Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kantelende mast

Kantelende mast 23 apr 2009 08:39 #68465

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
http://www.nauticexpo.com/prod/france-accessoires-nautisme/cruising-sailboat-br-double-canting-bilge-keel-canting-mast-32158-195099.html

Waarom zou je de hele boot schuin laten gaan als je alleen de mast hoeft te kantelen? :D

Heeft iemand een idee waarom je dit zou willen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 08:47 #68467

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Met de kantelende mast wordt al enige tijd geëxperimenteerd als vervanger voor de ingewikkelde en zwakke kantelkielconstructies die meestal aanleiding geven tot integrale romp-problemen.
Op zich een heel wat betere ontwikkeling.

Je link werkt overigens niet. Je komt alleen op de homepage van Nautic Expo.

Zal er dit aan toevoegen (is ook niet nieuw):

Canting sailboat masts are a relatively new invention, being extensively developed and adopted right now to many different hulls. This is mostly a raceboat technology but I recently helped design a fast cruiser that has one, so the tide may be changing. The cant masts I am referring to are those that cant port and starboard, laterally across the boat centerline. Masts that tilt for and aft have been around for centuries on proa's and other Polynesian craft. Modern cant masts trace back to Peter Adriane's Open 40 race boat Syllogic. Syllogic sports a stayed canting mast, that means the mast pivots on deck and the pivot is controlled by the stays that would hold a normal mast upright.

Cant masts have great advantages over regular masts, for one the mast can be canted to windward, thereby increasing the apparent sail area. As the boat heels, normal masts become less efficient and induce drag and stress by trying to force the boat under the water due to the pressure created by the air flowing over the top of the sail. Cant masts keep the sail closer to vertical, increasing efficiency and reducing the down force on the hull. They can also increase efficiency by canting the sail to windward, this increases the apparent sail area, to more than the static sail area. When the mast is canted to windward it also decreases drag by lifting the hull instead of forcing it down. It works just like a windsurfer does, in fact windsurfers use cant masts and they have been around for a long time.

Cant masts have lots of benefits and also lots of downsides. To make a heavily loaded column cant takes tons of engineering. The structure is very complicated and is subject to Murphy's Law. Unstayed canting masts are very, very sleek and about 10 times as complicated as a stayed canting mast. Not only do you have to make the mast strong enough to support the weight and pressure of the rig, you have to figure out how to tilt this thing and encase all the parts below deck and using as little electricity and weighing as little as possible.

Like everything else, masts are a compromise. Static masts work very good running in many sea and wind states and headings while a cant mast is really only an advantage while running up-wind or close-hauled. Boats that sail mainly downwind have no real use for masts like this, but would benefit from a canting keel.

So basically a canting mast is a normal mast that tilts side to side on a sailboat. Right now only race boats have them, but there is at least one cruiser being built with one; I hope to node it after she is launched in late July of 2003.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 08:55 #68469

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Link aangepast. Waarom is het kantelen van de mast beter?

De krachten zullen vergelijkbaar zijn. Wel een voordeel t.o.v. van een beweegbare kiel is dat als je de kiel kwijt raakt je boot omvalt.

De mast in je engelse verhaal kantelt volgens mij de andere kant op. Tegen de wind in. De mast in mijn link kantelt (automatisch) met de wind mee. Daarmee verlies je veel van de genoemde voordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 09:10 #68471

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het voordeel van de kantelkiel is betrekkelijk.
1) Het effect wordt gedecimeerd doordat de oprichtende kracht verminderd naarmate het kiel gewicht hoger komt te liggen.
2) Het hydrodynamische karakter van de vormgeving van de kiel die in neutrale stand optimaal is, verminderd sterk en zal het zeilgedrag nadelig beïnvloeden.
3) De technische problemen rond de kantelkiel zijn voldoende bekend en blijft het een complicerende factor in een wedstrijdboot.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 09:20 #68473

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
De technische uitdagingen van een kantelkiel zijn inderdaad bekend. Ik verwacht dezelfde uitdagingen bij de kantelmast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 09:22 #68474

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2597
Bij die boot op de site van Nauticexpo gaat het voornamelijk om het comfort. Zowel de kiel als de mast (in het verlengde) lijken te kantelen, waardoor je voorwaartse beweging in principe hetzelfde blijft als bij een normale boot op aandewindse koersen. Het enige wat je doet is de romp laten kantelen ten opzichte van de mast en kiel, zodat je boot recht blijft.

Voordelen: 'veilig' en vooral comfortabel. Ze gaan in het filmpje verder ook niet in op het kantelsysteem, maar meer op het interieur, dat schetst ook al een beetje het doel van het systeem 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 09:29 #68477

Kantelmast?

Als je schuin gaat verlies je romplengte, door de mast te kantelen, gaat je boot weer rechtop varen en dus een langere waterlijn.,
klokhuisstijl uitgelegd..

Alleen zijn volgens mij sommige rompenontworpen om mij helling een gunstige waterlijn te hebben. Ik twijfel of je het op alle schepen darom kunt toepassen.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 09:40 #68480

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het tegendeel is waar. Wat niet inhoud dat je een mast plat naar beneden moet gooien. Van de Stad experimenteert ook met kantel-masten en heeft daar de volgende mening over: www.stadtdesign.com/products/SwingRigInfo.html
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 14:29 #68520

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
ik vind het maar vaag het lijkt mij dat je het effect en de windstroming rond en in het zeil toch verandert met name met halve windse rakken?
ik weet het niet allemaal maar gevoelsmatig zeg ik dat het flopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 14:35 #68521

Inprincipe geld de stroming ed met alle rakken.
In de link hebben ze het zover ik het begrijp over comfort, dus bij helling geen helling meer.
Om het echte nut te weten zou je het moeten ervaren.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 15:27 #68523

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wat een hoop onzin bij elkaar :lol:

- "een naar loef kantelende mast staat weer rechtop als het schip gaat hellen en dat zijn de krachten minder". grote onzin, de krachten zijn groter want het zeiloppervlak staat vertikaal en is dus groter.
- "als je rechtopvaart ga je sneller" . Onzin, dat geldt alleen voor planerende racers. Alle gewone schepen gaan harder als ze wat hellen, want de waterlijnlengte wordt groter.
- "Als het kielgewicht hoger komt (kantelkiel) vermindert de oprichtende kracht". Neen, die wordt groter want moment is kracht maal arm, en de arm wordt langer.
- "het hydrodynamisch karakter van een kantelkiel wordt slechter als hij kantelt". Die kiel heeft geen nut als lateraalvlak, daar hebben dergelijke schepen zwaarden voor.

een kantelmast lijkt me totale waanzin. Hoe ga je dat doen met voor- en hekstag, bakstagen, schoten, neerhouder, vallen etc??

Kantelkielen (als optie) zijn inmiddels redelijk standaard aan het worden op snelle racers. Kantelmasten zijn meer iets voor mad professors.

Het enige voordeel is dat die mast er snel af zal vallen. En dan blijf je inderdaad rechtop :lol:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 15:42 #68526

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik denk dat je e.e.a. niet goed gelezen hebt - wie heeft het over een verstaagde mast?

Armlengte van de kiel blijft hetzelfde, alleen je verplaatst het gewicht waardoor je de arm opnieuw slaglengte geeft zonder die te verlengen.

Het oppervlak van de "Canards" is aan een maximum gebonden - maarb het effect blijft toch wel beperkt omdat hoog aan de windese trajecten zooveel mogelijk worden vermeden.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 15:46 #68527

een kantelmast lijkt me totale waanzin. Hoe ga je dat doen met voor- en hekstag, bakstagen, schoten, neerhouder, vallen etc??

. Kantelmasten zijn meer iets voor mad professors.
als je rechtopvaart ga je sneller" . Onzin, dat geldt alleen voor planerende racers. Alle gewone schepen gaan harder als ze wat hellen, want de waterlijnlengte wordt groter.
(op de racers zou het dus kunnen?)


groet
t

Voor ieder probleem is een oplossing, het is nog in de prototype sfeer.
Er zijn al ongestaagde masten zover ik weet. :wink:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 16:23 #68534

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ik denk dat je e.e.a. niet goed gelezen hebt - wie heeft het over een verstaagde mast?

Armlengte van de kiel blijft hetzelfde, alleen je verplaatst het gewicht waardoor je de arm opnieuw slaglengte geeft zonder die te verlengen.

Het oppervlak van de "Canards" is aan een maximum gebonden - maarb het effect blijft toch wel beperkt omdat hoog aan de windese trajecten zooveel mogelijk worden vermeden.

Unstayed canting masts are very, very sleek and about 10 times as complicated as a stayed canting mast.
Uit het artikel dat in de post staat.

Armlengte is de horizontale afstand tussen drukkingspunt boot en zwaartepunt kiel.
Arm wordt dus langer bij kantelen van kiel, dus gewicht maal arm wordt groter.

Canards zijn wat anders dan zwaarden. Canards zitten vooraan als een soort (bestuurbaar) loefbijtertje. Snelle schepen hebben niet zoveel zwaardoppervlak nodig; de kracht die zwaarden ontwikkelen gaat met de 2e of 3e macht van de snelheid.

Iets zal die mast toch overeind moeten houden, anders kantelt íe direct over the side.
Dat iets is gewicht of vormstabiliteit van het schip of beide. Het zou ook een contragewicht aan de mast zelf kunnen zijn, onder het kantelpunt.
Die laatste oplossing lijkt me onzin want het vraagt veel meer gewicht dan een kiel omdat het gewicht hoger zit, namelijk binnenboord.
Als het kielgewicht of vormstabiliteit is heb je een verbinding tussen mast en schip nodig, anders kan je de stabiliteit van het schip niet gebruiken om de mast (een beetje) overeind te houden.
Het kan niet star zijn want dan kan de mast niet kantelen.
Dus een boel hydrauliek tussen mast en schip, en/of een soort verstelbare stagen. Erg ingewikkeld allemaal......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 23 apr 2009 16:25 #68535

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Voor ieder probleem is een oplossing, het is nog in de prototype sfeer.
Er zijn al ongestaagde masten zover ik weet. :wink:

zeker, elk beetje botter had dat 100 jaar geleden al :lol:
ze kantelen niet, als alles goed gaat.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kantelende mast 30 apr 2009 15:29 #69359

  • Jelle93
  • Jelle93's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
even een reactie zonder formules en theorieen:

ik snap dat dit praktisch zou zijn voor mensen die het 'eng' vinden als de boot helt, en misschien voor mensen met kleine kids, maar ik persoonlijk vind toch dat dat gewoon hoort bij het zeilen. het maakt het allemaal net een stukje spannender en inspannender.

of ben ik de enige die er zo over denkt?
Hoop op \'t beste, maar bereid je voor op \'t ergste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl