De verstaging gaat opzich lang mee, de vraag is of er wel es een kink in vastgetrokken is, of dat de stagen teveel spanning gehad hebben. Die kinken kun je herkennen aan 'deuken' in de lijn, als die serieus zijn vermindert dit het breekpunt aanzienlijk. Verder kun je in de aangewalste spanner-terminals checken of je er tampen uit los kunt halen als je het spul een beetje buigt. Als er draden breken, breken ze meestal op het punt waarop ze de terminal verlaten, daar vind je dus ook de meeste gebroken draden.
Verder is de mast van de kwartton niet erg hoog, het is vrij stevig gebouwd allemaal, het spul is wat over-gedimensioneerd en zal niet snel breken. Als er iets breekt is het meestal de wantputting die je uit het dek trekt, controleer of die goed bevestigd zit aan de constructie onderdeks en of daar geen houtrot te zien/voelen is. Mn. de schroeven van de afleiders van het hoofdwant naar de huid zijn belangrijk. daar komt de meeste spanning op te staan. Kijk ook of de bouten, die bovenin beide zijden van het topwant en van het hoofdwant (2 bouten dus) met elkaar verbindt, nog goed is.
Mijn kwartton mast met toplicht/windex steekt 9,40 meter boven water, ik neem meestal een ondergrens van 10 meter hoogte onder bruggen vanwege (bescheiden) golfslag.
Marcel
kwarttonner 'Tristan'