In het kader van: "soms zit het mee, soms zit het tegen" zit het nu eens mee en ben ik in staat om onze Friendship de komende maanden een behoorlijke make-over te geven.

Niet zo ernstig als Beauty, maar toch een behoorlijk forse ingreep!
Daaronder valt ook de zeilgarderobe en daarvoor heb ik vandaag uitgebreid contact gehad met Wessel van der Werf van Zeilmakerij.com (Zeilmakerij van der Werf in Made)
De vraag over cross-cut en tri-radiaal stelde ik hem ook en tri-radiaal wordt momenteel alleen nog toegepast bij laminaatzeilen.
Het was een heel verhaal, maar samengevat komt het er ongeer op neer dat met de huidige hoge kwaliteit dacrons, tri-radiaal maken alleen maar nadeel heeft! De sterkte van het materiaal zit in de horizontale banen. Ga je nu veel smalle banen aan elkaar stikken, dan komt er extra rek in het zeil op al deze naden, waardoor het zeil uiteindelijk dus boller wordt dan bij een cross-cut. Om deze reden maken zij geen tri-radiale dacron zeilen meer...
In de grote lijn klopt dit wel, maar toch even een kleine nuancering!
Inderdaad, bij dacron zeilen op een kleinere boot (tot 28 ft.) is het ongebruikelijk tri-radiaal toe te passen, om de reden die Wessel aan gaf. Bij dacron zeilen op groter formaat (40+ ft.) moet je ze echter tria-radiaal snijden. De krachten die in een zeil van dat formaat komen, laten niets over van de vorm van een radiaal gesneden zeil (met name voorzeil). Kijk maar eens naar de grote moderne toerschepen, daar staat vaak een nieuwe grote standaard radiale rolgenua op. Na een jaartje of twee varen met af en toe flink wat wind er over heen resteert niets anders dan een vormloze zak.
Dan laminaat, als pentex of kevlar, de huidige doeken die hier voor worden gebruikt (Flexx e.d.) hebben vezels lopen in lengte, breedte en meerdere diagonale richtingen. Deze vezels vangen dus alle krachten op, wat bij dacron de wijze van snijden (tri-radiaal) moet doen, wordt hier dus door de vezels gedaan. Daarom zie je laminaat zeilen, ook op grotere boten, veelal radiaal gesneden. Dacron daarentegen: op kleinere boten radiaal, op grotere boten tri-radiaal.
Ook gaf iemand aan geen nut te zien in laminaat-zeilen op een kleinere boot. Hier ben ik het niet mee eens: hoe je het went of keert, laminaat is veel en veel vormvaster dan dacron! Of de krachten nou minder (kleine boot) of groter (grote boot) zijn maakt niets uit. Op een kleinere boot wordt vanzelfspreken lichter doek toegepast, ook voor dacron. Als er minder krachten op hoeven te komen, gebruik je een lichter doek. Wat betreft levensduur ben je dan even ver.
Laminaat daarentegen, mits goed behandelt (!), gaat een stuk langer mee dan dacron doordat het zijn vorm behoudt. Je moet er zorgvuldig mee om gaan, daar zien veel mensen tegen op. In de praktijk valt het bijzonder mee. Carbon vezels breken, kevlar iets minder maar pentex is al veel vergevingsgezinder. Een kreukje er in zal niet afdoen aan de kwaliteit, een laagje tafetta er tegen aan en het is helemaal top (wel zwaarder uiteraard).