Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: maststuk van carbon

maststuk van carbon 29 jan 2006 18:42 #7116

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Mijn carbon masst (holland composits) is gewikkeld onder 45 graden en paralel. Hij is gewikkeld om een plastik zak en vervolgens in een openklapbare mal gedaan en toen is de kernzak opgeblazen en is het geheel gebakken. Geen voorspanning op de vezels dus. Verlengen van de mast met carbon lijkt me verder wel een goede optie en niet te kostbaar. Overgang van Alu op carbon lijkt me het grootste probleem om dit sterk te maken. Aan het lijmen van alu met epoxy kleven nogal wat gevaren heb ik begrepen; vandaar dat vliegtuigen en het chassis van de lotus elise niet met epoxy worden gelijmd maar met iets erg bijzonders.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maststuk van carbon 30 jan 2006 09:35 #7121

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ha Steef,

Ik twijfel er niet aan dat je met dit plan een werkend geheel zal krijgen. Maar toch vraag ik me af hoe zinvol dit is. Als je het vooral doet om je experimenteerdrift uit te leven dan moet je het zeker doen, het lijkt me uiterst leerzaam.

Maar als je alleen maar harder wil varen, zijn er dan geen opties die uit economisch oogpunt beter zijn? Je gaf al aan dat je geen geschikte mast hebt kunnen vinden. Maar wil je een nieuw grootzeil aan een een experimentele masttop hangen? Heb je al in het buitenland gezocht?

Verlaagt een gebakje bovenin je mast de waarde van je boot niet?

Zomaar wat bespiegelingen....

Groet,

Sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maststuk van carbon 30 jan 2006 18:48 #7127

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Steef,

Ik vroeg me ook af hoe dat zit met de verzekering. Zo'n groot schip valt niet onder je persoonlijke WA. Wat gebeurt er nu als je een ongeval veroorzaakt ( laat even in het midden hoe). Ben je dan wel verzekert?
Voor een sportauto geldt dat als je hem helemaal verbouwt zonder dat de verzekering het weet en de veranderingen heeft geaccepteerd je niet meer verzekerd bent.

En kun je een schip van 11 meter van eigen ontwerp verzekerd krijgen?

Ik vroeg het me gewoon af.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maststuk van carbon 31 jan 2006 19:20 #7130

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Mijn bootje van eigen ontwerp en bouw kon ik zo verzekeren. Waarde werd vastgesteld ahv foto's en vergelijkbare schepen.
Een carbon-epoxy verhouding van 30% is alleen haalbaar alls je gebruik maakt van instand matten die al in een wals geepoxeerd zijn. In de F-1 en vliegtuigindustrie worden die gebruikt. Spul hard pas uit bij een graad of 60 en bijna niet op kamertemperatuur. Is echt high tech en navernant duur. Met gewoon matten en hars soppen kan je 40% halen wat ongeveer vergelijkbaar is met 60% bij glasweefsel (carbon vezels zijn veel lichter dan glas). Met vacuumtechniek kan je 50% goed halen met glas.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maststuk van carbon 05 feb 2006 09:44 #7160

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Holland Composits zit in Lelystad. Voorheen maakten ze veel voor de jachtenwereld en ze hebben ook een VOR-60 gemaakt. Tegenwoordeig maken ze vooral industrietoepassingen van GVK inderdaad vooral in vacuum. Toen ik er was maakten ze laadbakken voor zanddumpers van Aramide, waardoor er 8 ton meer zand op een dumper kon. Mijn mast is een mast voor een Franse 16-voet catamaran die ze in serie maakten. Per ongeluk hadden ze er een paar een paar cm te kort afgezaagd en dat was dus precies het mastje dat ik kon gebruiken tegen een aantrekkelijk prijsje. Het was nog wel een gedoe om de plastic zak uit de mast te krijgen; die zat er dus nog in.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maststuk van carbon 05 feb 2006 14:22 #7166

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
volgens mij was het gewoon een soort dik landbouwplastik. Hoe ze het er precies om wikkelen werd me ook niet duidelijk maar ik kreeg ook weinig inzage in het proces gezien de haast van de man en mijn haast om een mastje voor 1000 guldens te scoren. De Brunel was het inderdaad die ze daar bouwden. De mallen lagen nog buiten in 2000 toen ik er was. De brunel was geloof ik gewoon van glasweefsel gemaakt want carbon mocht toen nog niet bij mijn weten.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl