Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verstelbare giekhoogte, nodig?

Verstelbare giekhoogte, nodig? 07 juni 2009 06:28 #74709

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Dag iedereen,

Na 18 jaar maak ik een fellowship weer zeilklaar. Erg leuke klus! De originele giek is op een een of andere duistere reden verdwenen uit de stalling helaas. Met puur geluk in no-time een nieuwe giek geregeld, maar daar mist een stukje lummel beslag. Het is het onderdeel dat in de maststlede valt waar vervolgens dmv een pen de giek aan verbonden wordt. Gelukkig beschik ik over voldoende mogelijkheden dit onderdeel zelf te maken, dus dat is niet zo'n probleem.
Het originele systeem zit dus zo in elkaar dat de giekhoogte verstelbaar is. Ik vind de mast slede alleen wat magertjes, en maak daarom het liefst de giek vast op een vaste hoogte. Met een degelijke RVS beugel.
Ik kan me geen reden verzinnen waarom de giekhoogte verstelbaar zou moeten zijn, maar ik kan wat over het hoofd zien. Wat zijn de voordelen van dit systeem?

Daarnaast nog een andere vraag. De 'nieuwe' giek heeft een draai mechanisme aan de lummel, bedienbaar met een lierhandle o.i.d. Klopt het dat dit gebruikt werkt om het zeil om de giek te rollen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 07 juni 2009 07:48 #74714

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zo'n mastslede is een zwak punt, dus vervangen door een vaste RVS beugel die gepopt op de mast zit is zeker verstandig. (ik heb op zijn friendship 28 ooit de slee uit de mast gebroken, hele scheur in de mast, bij een gijp...)
hoogte-verstelling is niet nodig, dat doe je met de val.

en het draaimechanisme is inderdaad een reefinstallatie. Wel even kijken of je grootzeil daar tegen kan! Als je een bindrif erin hebt zou ik dat gebruiken ipv de roller.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 07 juni 2009 07:59 #74717

Je giek verstellen is denk ik als je op de motor vaart "handig", kun je hem hoog boven je hoofd stellen?
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 07 juni 2009 08:20 #74720

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik kan me geen reden verzinnen waarom de giekhoogte verstelbaar zou moeten zijn, maar ik kan wat over het hoofd zien. Wat zijn de voordelen van dit systeem?
Met het verstelbaar lummelbeslag kan je de voorlijkspanning regelen. Met een vast lummelbeslag kan je een Cunningham in het zeil laten zetten, daarmee trek je het zeil ook vlakker.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 07 juni 2009 08:33 #74723

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
@Zoute droom: is het niet simpler om je kraanlijn dan gewoon wat bij te trekken?(ervan uitgaand dat je zeil naar beneden is)

De voorlijkspanning regelt niet alleen hoe vlak je zeil is, maar vooral waar het diepste punt(de draft) zich bevindt in je zeil. Als deze te ver naar achter zit kan je geen hoogte halen, zit deze te ver naar voor heb je te weinig roerdruk. De cunningham is een ondergewaardeerd iets...
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 07 juni 2009 08:44 #74726

@Zoute droom: is het niet simpler om je kraanlijn dan gewoon wat bij te trekken?(ervan uitgaand dat je ziel naar beneden is)

..

Tuurlijk is dat de manier, ik brainstormde maar wat.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 07 juni 2009 23:16 #74835

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
zo'n mastslede is een zwak punt, dus vervangen door een vaste RVS beugel die gepopt op de mast zit is zeker verstandig. (ik heb op zijn friendship 28 ooit de slee uit de mast gebroken, hele scheur in de mast, bij een gijp...)
hoogte-verstelling is niet nodig, dat doe je met de val.

en het draaimechanisme is inderdaad een reefinstallatie. Wel even kijken of je grootzeil daar tegen kan! Als je een bindrif erin hebt zou ik dat gebruiken ipv de roller.
groet
t

Mast gescheurd, of alleen het mastprofiel? Ik denk dat ik eerst een tijdelijke slede unit bouw, om de ideale giekhoogte uit te puzzelen. Daarna markeren en een vaste unit lassen.

Wat betreft de cunningham...Is het niet zo dat je met valspanning precies het zelfde bereikt?
Zet me wel op een idee trouwens om de kosten wat te beperken. Er zit dan wel een lier op de mast, maar uiteraard geen ST lier en ook geen valklem. Cunningham zou dan ideaal zijn om de valspanning te verhogen zonder een dure lier te kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 08 juni 2009 05:21 #74836

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
mast gescheurd, of alleen het mastprofiel?
Wat betreft de cunningham...Is het niet zo dat je met valspanning precies het zelfde bereikt?

de mast gescheurd, in de binnenhoek van het profiel waar de sleetjes in lopen. Door de druk van de slede van de giek over een lengte van 30 cm ingedrukt en gescheurd...... wel een slechte mast, Ermat op een FS28.
Ergens moet hij nog varen, dat schip, met een prachtige RVS bevestiging van de giek op de mast :lol:

Valspanning regelt de diepte van je grootzeil bovenste helft.
Cunningham maakt de diepte in het onderste deel minder.
Niet hetzelfde dus.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 08 juni 2009 06:42 #74841

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Mij is geleerd dat zowel grootzeilval als cunningham dienen om voorlijkspanning te controleren, en zo dus het punt waar je zeil het diepst is(zie eerdere post hier ergens boven). Door de cunningham zorg je er inderdaad ook voor dat het onderste derde van je zeil wat afvlakt, maar de cunningham is "uitgevonden" om het voorlijk strakker te krijgen tijdens het zeilen, wanneer er al druk op het zeil staat. Je krijgt de grootzeilval dan nog zeer moeilijk strakker(zelfs met de lier).
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 08 juni 2009 10:59 #74861

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
mast gescheurd, of alleen het mastprofiel?
Wat betreft de cunningham...Is het niet zo dat je met valspanning precies het zelfde bereikt?

de mast gescheurd, in de binnenhoek van het profiel waar de sleetjes in lopen. Door de druk van de slede van de giek over een lengte van 30 cm ingedrukt en gescheurd...... wel een slechte mast, Ermat op een FS28.
Ergens moet hij nog varen, dat schip, met een prachtige RVS bevestiging van de giek op de mast :lol:

Valspanning regelt de diepte van je grootzeil bovenste helft.
Cunningham maakt de diepte in het onderste deel minder.
Niet hetzelfde dus.
groet
t

Voorkomen dus...! Zeil wel heel gebleven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 15 juni 2009 10:07 #75795

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Naar mijn mening doen een val en cunningham hetzelfde. De spanning in het voorlijk wordt gelijkmatig over de lengte verdeeld, dus maakt het niet uit voor bovenin of onderin je zeil.

De cunningham is vooral bedoeld als eenvoudige trim mogelijkheid. Je kan er makkelijk een vertraging op zetten waardoor je de voorlijkspanning makkelijk kan regelen.

Vooral bij kleinere bootjes is het nog wel een lastig om je voorlijkspanning te regelen met je val. Ik zelf het bijvoorbeeld geen vallieren en kan alleen maar veel spanning op mijn voorlijk krijgen door de cunningham.

Of de cunningham gemaakt wordt door de schuivende giek of een extra (verstevigd) oog in het zeil is persoonlijk. Een schuifbare giek is vaak idd wel wat kwetsbaarder.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 15 juni 2009 10:20 #75801

De val gebruik je om je zeil te hijsen.... Ik zet hem altijd zo hoog mogelijk.
Met cunningham breng je spanning op het voorlijk en die is tijdens het zeilen makkelijk aan te passen... (ik ga in ieder geval in vlagen en afhankelijk van de koers niet aan mijn val peuteren...)
Hijs je je zeil nie hoog genoeg dat hangt de giek erg laag en staat het zeil slecht... natuurlijk kun je dat corrigeren door lummelbeslag omlaag te brengen en de cunnigham aan te trekken (en je neerhouder etc...)
kies gewoon een vast punt is mijn advies...
dan staat de rest ook beter (minder werk, standaardisatie van de werkzaamheden etc...)

Op onze kiviet zit ook zo'rail maar die hebben we er ook al eens uitgezeild (popnagels lurp...)
Een vastp zou mijnn voorkeur hebben (eenvoud en degelijkheid)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 15 juni 2009 10:21 #75802

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
De cunningham neemt als het ware een stukje zeil weg als je hem aantrekt, dus ik denk dat ie wel degelijk verschil maakt door het onderste deel van je zeil wat vlakker te maken.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 15 juni 2009 11:19 #75810

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Dat stukje dat ie wegneemt staat niet onder spanning, en is dus juist boller...

Het gaat erom dat je het gehele voorlijk onder spanning zet en dus ook het gehele voorlijk een stukje uitrekt. Hierdoor wordt ook het gehele zeil vlakker.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 15 juni 2009 16:19 #75850

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de cunningham trekt niet in dezelfde richting als de val.
de val is 10o% vertikaal (althans evenwijdig aan de mast).
een cunningham trekt met een hoek, want het oog zit ruim achter het voorlijk en de trekrichting is schuin naar voren.
Ze doen dus niet hetzelfde, als ze dat wel deden was er eentje overbodig (vermoedelijk niet de val :lol: ).

grootzeilbolling regel je met mastbuiging, valspanning, onderlijkspanning en cunninghamhole. Die doen allemaal wat anders.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 15 juni 2009 18:49 #75874

de cunningham is feitelijk je eerste reefmogelijkheid, trekt als het goed is het grootzeil vlakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 15 juni 2009 19:46 #75885

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de cunningham is feitelijk je eerste reefmogelijkheid, trekt als het goed is het grootzeil vlakker.

bij mij is de volgorde wat anders. bij teveel wind aan de wind:
- eerst het onderlijk strakker (de outhaul) zodat de boel onderin vlak is
- dan de achterstag strakker voor wat meer mastbuiging: voor plat
- als 3e maatregel de val wat strakker om de bolling naar voren te halen
- en dan nog de cunningham om die bolling weer weg te halen.

na al die maatregelen is het grootzeil plat. de mast staat dan meer dan een maal zijn doorsnede krom (ca 20 cm). Je kan dan met de HA fok erop met ruim 20 knopen ware wind aan de wind varen met een 'flagging' grootzeil.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 16 juni 2009 07:31 #75946

De handelingen hangen inderdaad allemaal samen. De engelse benaming
flattening reef dekt dit en het doel uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 16 juni 2009 07:40 #75947

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Een flattening reef is toch iets anders volgens mij.
Een flattening reef moet je bekijken als een vervolg op je onderlijkstrekker.
Normaal gezien komt de flattening reef achteraan uit de giek net als de smeerrepen.Wanneer je de flattening reef op spanning zet zal dan het onderste bolste deel van je zeil weg zijn.(het is eigenlijk een halve reef, je verandert de schoothoek en behoudt de halshoek).
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstelbare giekhoogte, nodig? 16 juni 2009 07:49 #75948

oeps, correct, was nog niet geheel wakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl