een ingesplitste lijn aan de staaldraad, dus daar geen oog en omdat daar al een lijn loopt zal de ruimte wel voldoende zijn voor een andere lijn :wink: .

Ik heb zelf ook staal in de top van de mast en lijn aan de onderzijde, maar ik twijfel of in mijn mast de blokken in de mast groot genoeg zijn om probleemloos te vervangen door lijn. Lijn is toch al gauw 4 keer zo dik.

De lijn komt bij het strijken van de zeilen niet door het blok heen maar blijft ongeveer 1 meter voor de top van de mast hangen. Bij het hijsen van de zeilen komt het staal bijna tot aan het blok wat op mijn dek gemonteerd zit onder de giek. Er loop dus ten alle tijden staal door de mast en geen lijn. Zonder pica's te stellen dat de lijn door de mast zou kunnen is (bij mijn boot) dus voorbarig.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 17:01 #63163

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
bladiebla

Ah ja dan snap ik je punt, het zat in mijn hoofd dat zowel kabel als lijn over de top schijf gingen, dan is het idd beter om die schijf eerst ff te bekijken indien alleen voor kabel te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 17:40 #63168

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Inderdaad werd er vroeger staal gebruik vanwege de mindere rek. Dit zit bij mij ook nog steeds zo. Op mijn vorige boot was dat ook het geval en ik kon daar toch eenvoudig de lijnen vervangen door complete lijnen van 10 mm. De schijven in de mast bleken groot genoeg. Merkte echter wel dat de lijnen wat minder ruimte in de mast hadden en iets wat weerstand hadden. Bij mijn huidige boot twijfel ik toch of de schijven groot genoeg zijn.

Ergo: Ja je kan de boel vervangen door lijnen, mits je zeker weet dat het past. Let overigens wel op, als je ogen insplitst in de vallen worden deze lijnen ook wat dikker bij het oog. Daar moet je wel rekening meehouden met meten, de lijn is dan snel meer dan de oorspronkelijke dikte.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 18:13 #63174

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Heee, bedankt allemaal weer! :D

De mast is gestreken, boot ligt thuis en mast ligt in de garage. Bij ons loopt er lijn door de mast, tot bijna bovenaan, daar begint het staalgedeelte, dus ik denk dat het geen probleem is om alleen met lijn te werken, als de lijn makkelijk over het bovenste katrolletje loopt, maar daar kom ik wel achter.

MGBGT1975, je schrijft dat het moeilijk kan zijn om de oude val door te trekken vanwege de ogen aan de staaldraad. Maarre... je kan toch twee kanten op trekken? Ik bedoel, ik kan de oude val er toch van bovenaf uittrekken (´hijsen´) ipv andersom of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 18:42 #63182

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Nee hoor, je ziet niets over het hoofd. Je kan ook eerst een dun lijntje erin trekken als je de oude val er uit trekt, dan kan je daarna de oude val er op twee kanten inscheren :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 20:27 #63217

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Je kan ook een ynema lijn nemen en de mantel verwijderen (over een zelfde lengte als het staaldraad). Heb je hetzelfde princiepe als je nu hebt alleen helemaal van lijn. Dit is makelijk zelf te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: fokkeval vervangen (half staal, half touw) 17 mrt 2009 21:06 #63229

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
je schrijft dat het moeilijk kan zijn om de oude val door te trekken vanwege de ogen aan de staaldraad. Maarre... je kan toch twee kanten op trekken? Ik bedoel, ik kan de oude val er toch van bovenaf uittrekken (´hijsen´) ipv andersom of zie ik iets over het hoofd?

Bij mij zit er aan 2 kanten een oog om staal aan zeil en aan lijn te kunnen bevestigen. Vanaf het dek proberen de lijn te vervangen in een staande mast kan dan lastig worden. Maar als de mast er toch al naast ligt speelt dit helemaal niet meer! Nu kan je alles goed bekijken en opmeten.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl