Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help!

Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help! 20 mrt 2006 15:47 #7556

Ik ben sinds vorig jaar de trotse eigenaar van een Trotter Pandora (Gebouwd door vd Stadt).

Gezien het feit dat ik een ligplaats in Gelderland aan de Maas wil ik mijn jachtje voorzien van een (eenvoudige) strijkinstallatie. Het moet in principe de bedoeling zijn dat ik de mast kan laten zakken in mijn ééntje.

Heeft één van jullie tips over hoe ik het best een strijkinstallatie kan maken, en kan iemand me daar advies over geven? Het hoeft niet al te uitgebreid te zijn, als ik de mast maar eenvoudig kan laten zakken en makkelijk (eventueel m.b.v. de lieren) de mast weer op kan trekken.

MVG Ronald
Ronald

Huidige schip:
- Sunfish

Ex schepen:
- Sunfish
- Estel
- Schakel
- BM16m2
- Trotter Pandora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help! 21 mrt 2006 22:43 #7565

Beste Ronald,

op het waarschippersforum staat een topic daarover, op de eerste pagina.

Verder is het een kwestie van goed kijken hoe andere boten dat doen. Verder is het goed om je eigen boot goed te bekijken:
1.: staan de zijstagen op gelijke hoogte van de mast dan is een strijkwant mogelijk, indien niet dan een andere oplossing.
2.: kun je een vaste bokkepooot maken of heb je een verwijderbare nodig,
3.: als je de mast wilt laten zakken in je eentje heb je bokkepoten nodig en een slingerwant zofat je (hoofd)zijstagen niet slap gaan hangen en je mast dus niet kan zwaaien van links naar rechts. met een takel is het dan vrij eenvoudig om je mast in je eentje te laten zakken. Wij hadden een aantal jaren geleden en semi-klassieker met een houten mast van 10 meter welke ik in meijn eentje kon strijken en hijsen met bovengenoemde zonder veel vaart te minderen voor een brug.
Mocht je meer willen weten dan hoor ik dat graag.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help! 22 mrt 2006 08:58 #7570

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Volgens mij hebben de Trotter Pandora's allen een Randmeertuigage erop staan. De mast is dus niet erg lang en zwaar. Ik heb 2 aluminium buizen van 35mm van de wandputting van het zijwant naar de punt liggen. Bij de wandputting de uiteinden plat geknepen en doorboord en met een bout door de wandputtingogen vastgezet met daarbij een RVS strip 3mm met een gat voor dezelfde bout en een gat voor de verstaging. Aan de punt de pijpen ook platgeknepen en een bout erdoor en een harpsluiting. De voorstag zet ik met een pelikaanhaak vast en zo over op de harp aan de alu pijpen en vervolgens een takeltje tussen voorstag en punt van de boot en dan kan ik zo de mast laten zakken en komen de pijpen dus als een A-frame omhoog, draaiend om de wandputtings. De alu pijpen vormen bij mij ook gelijk de preekstoel. Gaat prima met mijn mast van 9meter
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help! 23 mrt 2006 09:55 #7587

Hallo Raptor,

Ik dacht zelf ook al aan een dergelijke oplossing.
Bekijk bijgevoegde foto eens. Denk je dat ik een scharnierpunt op de eerste scepter kan maken (aan bakboord * stuurboord), of moet het draaipunt van het A-frame per sé gelijk aan de mast zitten?

http://www.wsvdenieuweschans.com/Ronald/P7024177.JPG


Buizen is op zich geen probleem die heb ik in elke lengte, kennis van me zit in de metaal-branche.

Ik begrijp dus goed dat ik een A-frame maak ( 2 buizen vanuit de punt naar de zij-stagen toe) en dat ik deze laat scharnieren op het dek van de boot bij de zij stagen? Voor op de punt (waar de 2 buizen samenkomen) kan ik de voorstag bevestigen aan de buizen met bijv. een harp en laten vieren met een lange lijn door een blok?

Zo kan ik eventueel met de lier boven mijn deur op de kajuit de mast ook optrekken?

Alvast bedankt,

Ronald de Leest
Ronald

Huidige schip:
- Sunfish

Ex schepen:
- Sunfish
- Estel
- Schakel
- BM16m2
- Trotter Pandora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

maststijk installatie 23 mrt 2006 13:51 #7591

Ronald,
IPV een A frame kun je ook denken aan een T frame waarbij je 2 staaldraden gebtuikt om de T te onderteunen. Zelf doe ik he op deze manier en heeft als voordeel dat ik geen bok op het dek heb liggen. maar de mast wel eenvoudig kan strijken (ivm ligplaats in een schiphuis) wat je nodig hebt is vrij simpel, maak een stijkwand door de stagen in te korten tot op het knikpunt van je mastvoet en vervolgens deze te verlengen met een buis, deze buis moet wel een korte spandraad krijgen naar de voorkant onder een hoek van ca 45 graden omdat deze niet naar achteren mag draaien tijdens het strijken. plaats vevolgens 2 staven tussen de mastvoet en de buis aan de stag zodat deze ook niet naar binnen kunnen komen tijdens het strijken, plaats de spinakerboom op de mast en bevestig deze veilig aan de voorstag. tui deze spin akerboom met 2 staaldraden naar het knikpunt op het strijkwand(de 2 buizen aan de stag welke met de staaf naar buiten gedrukt worden) en laat het geheel met deze hefboomconstructie rustig zakken.

Nadeel is iets meer werk, maar met een beetje optimalisatie valt dat wel mee (de giek met het grootzeil loshalen is meer werk)

Voordeel geen bok op het dek tijdens normaal gebruik van de boot.


Zelf vaar ik een Seamaster 815 motorsailer en werk al 2 jaar op deze wijze, het werkt gewoon prima en geeft weinig rommel aan boord anders dan 2 extra staven en 2 tuidraden van de spuinakerboom welke gewoon in een bank passen.


Groeten Le Limacon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maststijk installatie 23 mrt 2006 14:37 #7592

Ronald,
IPV een A frame kun je ook denken aan een T frame waarbij je 2 staaldraden gebtuikt om de T te onderteunen. Zelf doe ik he op deze manier en heeft als voordeel dat ik geen bok op het dek heb liggen. maar de mast wel eenvoudig kan strijken (ivm ligplaats in een schiphuis) wat je nodig hebt is vrij simpel, maak een stijkwand door de stagen in te korten tot op het knikpunt van je mastvoet en vervolgens deze te verlengen met een buis, deze buis moet wel een korte spandraad krijgen naar de voorkant onder een hoek van ca 45 graden omdat deze niet naar achteren mag draaien tijdens het strijken. plaats vevolgens 2 staven tussen de mastvoet en de buis aan de stag zodat deze ook niet naar binnen kunnen komen tijdens het strijken, plaats de spinakerboom op de mast en bevestig deze veilig aan de voorstag. tui deze spin akerboom met 2 staaldraden naar het knikpunt op het strijkwand(de 2 buizen aan de stag welke met de staaf naar buiten gedrukt worden) en laat het geheel met deze hefboomconstructie rustig zakken.

Nadeel is iets meer werk, maar met een beetje optimalisatie valt dat wel mee (de giek met het grootzeil loshalen is meer werk)

Voordeel geen bok op het dek tijdens normaal gebruik van de boot.


Zelf vaar ik een Seamaster 815 motorsailer en werk al 2 jaar op deze wijze, het werkt gewoon prima en geeft weinig rommel aan boord anders dan 2 extra staven en 2 tuidraden van de spuinakerboom welke gewoon in een bank passen.


Groeten Le Limacon.


Hallo Le Limacon,

Je optie is inderdaad wel een goede, maar het is voor mij niet de meest ideale optie. Ik vaar veel op de maas en moet de mast geregeld strijken in verband met bruggen en doorgangen. Door het extra werk is dit al varend niet handig.

Ik denk dat ik toch kies voor de constructie met het A-frame. Dit kan blijven zitten, en hoef ik alleen de voorstag en baby stag maar los te gooien. Ik ben alleen nog opzoek naar het antwoord op mijn vraag of het scharnierpunt van het a-frame per sé op de hoogte van de mast moet zitten, of dat het draaipunt ook bevestigd mag worden bij de 1e scepter op het dek.

De giek kan over het algemeen blijven zitten bij het ongeveer 2 meter laten zakken van de mast. Op het moment dat de mast helemaal plat moet dan is de giek vrij eenvoudig te demonteren. (grootzeil en giek zijn 1, grootzeil wordt tijdens het hijsen pas in de mast gevoerd).
Ronald

Huidige schip:
- Sunfish

Ex schepen:
- Sunfish
- Estel
- Schakel
- BM16m2
- Trotter Pandora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: maststijk installatie 27 mrt 2006 15:04 #7638

Ik ben alleen nog opzoek naar het antwoord op mijn vraag of het scharnierpunt van het a-frame per sé op de hoogte van de mast moet zitten, of dat het draaipunt ook bevestigd mag worden bij de 1e scepter op het dek.

Weet iemand daar een antwoord op?

Alvast bedankt !
Ronald
Ronald

Huidige schip:
- Sunfish

Ex schepen:
- Sunfish
- Estel
- Schakel
- BM16m2
- Trotter Pandora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strijkbok... 27 mrt 2006 15:54 #7639

Ronald,,
Je foto nog eens goed bekeken te hebben zou ik hem niet bij de 1e schepter plaatsen. Immers je bok wordt er kort en bovendien staat je bok dus achterover als je mast plat ligt waardoor je hem door het dodepunt heen moet trekken de krachten die je dan gaat maken zijn vrij groot en ongelukkig. Ik zou op dit formaat schip toch echt ter hoogte van de mast je scharnierpunt maken.

Overigens vind ik je mastvoet ook vrij licht om je mast veelvuldig te strijken maar mischien dat dat ook best meevalt in de praktijk. Zelf ben ik die zware kolossen van platbodems gewend. maar ook op mijn schip is de mastvoet veel zwaarder uitgevoerd.

Groeten Le Limacon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help! 27 mrt 2006 18:14 #7640

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Het verhaal van het dode punt klopt denk ik niet helemaal. Als je de triangel bij de 1e scepter laat aangrijpen dan is de hefboom idd aan de korte kant. maar daardoor ontstaat geen dood punt: je trekt namelijk vanaf de boeg schuin omhoog. Het is echter wel zo dat hoe verder de triangel naar achteren gaat hoe lichter het laten zakken en overeind zetten van de mast zal gaan.

Op het waarschepen forum is onlangs het lopend strijkwant beschreven ter vervanging van zijstagverkorting met buizen om het draaipunt hoger te krijgen:

Dubbelgenomen lijn vastknopen aan bovenste blok van de strijktalie bij het aangrijppunt van de voorstag op de boeg. De helften van deze dubbele lijn lopen elk door een blokje. Deze blokjes worden samen met de fokkeval naar de top van de mast gehesen. De uiteinden van de lijnen worden elk bij een zijstag strak vastgezet. De mast kan nu gestreken worden zonder dat hij kan zwaaien.

Dit is geen vervanging van de triangel maar alleen een vervanging van ingekorte zijstagen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hallo Sven 27 mrt 2006 19:33 #7642

Sven,

Dat het geen echt dood punt is dat klopt volledig maar ik bedoel er mee te zeggen dat als de triangel achterover staat de punt dus eerst omhoog moet om daarna naar beneden getrokken te worden, dit lijkt mij geen verstandige keus omdat daarmee de krachten wat ongelukkig groot zullen worden.

Bovendien hoe kleiner de triangel hoe kleiner de hoek van de voorstag met de mast. extreem (bij een veel te kleine triangel) gezien ga je de mast dus zwaar naar voren trekken om een kleine opwaardse kracht te realiseren. Zeker gezien de lichte mastvoet lijkt me dat hier geen goed plan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help! 27 mrt 2006 20:30 #7643

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Daar heb je gelijk in! En misschien ook niet....

De voorstag is langer dan de mast. De hoek van de voorstag met de mast wordt kleiner als de mast daalt. Het hoogteverschil tussen dek en mastscharnier is ongeveer even groot als de horizontale afstand tussen draaias van de triangel en het scharnierpunt van de mast.

Dat betekend dat de triangel misschien niet voorbij 90 graden komt. Maar dat is allemaal mieren******j. Grotere triangel blijft beter!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijkinstallatie voor 7m zeiljacht -> help! 28 mrt 2006 18:49 #7651

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
plaats draaipunt A-frame is niet zo belangrijk mits je A-frame lang genoeg is. Hoe langer hoe lichter het hijsen gaat. Probleem bij een te lang frame is dat je zonder trappetje niet bij de punt komt als hij overeind staat en dat is lastig. En hoe langer hoe dikker je buizen moeten zij om de krachten aan te kunnen. Daarom is ergen bij je mast een goed punt op een trotter.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl