Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: German sheet

Re: German sheet 17 aug 2009 06:46 #83099

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Het principe van een german systeem is dat het niet, of minimaal vertraagd wordt mbv blokken. De kracht komt uit de lieren!!

hierdoor kan je sneller grote einden binnenhalen of vieren. Helaas heb je bij zo'n systeem dus wel altijd lieren nodig, want dat trek je echt niet op de hand!!

ps. beauty

Waarom vaar je niet met de traveler ipv de grootschoot? Dan hoef je niet elke 30 minuten van trimmer te wisselen en blijft je 'specialist' aan het grootzeil zitten. bij de meeste wedtrijdjachten wordt dit zo gedaan!
En uiteindelijk, energie in = energie uit, dus hoe makkelijker je het zeilen maakt, des te harder ga je :wink:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 17 aug 2009 08:30 #83115

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
haha, traveller EN grootschoot trotti.
met de traveller bepaal je de invalshoek, met de schoot de twist, biede moeten vaak versteld worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 17 aug 2009 09:07 #83128

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Jullie hebben beiden gelijk.

Als ik de kicker aan sjor gaat met het vieren van de schoot alleen de giek naar buiten en niet omhoog. Beetje "vang sheeting" wat de dingy's doen. Anders heb je inderdaad 2 verschillende tools voor 2 verschillende doeleinden.

De overloop bedien ik meestal zelf als stuurman om de eerste druk te verminderen. Mijn keuze is echter ooit geweest om de schoot niet op de kar te zetten maar op een vast punt precies in het midden op de overloop. De overloop is lang maar wordt hierdoor wiskundig wel korter. Het halende part van de schoot en de klem gaan dus niet heen en weer met de overloopkar maar zitten vast op 1 punt. De rest van de blokken gaan wel naar loef en lij. (lastig zonder tekening)

Het voordeel hiervan is dat ik (als veelvuldig solozeiler) altijd de schoot kan grijpen zonder eerst naar lij te moeten duiken. Het nadeel is nu dat je eerder de schoot erbij moet betrekken omdat de overloop te weinig lucht kan geven. De overloop is effectief nog maar de helft.

1) Bij mij gaat eerst (bijna) altijd de overloop in een vlaag naar lij. De neerhouder heeft iets slack omdat met het naar lij gaan de overloop anders de giek iets strakker zou trekken.
2) Dan gaat de fijntrim los of als het een hufterige vlaag is direct de schoot

De heftigheid van de vlagen en het ritme bepalen of we al dan niet ook de neerhouder meer ruimte geven voor meer twist tijdens het lozen.

Op hele lange rakken stuur ik op de wind en laat zoveel mogelijk de zeilen staan zoals ze staan. Bij korte baan wedstrijden in drukke velden is dat echter niet mogelijk, en daar komen vooral de dikke armen vandaan.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 17 aug 2009 09:42 #83138

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ok, ok, duidelijk!

Zelf zie ik, onder 45-50 voet, niet veel voordelen van het german sheeting systeem. Waarom de schoot helemaal naar de mast en dan weer terug naar de kuip.....
ik heb ook nog wel eens met een J35 meegevaren en die het simpelweg de schoot vanaf het einde van de overloop, via wat blokken, direct naar de lieren op de kuiprand.
Dat scheelt erg veel lijn en geeft minder struikelgevaar!

En het liefst werk ik nog steeds met een "blok-en-takel".

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 17 aug 2009 09:54 #83144

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Nog een andere optie is single-ended met een kleine vertraging maar dan naar een grote winch die centraal in de kuip staat, werkt vooral goed als je een heel grote kuip hebt. In sommige gevallen staat er zelfs een winch tegen de traveller gemonteerd, maar erg handig winchen lijkt me dat niet :?
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 27 mrt 2010 07:08 #120717

Hoi,

Misschien leuk om dit oud bericht terug boven te halen.
Ook de nieuwe First 35 is uitgerust met een GS.

GS kan dus ook nuttig zijn voor sub 40 voeters.
Bij ons zit dit systeem standaard (X-35). Was in den beginne aanpassing, maar biedt veel voordelen.
Op het sheetsysteem zelf zit geen reductie.
Dat betekent dat je heel snel schoot kan aanhalen wanneer er geen druk op het grootzeil zit.

Met druk is het uiteraard winchen geblazen, dan kunnen we de giek makkelijk aanhalen. Met de winches heb je dan meer dan genoeg power.

Als je niet vertrouwd bent met het systeem, zal het onpraktisch overkomen.

Na een tijdje zie je dat anders.

greetz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 29 mrt 2010 08:02 #121038

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Inmiddels heb ik erook wat meer ervaring mee (Hawkeye) en zie er ook wel de voordelen van.
Wat wel erg wennen is, de mastman moet bij boeirondingen van voor de wind naar aan de wind, flink mee 'bouncen' om het grootzeil snel binnen te kunnen halen.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 30 mrt 2010 05:15 #121198

@Trotti : zit er dan reductie op jouw GS systeem ?
Bij ons niet, dus de bediener van de 2 dedicated winches kan grootzeil makkelijk dichttrekken als er geen druk op zeil zit.

(Wel makkelijkst om dit te doen met weinig slagen rond winch).

greetz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 30 mrt 2010 07:01 #121207

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Nee bij de swan zit er ook geen reductie op.

Maarhet is wel een flink eind binnehalen als je het alleen op de winches moet doen. En met een swan 45 wil je toch altijd een beetje druk in je grootzeil houden om het zaakje bestuurbaar te houden.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl