Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controle verstaging

controle verstaging 28 juni 2009 18:10 #77636

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
De verstaging ziet er uit als nieuw al is die 5 jaar oud en heeft ze vele mijlen achter de rug.
Hoe controleer je verstaging?
Wat is de levensduur bij intensief gebruik?
Is er eigenlijk een antwoord op te geven 8O
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle verstaging 28 juni 2009 20:09 #77659

Verstaging breekt waar deze gewalst is.
De strengen breken net buiten beeld.
Je schijnt het te kunnen meten met een goede multimeter... maar ik heb daar nog geen ervaring mee en ken de waarden niet...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle verstaging 28 juni 2009 21:20 #77684

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Als je roestvorming hebt bij de terminal moet je voorzichtig worden. Dat zou kunnen duiden op een zwakke plek. Strengen springen ook wel net buiten de terminal. Er is trouwens een test van oude (25 Jaar) verstaging geweest waar in eerste instantie van werd gezegd dat vanwege de leeftijd aan vervanging gedacht moest worden. De verstaging werd vernieuwd en toen is de oude verstaging getest. Deze bleek in uitstekende staat te zijn dus je moet niet te gauw bang worden van "oude" verstaging.

Bij de treksterkte van verstaging die toegepast is bij je boot moet je ook al kunnen zien of er overbelasting mogelijk is of dat het meevalt. Een 5 mm stag kan ongeveer 2000 Kilo aan en een 6 mm 3000 Kilo. Je hebt meerdere stagen zowel aan bb boord als aan s boord. Met het gewicht van je boot er bij nemend moet je ongeveer kunnen bekijken hoe kritisch je verstaging genomen is. De kracht die er op je verstaging komt is nooit zo groot als de benodigde kracht om je boot uit het water te trekken dus niet te bang zijn voor je verstaging.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle verstaging 28 juni 2009 21:29 #77687

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als je roestvorming hebt bij de terminal moet je voorzichtig worden. Dat zou kunnen duiden op een zwakke plek.
Ja, ook goed letten op gebroken tieren.
Daarom is het ook nuttig om de mast tijdens de winterstalling te strijken; dan kun je ook de aanhechting van de verstaging boven in de mast beoordelen, die wordt immers even zwaar belast als de verstaging bij de putting..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle verstaging 28 juni 2009 21:39 #77691

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Tip voor langere levensduur en een rustiger gemoed;
spuit de terminals een per jaar in met een beetje kruipolie, dit vookomt de roestvorming in de walsverbindingen.
Bij mij was afgelopen winter een onderwant tier gebroken en niet bij de terminal, maar gewoon ergens in het midden, samen met de voorstag, die was een keer meegedraait met de roller, en stond een beetje open deze vervangen.
Die voorstag voor de zekerheid en het gemoed inderdaad, want het zat er al twee seizoenen.
Zeker bij de wat kleinere boten is de verstagings diameter vaak ruim bemeten, bij ons 6 mm voor hoofdwant en voorstag, en dat bij een mastje van nog geen acht en halve meter, als je dat door gaat rekenen naar een mast van 16 meter zou er zowat een duims dikke verstaging op moeten :? .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle verstaging 28 juni 2009 21:43 #77692

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
bij ons 6 mm voor hoofdwant en voorstag, en dat bij een mastje van nog geen acht en halve meter,...
Voordeel van een wat dikkere stag is dat de rek bij belasting ook minder is, dat kan gunstig uitpakken bij het wegbuigen van de mast onder helling. Het is wel wat zwaarder en duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: controle verstaging 28 juni 2009 21:43 #77693

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
het is niet alleen evt roest bij de terminals - meestal breken eerst de tieren in het midden - buiten het beeldvlak.
Veel zin maar ook veel onzin - aanzet van de zalingen is ook nog zoiets dat een rol kan spelen - verder geloof ik niet dat na 5 jaar men al de alarmbel moet laten rinkelen.
Wat je wel zelf kan doen is kijken met een multimeter of je verschillende waarden kunt meten tussen de terminals van de stagen onderling die gelijke dikte hebben. dat zegt verder nog niets maar als je al tge grote verschillen aantreft heb je iets van een indicatie.

In een dergelijke situatie halen ze de mast er af en meten de terminals aan de hand van een bepaalde weerstandswaarde, maar datv is een kostenfactor die op zich nog geen garantie biedt, maar alleen ter indicatie dient.
Voor een 5 jaar oud schip, nee niet echt.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl