Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Achterstagspanner

Achterstagspanner 12 mrt 2006 20:55 #7474

Hallo allemaal,

Vorig jaar tijdens ons eerste waarschip-seizoen, bleek de achterstag wat aan de lange kant. In ieder geval te lang om de mast wat achterover te kunnen trekken. We overwegen nu of we er een stukje zullen laten uithalen. Misschien is het zelfs een optie om er een spanner op te zetten. Volgens mij is er dan keuze uit een spanner op de stag zelf (zo'n wiel oid) of een systeem met blokken en een lijn (zeg maar een grootschoot systeem).

Heeft iemand ervaring hiermee en hoeveel vertraging zou het "grootschoot-systeem" moeten hebben?

Alvast bedankt,
Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstagspanner 13 mrt 2006 06:53 #7478

Ik heb goede ervaringen met een vertrager, maar je moet een flink aantal blokken gebruiken om voldoende kracht te kunnen zetten. Ik heb hem met 2 vioolblokken 4x vertraagd en daarna met een blok verdubbeld tot 8. Ik heb ruimte over gelaten om nog een extra dubbelaar tussen te zetten, het wordt wel een heel lijnen-spektakel.

De mast krom trimmen gaat trouwens niet met de achterstag, je regelt er de voorstag spanning mee. Kromtrekken kan wel met de babystag, maar daar moet je zo veel kracht op zetten dat ik daar een stagspanner met wiel voor zou nemen. Eigenlijk leent de topgetuigde paal zich daar niet voor.

http://home.versatel.nl/fam.wigman/tristan/

Zeil je de Zeelandtocht mee? Dan kun je hem van dichtbij voelen!

Marcel - Kwartton 'Tristan'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstagspanner 13 mrt 2006 07:09 #7481

Marcel,

Bedankt voor je antwoord.
Inderdaad hebben we vorig seizoen de babystag gebruikt om dit te bereiken. Ik ben er ook nog niet over uit of ik het de moeite van het knutselen waard vind, met name inderdaad omdat ik twijfel over de mate waarin het helpt. Ik zie dat jouw mast ook net niet topgetuigd is, net als de onze, en blijkbaar lukt het dan nog steeds niet. Je moet dus wel een echt fractioneel tuig hebben staan wil je wat kunnen spelen met mastkromming.

Heb je ter beveiliging nog een (onder normale omstandigheden slap hangende) nood-stag aangebracht? Voor het geval iemand per abuis je lijn lostrekt?

Dit jaar laten we de Zeelandtocht aan ons voorbij gaan. Vorig jaar de hele vakantie, incl Zeelandtocht, op het thuiswater doorgebracht. Dit jaar als het mee zit naar de Wadden en IJsselmeer. En waarschijnlijk dan onderweg de IJsselmeer-tocht meepikken.

gr,
Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstagspanner 13 mrt 2006 09:09 #7482

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Met een paal zoals op de meeste waarschepen staat incl een (bijna) masttoptuigage regel je weinig met de achterstag, behoudens de spanning op je voorstag. Wil je de bolling van je grootzeil beinvloeden dan gaat dit het beste met je zijstagen in combinatie met gepeilde zalingen. Door de kracht op de zijstagen drukken de zalingen de mast naar voren waardoor het zeil wordt afgevlakt. De mate van doorbuiging kan je begrenzen met je onderverstaging door die zeer slap te monteren en daar mee te spelen. Bij mijn weten hebben veel waarschepen een hoofdwand in het vlak van de mast incl zalingen en een onderwant dat verder naar achteren aangrijpt. Je zou het hoofdwant op de plek van de onderwanten erbij kunnen zetten, mits de puttingen constructief sterk genoeg zijn. Tevens zal je je zalingen scharnierend aan de mast moeten zetten en sterk genoeg moeten maken en evt ook iets verlengen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstagspanner 14 mrt 2006 09:11 #7492

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Mijn bootje heet een uitgebouwd grootzeil en dus geen achterstag. De zalingen zijn bijna zo lang als de 1/2 bootbreedte en staan inderdaad redelijk gepeild. Door de spanning op de loefstag bij meer wind drukt de gepeilde zaling de mast naar voren en hoe harder het waait hoe meer die mast doorbuigt door de zaling tot het onderwant strak komt en de buiging beperkt. Doorbuiging vindt dus vooral plaats bij harde wind aan de wind als je graag hebt.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstagspanner 14 mrt 2006 20:29 #7500

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Mijn 22 voeter is 3/4 getuigd met een carbon mast van 9 meter. Boot is 2 meter breed en zalingen zijn 70cm en zitten op 3,5 meter boven dek en zijstagen en voorstag op 6,7 meter. In rust zit er weinig spanning op de stagen en is de mast ongeveer recht. Met meer wind buigt hij ter hoogte van de zalingen ongeveer 15cm door en wordt dan begrensd door de onderwanten die in rust zeer slap hangen. Net onder de masttop zitten ook 2 bakstagen waar ik de top van de mast mee controleer en ook de genaker grijpt daar aan. Aan de wind zet ik de bakstagen door om te voorkomen dat de top zijwaards wegwaait en ook om jutteren van de top in knobbelig water te voorkomen.
Vroeger ook op mijn Kolibrie 560 had ik gepijlde zalingen met een masttoptuig en daar regelde je de mastbuiging ook zo met onderwanten als begrenzers. Kijk maar eens bij een wedstrijd 560 dan zal je dat zien incl het zeer losse onderwant.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl