Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: German sheet

German sheet 12 aug 2009 19:50 #82611

Ik lees weleens over dit systeem, heeft iemand voor mij een toelichting hoe dit werkt??

Ruud
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 12 aug 2009 19:57 #82616

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Het is een systeem waarbij aan BB en SB een schoot komt, het is een lange lijn, en je dus trimt aan de loefzijde. Wordt gebruikt op boten vanaf 38ft. Heeft te maken met krachtverdeling. Ik heb op het Hanse forum een link voor je gevonden waar het met foto's en al wordt uitgelegd.
http://www.myhanse.com/forum_posts.asp?TID=2753&KW=german+sheet

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 12 aug 2009 20:36 #82627

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Om het goed te laten werken heb je wel 2 dedicated winchen nodig, niet zo eenvoudig te implementeren dus als het niet af werf het geval is.
Vooral op moderne wedstrijdjachten zie je het veel(werd ingevoerd door Duitse Admirality Cup Team, vandaar de naam).
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 12 aug 2009 23:32 #82641

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
We hebben hier al eerder een draadje over geha op het forum. Kan het alleen niet meer terug vinden...

Op de harken site staat ook een duidelijke afbeelding:



Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 13 aug 2009 06:07 #82646

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
We hebben hier al eerder een draadje over geha op het forum. Kan het alleen niet meer terug vinden...

Op de harken site staat ook een duidelijke afbeelding:



Groeten,
Globe_Trotti
Of de iets uitgebreidere uitvoering:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 13 aug 2009 07:40 #82658

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Wij hebben een Bavaria 31 met dit systeem, onderste uitvoering van de plaatsjes van marfamke. Dus ook toepasbaar voor boten onder 38 ft.

Het voordeel van dit systeem is dat je kan trimmen aan beide kanten, dus niet alleen aan loefzijde.

Nadeel is inderdaad dat je permanent twee winches in gebruik hebt.

Ook moet je er op letten dat de schoot door diverse trimhandelingen niet doorschuift. Aan de ene kant steeds korter wordt aan de andere kant steeds langer. In de praktijk valt dit overigens reuze mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 13 aug 2009 09:51 #82677

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
Op een benneteau 40 wedstrijdschip hebben we indertijd de grootschoot omgebouwd van het traditionele naar het german-system.
Voordeel bij wedstrijden is dat de taken nu beter verdeeld over de boot plaatsvinden: bij de bovenboei is de pitman al druk met de op- en neerhouder van de spi-boom en heeft geen tijd voor de grootschoot. Dat kan bij het german-sheeting systeem makkelijker door de grootzeiltrimmer worden gedaan. Zo lopen ze elkaar niet voor de voeten.
kost even wat maar dan heb je toch weer een paar seconden tijdwinst.

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 13 aug 2009 11:42 #82697

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Waarom zou de pitman in de weg staan van de grootzeiltrimmer?
Normaal gezien, als er geen germans sheet systeem is, zit de grootschoot toch in een klemmetje op het blokje aan de traveller. En de traveller staat normaal toch vlakbij het stuurwiel?
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 13 aug 2009 16:31 #82715

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
bij zo'n groot schip kan je grootschoot niet met de hand bedienen. Die liep dus tussen de giek naar de traveller een paar keer heen-en weer. terug naar de giek, langs de giek naar de mast, naar het brugdek en daar via een klem naar de lier. Bij de pitman dus.
Met een german systeem kan de grootschootrimmer vanuit de rail zijn werk doen. Hoeft ie niet elke keer naar het midden van de boot. Dat wil je niet want het is ballast de verkeerde kant op verplaatsen, dat kost weer seconden.

Ik denk dat zo'n systeem op kleinere schepen niet heel nuttig is. Ik kan tenminste niet een voordeel bedenken. En je meot wel voor de laatste seconden gaan om het te installeren.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 13 aug 2009 20:15 #82746

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik denk dat zo'n systeem op kleinere schepen niet heel nuttig is. Ik kan tenminste niet een voordeel bedenken. En je meot wel voor de laatste seconden gaan om het te installeren.
Het lijkt me ook een behoorlijke investering in de benodigde hardware.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 07:12 #82786

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Op zich hoef je niet met dedicated winches te werken. Het systeem zou ook werken als je beide einden van de schoot op een manier kan vast maken. Bijvoorbeeld aan beide zijden een klem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 08:20 #82794

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6964
Bij een wedstrijdjacht kan vastzetten echt niet. De grootschoottrimmer wordt soms bij mij elke 30 minuten gewisseld. De schoot mag zeker op korte banen eigenlijk niet eens in de klem zitten. Bij een beetje woei krijg je er echt leuke bovenarmen van. Nu heb ik trim, fijntrim en ratelblokken maar die zijn met een verhouding van max 1:48 ook wel nodig op een lap van dik 40M2.

Volgens mij is nog een voordeel van het Germen systeem dat je een kortere schoot hebt. Je hoeft minder lijn uit te vieren dan als er een zware vertraging tussen zit.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 08:35 #82798

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Bij German Sheeting systeem moet 1 kant vastgezet worden. In wedstrijdsituaties kun je dan de andere kant in de hand houden. Bij wisseling niet vergeten de losse kant eerst vast te zetten.

Je zou ook beide zijden in de hand kunnen houden. Krijg je leuke bovenarmen aan beide kanten :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 09:18 #82803

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6964
Volgens mij begrijp ik het niet helemaal.

Ik "hoor je zeggen" :
- je hebt niet 1 of 2 toegewezen winches nodig ......
-en ook .......je de zaak ook letterlijk in de hand houden.

Als het dan een beetje stuift hoe trek je de schoot dan aan? Daar heb je toch steeds die 1-2 winches voor nodig? Dus of vast zetten en de winch komt vrij maar dan is trimmen zeer beperkt bij meer wind....

Of

.... toegewezen winches gebruiken waardoor er andere zaken niet kunnen of er in totaal meer winches noodzakelijk zijn maar dan is trimmen weer een eitje.

Of kletsen we hetzelfde? :oops:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 11:08 #82826

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
op die 40 voeter was er geen moment dat je die schoot met de hand kon bedienen; zulke dikke bovenarmen heeft niemand. Dus twee lieren extra.

maar op het moment dat je de schoot wél in de hand kan houden heb je óf die lieren niet nodig ;of dat hele german system niet nodig.

Vóór die 40 voeter voeren we op een dehler 34. De krachten die daar op de grootschoot komen zijn aanzienlijk kleiner.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 12:43 #82835

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6964
@ Rob, snap ik. Even buiten een 34 of 40 voeter (mijn grootzeil is ook 40 M2 ), als je hem hebt neem ik aan dat je het systeem nodig hebt. Mijn vraag was naar Marinus. Die stelt dat je bij het aanwezig zijn van zo'n systeem je een kant vast kan zetten in een klem waardoor er een winch vrij komt (snap ik) en de andere kant dan in de hand kan houden .... ???
..... en dat volg ik niet.

Natuurlijk bij baby breeze weather kan alles nog met je voortanden maar als er druk op komt te staan heb je juist bij zo'n german systeem sneller een winch nodig om de zaak weer strakker te trimmen. Er zit minder (geen) vertraging in het systeem dus tel maar uit. Ik durf zelfs te voorspellen dat schepen die normaal vertraagd zijn middels een reguliere grootschoot ook nauwlijks meer in de hand te houden zijn als je naar een GS systeem overstapt maar dan zonder winches.

Zo'n systeem is dus wat mij betreft minder afhankelijk van de grote van het schip maar eerder een principiele keuze voor deklayout en boathandling. Als ik de blokjes weg haal bij de optimist van mijn dochter gaat ze ook schelden ..... neem dat maar van mij aan. :lol:

Buiten wat er praktisch kan, ik ben het eens met de stelling dat als je voor zo'n systeem kiest en je er alles uit wilt halen je er 2 winches voor nodig hebt. Zeilen met de schoot los in de hand zal alleen bij zeer licht weer mogelijk zijn. Maar dan loopt het wel zeer soepel omdat er minder lijn in het systeem zit.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 12:48 #82836

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5112
je kan ook meerdere schoten nemen, wil je altijd een ideale vertraging hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 13:13 #82840

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
In de basis uitvoering van het German Sheeting systeem word de schoot over twee winches belegd.
Er werdt aangegeven dat in sommige gevallen een nadeel is omdat winches duur zijn en dat is permanent klaimen van je winches een nadeel.
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om voor voor je winches een klem te zetten zodat je de winches weer vrij kan spelen.
Het nadeel daarvan is dat snel ingrijpen lastiger wordt. Met name in wedstrijdsituaties is een probleem.
Mijn laatste opmerking was bedoeld als je gewend bent om op een (kleine)boot de schoot in de hand te houden het german sheeting systeem op zich daar voor geen belemmering hoeft te zijn. Om beide einden in de hand te houden is natuurlijk niet een hele praktische oplossing. Vandaar de :D

Bij ouder bavaria's word de grootschoort bedient door een lier op hetkajuitdek. Dankzij German Sheeting is de grootschoot beter bedienbaar vanuit de kuip, terwijl de overloop nog op het kajuitdak zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 13:16 #82841

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Waarom zou de vertraging ij een german sheeting systeen minder zijn?
Het enige verschil is eigenlijk dat 1 eind niet vastgezet wordt op de loper of giek maar teruggevoerd word naar de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 13:47 #82846

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6964
Mijn grootschoot is middels de fijntrim uiteindelijk 1 op 48 vertraagd, hoe groot is de vertraging op de opstelling van de voorbeelden. :?: Ik kom niet verder dan 1 op 2 of 1 op 4 ... wellicht mis ik wat.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 14:00 #82848

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Dat zijn dan ook slechts voorbeelden om het principe weer te geven. Een paar blokjes tussen loper en giek en je hebt je vertraging.

Als iemand tips heeft om een fijnafstelling te combineren met German Sheeting dan hoor ik het graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 14:30 #82850

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5112
volgens mij kun je prima een gewone schoot met 2 uitgangen nemen.
maargoed, wordt het alleen maar zwaarder van natuurlijk, lieren, schoten, etc. doe mij maar een gewoon systeem met een mooie lange overloop ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 14 aug 2009 20:56 #82902

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Heel veel vertraging bij GS systeem doet grotendeels nut ervan verloren gaan lijkt me...Kan je dan niet beter de vertraging 'inbouwen' in je winches door een juist gedimensioneerde winch te gebruiken.Want die doet uiteindelijk net hetzelfde als een combinatie van wat blokjes.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 15 aug 2009 07:16 #82918

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Mijn grootschoot is middels de fijntrim uiteindelijk 1 op 48 vertraagd, hoe groot is de vertraging op de opstelling van de voorbeelden. :?: Ik kom niet verder dan 1 op 2 of 1 op 4 ... wellicht mis ik wat.
De vertraging van de lier, die is afhankelijk van de maat van de lier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: German sheet 16 aug 2009 17:59 #83027

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6964
@ marfamke ... precies, de winch is de beer op de boot in dat geval. Er zit verder niet veel vertraging in het systeem richting de schoot. Precies de reden dat ik opmerkte dat het GS niet een systeem is om de krachten op te vangen .... het systeem brengt juist met zich mee dat op de schoot sneller een hogere spanning (op het halende part) komt te staan die niet meer in de hand te houden is.

Een GS systeem zonder toegewezen lieren beperkt dus de mogelijkheden aanzienlijk en in sommige gevallen daarmee ook de veiligheid. Ik ken niet alle klemmen van de hele wereld maar de klemmen bij mij aan boord gaan soms niet eens los op de hand zonder de lijn die er door heen gaat eerst aan te spannen. Soms heb je die tijd niet.

Ik vindt het een tof systeem met voordelen en nadelen. Ik begrijp zeer goed als er voor gekozen wordt maar wat mij betreft het liefst met 2 aangewezen lieren. Minimaal 1.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl