Ik denk dat je e.e.a. niet goed gelezen hebt - wie heeft het over een verstaagde mast?
Armlengte van de kiel blijft hetzelfde, alleen je verplaatst het gewicht waardoor je de arm opnieuw slaglengte geeft zonder die te verlengen.
Het oppervlak van de "Canards" is aan een maximum gebonden - maarb het effect blijft toch wel beperkt omdat hoog aan de windese trajecten zooveel mogelijk worden vermeden.
Unstayed canting masts are very, very sleek and about 10 times as complicated as a stayed canting mast.
Uit het artikel dat in de post staat.
Armlengte is de horizontale afstand tussen drukkingspunt boot en zwaartepunt kiel.
Arm wordt dus langer bij kantelen van kiel, dus gewicht maal arm wordt groter.
Canards zijn wat anders dan zwaarden. Canards zitten vooraan als een soort (bestuurbaar) loefbijtertje. Snelle schepen hebben niet zoveel zwaardoppervlak nodig; de kracht die zwaarden ontwikkelen gaat met de 2e of 3e macht van de snelheid.
Iets zal die mast toch overeind moeten houden, anders kantelt íe direct over the side.
Dat iets is gewicht of vormstabiliteit van het schip of beide. Het zou ook een contragewicht aan de mast zelf kunnen zijn, onder het kantelpunt.
Die laatste oplossing lijkt me onzin want het vraagt veel meer gewicht dan een kiel omdat het gewicht hoger zit, namelijk binnenboord.
Als het kielgewicht of vormstabiliteit is heb je een verbinding tussen mast en schip nodig, anders kan je de stabiliteit van het schip niet gebruiken om de mast (een beetje) overeind te houden.
Het kan niet star zijn want dan kan de mast niet kantelen.
Dus een boel hydrauliek tussen mast en schip, en/of een soort verstelbare stagen. Erg ingewikkeld allemaal......
groet
t