Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: genaker/spinaker

genaker/spinaker 25 mei 2009 18:59 #73065

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
het betreft om de boot FF110,

zo als iedereen willen natuurlijk ook wij de boot zo hard mogelijk laten lopen ten opzichte van onze rating.

wij varen momenteel met een spinnaker (reacher) en eigenlijk zitten we te denken aan een nieuwe spinaker maar dan een runner en/of een nieuwe gennaker maar wat doet dit nu eigenlijk met de boot en ook met de rating (ORC)
Ik zelf had eigenlijk het idee om een spinaker (runner) en een gennaker (reacher) te doen om optimaal de windgaten te vullen omdat we toch voornamelijk offshore wedstrijden varen.
De gennaker is toch al snel een eerste keuze omdat de boot het beste vaart als je afkruist. maar om met een dikke runner wat ruimer voor de wind te varen scheelt natuurlijk mijltjes.
wat is jullie idee hier bij?
onze GPH in orc rating is op het moment: 635,8
wat kan ik hier mee verwachten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 25 mei 2009 19:18 #73074

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Dag Peter,

Als je echt wilt weten hoe je met jouw boot tot een optimale ORC-rating wilt komen is het 't beste om via het Watersportverbond diverse zeilconfiguraties te laten doorrekenen. Kost je een paar tientjes per berekening als ik mij niet vergis maar dan heb je een zo goed mogelijk beeld.

Mijn eigen praktijkervaring (voor wat het waard is) afgezet tegen jouw schip (FF110). Als je de gennaker niet op een boegspriet vaart kom je voordewind (heel) veel te kort, zeg maar op de windhoeken grofweg tussen de 140/150 en 180 graden. De boot is domweg te traag om voordeel te halen maar ook is het zeiloppervlak van je gennaker te klein in vergelijking met een allround spi.

Kortom, wil je geen degelijke boegsprietconstructie knutselen dan heeft een sym. spi in de meeste gevallen (flink) voordeel t.o.v. de gennaker. Mijn advies zou zijn om een goede allround spi te laten maken waarmee je tot max tot 100-110 graden kunt reachen, maar ook echt diep kunt varen. Waarschijnlijk zal dieper dan 160-165 graden de grens zijn bereik qua windhoek is dan ruim 50 graden. Ev.t. kun je 2 spi's laten maken, een light (bijv. 0.5 ounch) en een medium / heavy (bijv. 0.9 ounch)
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 25 mei 2009 19:38 #73076

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
de genaker zal op een boegspriet gevaren worden, en sowieso kom je volgens mij met een genaker bij de 160-180 graden te kort, daar voor zou ik dus ook een runner willen gebruiken en de genaker puur voor het reachen dus ook een vlak gesneden genaker, en voor als het licht weer is om zo hoog mogelijk te varen

dus zeg maar:

genaker van :

met licht weer 70-155 graden
naja als het wat harder waait maar zien wat we kunnen halen
runner:
155-180

en als de runner van groter is dan de genaker wat doet dat dan met de rating? gaat er dan veel verandern of vrij weinig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 25 mei 2009 20:52 #73122

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Domme vraag mischien, ik vind dit wel interessant, maar wat is nu het verschil tussen een reacher en een runner (de letterlijke vertaling begrijp ik wel :wink: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 25 mei 2009 20:56 #73126

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Bij ons gaat boven de 12 knopen TWS de VMG ineens fors omhoog door sterk dieper te sturen. Tot 12 knopen is het dan ook afkruizen met de code zero/genaker en boven de 12 knopen de sym erop.

Reacher= spi voor de wat hogere koersen (wat vlakker en vaak kleiner)
Runner=spi voor de wat dieper koersen (bol breed van boven)

Wat zegt je polar?
Heb je een overzicht met windsnelheden en je koersen bij je maximale VMG?

gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 25 mei 2009 21:06 #73130

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Wat zegt je polar?
Heb je een overzicht met windsnelheden en je koersen bij je maximale VMG?

Het polair diagram is nou juist de uitkomst van de o.a. de doorgerekende zeilvoering (let op oorzaak-gevolg).

Ik begrijp dat de gennaker op een (flinke?) boom gevoerd gaat worden, in dat geval is het lastig om generalistische uitspraken te doen over voor- of nadeel t.o.v. een symetrische spi. Overigens wordt de ORC-rating bepaald door de grootste zeilen in te rekenen.

Bljift dus mijn advies op het Verbond de geplande zeilconfiguraties te laten doorrekenen. E.v.t. zou je ook een goede zeillmaker die veel zeilen voor wedstrijdboten vervaardigd om advies vragen. Te denken hierbij aan North Sails, UK-sails, Hagoort of Quantum.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 25 mei 2009 21:10 #73133

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
I stand corrected, sluit me bij Big Time aan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 25 mei 2009 21:11 #73135

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
ja dit is ook lastig, daarom dacht ik maar eens horen wat de mensen op de forum denken/vinden, ik heb al enig idee maar hoor graag meer reacties

(en ja als we een genaker nemen dan komt die sowieso op een boom)

ps,
postman:

voor zowel genakers en spinakers heb je reachers runners allround spi's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: genaker/spinaker 27 mei 2009 10:45 #73427

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
heeft niemand hier een idee/mening over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl