Er wordt terrecht gesproken over schijnbare wind. Licht kruizen kan maar dan op 1 manier. De ingebouwde "voorstag" in het doek schofterig strak zetten.
Dat betekend bij mij:
- Achterstagen los
- Code zetten op de lier an maximaal aanzetten
- Achterstag (top runner) aanzetten met een vertraging 1:2 en dan op een 28-er winch.
Reken maar eens uit wat dat met je boot doet en eerlijk gezegd kan de mijne dat niet hebben. De boot wel maar de boom is te flexibel. Ik had Carbon moeten nemen of een waterstag. Kan je echter die spanning zetten loopt je (met moeite op vlak water) tot aan de 45 graden aan de schijnbare wind.
Bij meer wind (>10 knopen) loop je met iets slack op de tack rond de 55 graden. neemt de wind af dan zakt het naar 60 graden. Ons eerste rak van de 24 uurs was een Code zero rak. De wind (12-20 knopen) kwam binnen op een hoek van 100-110 graden en was schijnbaar bij 12 knopen rond de 60 graden. maak maa r een vector tekening. Snelheid lag tussen de 7 en 8 knopen met even een piek naar 9.
In vlagen van 20 knopen is het dondersgoed opletten met dat ding. Vieren en afvallen en snelheid bouwen. Neemt de druk weer af wordt er weer geloefd. Als ik in zo'n vlaag niets zou doen lig ik zo goed als plat. Hier heeft de beauty echt weer een grens verlegd kan ik je zeggen. Hij is in het ontwerp gemaakt tot 10 knopen ware wind.
Dus:
- strakke voorstag tot 45 graden tot ik schat max 7 knopen ware wind
- >10 knopen tot 50 graden
- < 10 knopen en slacke voorstag max 60 graden
Vergis je ook niet in dat de winddex niet exact geeft wat je wil weten.
- De wind die je windmeter aangeeft is niet de wind waarin je vaart (hoogte)
- Over BB of SB komt de wind verschillend binnen (ander topic)
- De top van de mast verstoord de windrichting
- Helling heeft invloed op de waardes die je ziet
Anders gezegd. Neem het niet op 5 graden maar weet wel als je er mee wilt zeilen hoger dan halve wind bij 10 knopen of meer je handjes nodig hebt.
Ergo:
Ik heb het zeil gekocht met het idee hier met zeer licht weer nog aan de wind mee te kunnen zeilen. Dat lukt ook alleen in de praktijk vaar je ten opzichte van de ware wind bijna steeds halve windse rakken of iets hoger. Ik heb een licht weer reacher en een dikke runner. Bij meer dan 10 knopen ware wind gaat de code zero erop in een reach rak. Werkt ook.
Gr michel