Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vraagje over mastlier.

vraagje over mastlier. 02 apr 2009 08:02 #65342

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Op de Jaguar zitten twee mastlieren om de zeilen door te zetten.

De lieren zitten elk met 6 dikke popnagels vast en zijn vanaf de fabriek bevestigt. Het ziet er wel stevig uit, maar toch ook weer niet als je begrijpt wat ik bedoel.

Nu vraag ik mij iets heel simpels af: Laat men de val na het doorzetten over de lier zitten en zet je hem daarna vast op de kikker zodat de spanning van de val op de lier staat?

Of is het verstandig om -nadat je de lier hebt gebruikt- de val alleen aan de kikker te borgen.

Bij mijn oude boot had ik geen lier. Ik pakte de val, klemde deze om de kikker en trok het grootzeil het laatste stukje omhoog door haaks op de mast aan de val te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraagje over mastlier. 02 apr 2009 08:13 #65344

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Gewoon op de lier laten staan. (waarschijnlijk zit de kikker met minder popnagels vast)

Als je de val van de lier afhaalt en hem op de kikker zet, krijg je er geen spanning meer op (in ieder geval niet genoeg).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraagje over mastlier. 02 apr 2009 08:24 #65345

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik heb zelf alleen gevaren met systemen waarbij de vallen uiteindelijk worden geborgd door een klem. Geplaatst of aan de mast of op het kajuitdak. De spanning op de voorlijk van het grootzeil zou eigenlijk geen lier nodig moeten hebben. (bij dit formaat). Als je het grootzeil hijst op gelijke wijze als je gewend was moet er naar eigen inschatting voldoende basis spanning op het voorlijk te zetten zijn. De ruimte die je krijgt in het voorlijk door rek als het harder waait kan je eruit halen met een cunningham hole met een lekkere vertraging. Deze kan je naar de kuip geleiden waardoor je de voorlijk spanning kan regelen zonder naar de mast te hoeven gaan. Dat terzijde.

Na 10 minuten zeilen (of korter) kan je zelfs even de grootschoot, neerhouder en cunningham slack geven, naar de mast lopen en met de hand op de door jouw aangegeven wijze de val nog even doorhalen. Dan zijn je val en je voorlijk "gerekt" en kan je die ruimte weer wegnemen. Op deze wijze of je nauwelijks kracht te gebruiken en wordt je zeil ook niet te zwaar belast in mijn ogen.

Een ander verhaal wordt het als je val van staaldraad is. Deze zet je met de hand wat minder makkelijk door. Op een Baltic waar ik regelmatig op zeil zijn de vallen ook van staaldraad met een voorloop van touwwerk. De staaldraad blijft op de winch (geplaats op het dek) en het touwwerk wordt belegd om de kikker. Ik zie geen reden om anders te werken op jouw boot. Spanning staat dan op de winch en de val borgen rond de kikker.

Op welke manier zou jij eigenlijk je zeil kunnen hijsen met de winch maar dan de spanning op de kikker kunnen zetten? Ik zie dat niet voor me zonder klem geplaatst voor de winch. Of je moet de val een stukje laten schieten waardoor de spanning wordt verdeeld over de winch en de kikker ..... of zoiets.

De spanning overigens om een val strakker te krijgen is een veelvoud van de spanning welke slechts nodig is om hem alleen "vast te houden". Door alle wrijving van de bochten, alle lagers en blokken etc heb je veel meer kracht nodig om je val 5 cm door te zetten dan hem alleen op zijn plek te houden.

- Heb je vallen van staaldraad?
- Heb je voldoende lengte bij de mast om op gelijke wijze je valspanning op te schroeven?

Bij antwoorden "Nee" en "Ja" dus met de hand doorzetten en na 10 minuten de slack eruit halen. Vooraf in de haven je val aan dek vast maken en 10 minuten onder spanning zetten scheelt ook al maar dan houdt je nog steeds de rek van het zeil zelf over.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraagje over mastlier. 02 apr 2009 17:51 #65409

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Bij ons wordt de genuaval met een vallier op de mast doorgezet en omdat een grote kikker onder de lier zit zet ik de val daarop gewoon vast en laat ik de wikkelingen om de lier. Zo komt er volgens mij de minste kracht op de afzonderlijke verbindingen.

Groet , Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraagje over mastlier. 02 apr 2009 19:16 #65434

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9740
De lier moet de kracht opvangen, dat lukt een kikker nooit. Dus doorzetten en beleggen op de kikker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraagje over mastlier. 03 apr 2009 09:33 #65489

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Aan de hand van jullie opmerkingen laat ik voortaan met een gerust hart de val op de lier zitten en borg ik hem op de kikker. Na verloop van tijd enige slack eruit halen door hem nogmaals een stukje door te zetten. Allen dank voor de moeite!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraagje over mastlier. 14 apr 2009 09:30 #66977

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
iets andere optiek:
stel de lier is 10 cm hoog en de basis van de kikker 2 cm.
In het ongunstigste geval is het moment op de lier 5 keer zo groot...
Je zou kunnen zeggen: de lier wordt op 'kiepen' belast en de kikker op schuiven....
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl