Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting??

Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 29 juni 2009 17:03 #77789

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Hallo Zeilers!

Al klussend leert men de boot kennen. Dit weekend de mast van mijn Fellowship 28 gestreken, en nieuwe lampen e.d. gemonteerd.
Nu betreft het een volgeschuimde mast. Dit schuim is goed nat. De mast voet was zo zwaar vast geoxideerd dat er 2 uur voor nodig was dit stukje giet alu te verwijderen. De mast is helemaal wit van binnen, en her en der komen de kraters naar buiten zetten. Tussen zalingen en masttop zijn over een lengte van 1.5 a 2 meter diverse kraters zichtbaar rondom het profiel, en tevens verkleurde plekken waar het materiaal waarschijnlijk nog maar heel dun is. De grootste krater kan je een M3 boutje in drukken, en met een beetje wrikken met de hand moet M4 ook wel lukken.

Is de dikte van de mast vast te stellen, en welke bedrijven doen dat? Ik wil zowiezo voorkomen dat de mast overboord gaat bij windje 7 op t beukmeer, ik moet er echt zeker van zijn dat deze mast dat nog aan kan.

Verder, wat is in $%#$% naam het nut van volschuimen? Enkele kabels zitten ingeschuimd en zijn no way vervang baar. En dat is na 32 jaar goed nodig. Als het eenmaal nat wordt, droogt het nooit weer met alle gevolgen van dien. De val pijpjes in de mast blijven wel mooi zitten....

Even een tegenvaller zeg, ik dacht dat na 20 klus uren de mast wel klaar zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 29 juni 2009 17:50 #77795

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik kan je niet helpen met een meeting maar een mast met gaten en dergelijke erin en vermeende dunne plekken én waarvan de kabels dus moeilijk te vervangen zijn... Ga je je daar bij veilig voelen? Kun je niet beter kijken voor een tweedehandsje? Op marktplaats e.d. zie je af en toe wel eens een mast langskomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte metin 29 juni 2009 18:46 #77801

Verder, wat is in $%#$% naam het nut van volschuimen?
Mast onzinkbaar maken ? :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 29 juni 2009 19:07 #77810

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
volgens mij is dat volschuimen bedoeld om de bedrading en dergelijke een beetje op zn plek te houden.
de mast van mijn fd blijkt een dehlermast te zijn en ook volgeschuimd.
wel een beetje balen want ik wil ivm de restauratie ook de hele bedrading vervangen .
het wordt een heel gepiel om die troep eruit te krijgen .

maar als je mast zover heen is dat de gaten erin vallen zou ik ervoor kiezen om deze te vervangen.

succes bennie
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 29 juni 2009 19:40 #77818

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Nog even over na gedacht en over gehad met anderen. Alle huidige problemen, en kosten in de toekomst (verstaging moet eigenlijk ook) is nu de meest voor de handliggende optie een nieuwe mast. En dan ook maar een nieuw giekje met alle lijnen er door heen.
Inmiddels 4 offerte aanvragen de deur uit, dus ben benieuwd naar de reactie daarop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 07 juli 2009 11:00 #78769

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Even een update. Afgelopen vrijdag is een expert langs geweest (www.zeilgoed.nl). De mast is rond de ontstane gaatjes op dikte gemeten, en goed bevonden! Gelukkig. Alleen heel dicht bij de gaatjes een iets kleinere dikte maar verder oke. De kabels heb ik weten te solderen en alles werkt.
Dus afgelopen zaterdag de mast weer gezet, en zondag voor het eerst gezeild...! Heerlijk.
Voor de geinteresseerden: Een nieuwe mast kost rond de 2300 ex btw, de giek tussen 500 en 800 afhankelijk of de lijnen door de giek of buiten de giek gevoerd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 07 juli 2009 11:11 #78770

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
ok valt mee dus , heeft die expert nog verteld waarom er schuim in zit?
ik ben wel benieuwd hoe ik die troep er uit kan krijgen.

groeten bennie
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 07 juli 2009 16:01 #78802

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Het schuim zit erin om alle pijpjes e.d. op hun plaats te houden, meer niet.

Heb zelf al een oplossing gevonden om toch nieuwe kabels te kunnen trekken wanneer deze vast geschuimd zijn: Van stukken koperpijp een langgatboor maken. De eerste knelkoppeling maak je een zaagkop van, de pijp telkens verlengen met handelbare stukken pijp. Afwachten is hoe recht het gat door het schuim zal worden, en wat er uiteindelijk met de oude kabels gebeurt.
Maar voorlopig is dat niet nodig bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geoxideerde en geschuimde mast, kraters e.d. dikte meting?? 24 aug 2020 07:42 #1198769

  • Sjemonov
  • Sjemonov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Hoi Sjaap, een late reactie.... We hebben van het weekend hetzelfde ontdekt op onze Fellowship 28. Mast is eraf geweest voor een vaartocht binnendoor naar Frankrijk, en voor het terugplaatsen dacht ik er nog even twee kabels in te trekken voor een zalinglicht en een TV antenne. Niet dus....
Heb jij nog kunnen ontdekken hoe ver de mast volgeschuimd zit? Niet over de hele lengte hoop ik...
We hebben van de winter de Bukh DV20 vervangen door een Nannidiesel 3.21. Dat paste nagenoeg 1:1 zonder aanpassingen aan de fundatie. Maar dat is een ander onderwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl